En rundvandring i mitt kök.

.
.
.
.
.
.
.
.

 

 

 

 

Jag tänkte att ni skulle få er en liten rundvandring i mitt kök. De mintgröna köksluckorna fanns där när jag flyttade in. Likaså det blågröna kaklet som jag inte gillade i början men nu tycker är en ganska fin färgklick. Och den enkla anordningen av kökshyllor över sinken har med största sannolikhet satts dit efter att någon fåne fått för sig att riva bort originalskåpen. Varför gör man så? Tanken på att det eventuellt kan ha suttit sneda 30-talsskåp där tidigare skär som en kniv i bröstet. (Grannen mitt över har nämligen sina kvar.) Alla möbler och allt porslin är loppisköpt. Likaså alla andra småpryttlar, burkar, handdukar och förkläden.

 

Köksbordet är ett blocket-köp med Perstorpskiva och de tre pinnstolarna köpte jag för en hundralapp av en fin dam i Älvkarleby. Lampan är en falsk bumlingdröm som jag har köpt på min favorit loppis i Alvesta. Kryddhyllan fanns där när jag flyttade in (gud, vad jag tjatat om den...) och hyllorna över har jag satt dit själv och fyllt med alla mina finaste ting. Kaffeburken och Bersåskålen är mina favoriter. I skafferiet har jag lagt ditt hyllpapper och hält över gryn, mjöl och annat i plåtburkar och glasskålar. (Vilket kan bli väldigt bersvärligt då man är i desperat behov av måttanvisningar och koktid.)

 

Hyllorna över sinken är jag som sagt var inte speciellt förtjust i men jag har gjort det bästa för att gaska upp den. Detta med en massa fina ting som mitt fina röda bullfat och Kockumkastrull. Och jag har förlikat mig med den gröna mosaiken. Men jag kanske gör något åt den i framtiden. Tänkte först måla den vit och sätta några fina kakeldekorer över.

 

Klockan över dörren tickar fint och i skåpet bakom dörren finns alla mina tallrikar och glas där allt är loppisfynd från Småland och Uppsala.

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0