Spenatsoppa.

 

 

 

 

När jag var liten lagade min mamma spenatsoppa. Med två ägghalvor i och brödkrutonger. Hur gott som helst. Nyttigt, enkelt och billigt. Jag har nog inte ätit det sedan dess. Varför inte då? Tills igår när jag bjöd världens finaste Agnes på ett husmanskostmaraton innheållande spenatsoppa till huvudrätt och ostkaka med hallonsylt till efterrätt. Nu kommer det lagas spenatsoppa för glatta livet hela hösten.

 

Du behöver:

 

♥ Frusen spenat (Eller färsk som du hackar)

♥ Grönsaksbuljong

♥ En gul lök

♥ En skvätt grädde

♥ Vatten

♥ Lite mjöl

♥ Svartpeppar

 

Hacka löken och bryn den i en kastrull. Ta bort kastrullen från spisen och häll över ungefär 1 dl mjöl. Häll över ca 5 dl vatten. Blanda tills mjölet löst sig så slipper du klumpar. Ställ tillbaka på spisen. Låt puttra upp med 1 buljongtärning och häll eventuellt på lite mer vatten. Häll i spenat efter behag. Häll över ca 1 dl grädde. Smaka av och se ifall du behöver mer grönskasbuljong. Jag använde faktiskt två. Svartpeppra lite efter behag. Smaka av och se ifall du behöver tillsätta lite mer salt. Sedan får den stå och puttra lite.

 

Ja, sedan är den klar. Koka några ägg och ät med två ägghalvor i.

 


Kommentarer
amanda skriver:

Jag måste verkligen bara tipsa om det bästa du kan göra med din spenatsoppa: citronsaft. Sedan jag var liten har min mormor alltid hällt i mängder citronsaft i spenatsoppan vilket inte gör den till något annat är drömsk! själv häller jag i lite större och kopiösa mängder, men det är bara för att citron förblir min stora förälskelse!

Testa! Förhoppningsvis blir du lika förälskad som jag. Tjing!

Den 2014-02-28 klockan 10:55:22
URL: http://baraibland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0