Recept på bacardibakelser.

.

Dessa små finfina bakelser är en perfekt partyhöjare på festen. Om ni vill göra egna så tänkte jag dela med mig av receptet. Jag hade världens bästa kompanjon, Agnes Berg.

Du behöver
Åtta matskedar vatten
♥ Tretton gelatinblad
♥ Valfri drinkmix (Jag använde en med melonsmak)
♥ Tio bitar gelégodisar (Jag tog melonhalvor, det godaste godiset som finns!)
♥ Sex deciliter sprit (Jag använde Bacardi Melon)
♥ Två till fyra matskedar socker
♥ Plastshotglas 

Jag började med att koka upp vattnet i en kastrull. Jag letade runt i mitt röriga kök efter en plåtbunke och hittade en under all disk i vasken. (Det går nog bra med en i plast med) Agnes räknade fram tretton gelatin blad och lade dem i plåtbunken. Nu efterhand så är det nog bäst att klippa gelatinbladen i mindre bitar för att undvika klumpar. Men det gjorde givetvis inte vi utan öster ner det kokande vattnet i bunken där redan de små genomskinliga bladen låg och fruktade sitt öde. Sedan gäller det att röra utav bara tusan och få gelatinbladen att smälta. Agnes började men efter den veka starten tog jag över. (Hihi) Tyvärr lyckades vi inte få allt att stelna och såhär i efterhand så ska man givetvis plocka bort de bitarna så de inte hamnar i bakelserna eftersom det snabbt förvandlas till hårda klumpar. Men det gjorde givetvis inte vi utan nu började jag glatt hälla i bacardin och drinkmixen. Medan jag synade hur vätskan färgades härligt grön så slängde Agnes i lite socker. Sedan rörde jag tills armen värkte. Agnes hackade gelégodiset i små bitar och lade ner dem i det gröna havet. Jag vet inte om det var meningen att godiset skulle lösas upp. Det gjorde det i alla fall inte. Men det kan vara lite mysigt med små bitar i, konstaterade vi. Sedan hällde vi dem i shotsglas, ställde dem på en bricka och efter många om och men lyckas vi hitta en plats åt dem i kylen. Sedan får de stelna i minst två timmar.

När de är stela och fina så gröpte jag ur shotglasen med en sked och lade de små dallrande gröna klumparna upp och ner i små muffinsformar. Jag tog sedan de små bitarna av godiset (som nu var fint ljusrosa) och gjorde ett litet snitt högst upp på bakelserna och satte dem där som en marsipanros på en prinsesstårta. Sedan strödde jag lite florsocker över. (Som dock sedan absorberades och försvann, men ändå.) Och vips!

Gröna bacardibakelser med melonsmak!
Nu gäller det bara att äta dem utan att kladda och blir lagom susig i huvudet. Sätt sedan på dig dina bästa dansskor och gå ut och dansa tills svetten rinner och fötterna värker.


Emeliefrida 2011-03-08


Kommentarer
Rebecca skriver:

Oh vilken rolig grej! Tyvärr funkar det nog inte så bra att byta ut gelatinet i en sådan där.. Men i alla fall, jätterolig idé!

Den 2011-03-09 klockan 20:09:30
URL: http://hallonsemla.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0