En ytlig hyllning till min favorittröja.




Två steg in genom dörren på Myrorna. Några förströdda blickar bland halsbanden och sjalarna som hänger precis i ögonens första blickfång. Överpris, ful, nej, nej, nej, usch. Jag tittar upp och ser hur en flock av målmedvetna sakletare lyfter på krukor, bläddrar bland galgar och noga granskar prislappar och eventuella malhål. Jag fingrar på ett par beiga gubbyxor och biter mig i läppen. En suck och ytterligare några steg in i klädhavet. Något grönt glimmar till framför mig. Gröna paljetter, silkigt grönt tyg, raka vadderade axlar. Utan att tänka så slänger jag den trötta klänningen jag plockat till mig i ren tristess och rusar fram mot klädställningen och den sammetsgröna skatten. Jag ser hur ytterligare ett second-hand-rovdjur får syn på guldet och hetsigt släpper galgar med använda plagg så att de skramlar i golvet. Jag prisar gud att jag valt mina allra skönaste skor och studsar fram medan min rival osmidigt ramlar fram på höga kilklackar. Väl framme tar jag ett andetag av andakt och tar galgen från ställningen. I ögonvrån ser jag hur vintagemonstret stövlar åt sidan och återvänder till sin sorgsna klädhög som redan antastats av andra hungriga loppisdårar.

Några piruetter in i provrummet. En snabb titt på prislappen. Känner att det inte spelar någon roll. Jag kan absolut inte hänga tillbaka diamanten i butiken igen. 40 kronor! 40 kronor! Och den satt som en smäck.

Jag studsade glatt hem med påsen virvlande i handen och bad en kort tackbön till loppisguden i himlen.

Kommentarer
Maria skriver:

En så sant berättelse som har utspelat sig många gånger i landet :)

Den 2011-07-11 klockan 10:43:08
URL: http://mariaeleonor.blogg.se/
Maria skriver:

Wohooo vilket superdupermegaextremfint fynd! :D Grattis till det vunna racet ;) Bra skrivet där oxå!

Den 2011-07-16 klockan 12:43:04
URL: http://skogskojan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0