"Du luktar gott som fan, tack för det."

 
Igår kväll var en kväll jag tänkt dansa röven av mig och dricka rödvin tills tänderna antog dess färg. Jag tänkte vara glad och jag tänkte känna mig stark. Jag tänkte att jag skulle dansa med andra likasinnade i en slags euforisk smet och jag tänkte att skorna skulle bli kladdiga undertill. Jag tänkte att jag skulle bli svettig i pannan och spilla ut öl på min vita klänning. Och att det inte skulle göra någonting. Jag tänkte att jag skulle gå hem i natten och känna mig oövervinnerlig. 
 
Istället gick jag hem som i en bubbla där människor gick förbi mig i ett slags töcken. Bara ben överallt. Dunkande musik. En skränande kö till hamburgestället. Ett skrik någonstans ifrån. Några killar med backslick. Och jag tänkte att detta är verkligheten. Detta är vårt samhälle. Istället för att ha dansat mig euforiskt svettig lät jag några män i baren förstöra min kväll. På en F!-fest klampar fyra vita män i 50-årsåldern in med ett provocerande grin på läpparna. Och lyckades ta min styrka och optimism ifrån mig. Jag hatar att det är så. Jag hatar att det är så lätt. Att jag tar åt mig. 
 
Jag hatar att jag ingenstans ska få känna mig fri från en mans blick på min kropp. Jag hatar att denna 50-åriga man tittar på mig uppifrån och ner, lägger handen på min rygg och viskar att jag "luktar gott som fan och tack för det." Ett bullrigt skratt till sina vänner. Förlöjligande blickar ut över lokalen och fyra sambucca-shots som häls ner i hungriga strupar. "Du tycker inte jag har rätt att vara här? Eller hur?" Han väser i mitt öra och jag står otåligt och väntar på min öl. Jag svarar att han får vara vart fan han vill. "Har jag inte rätt att vara här och dricka min sambucca-shot va?" Jag svarar att han får dricka sin jävla sambucca-short VART FAN HAN VILL.
 
Sedan får jag min öl. Och faller. Känner mig så jävla liten och har ingen som helst lust att dansa mig svettig och spilla öl på min vita klänning. Jag vill bara gå hem och lägga mig under täcket och gråta. Det spelar ingen roll att allt jag vill är att inte bry mig. Kasta av mig obehagskänslan och känna mig stark. Vita kränkta jävla män. Män som klampar in i vår fristad och provocerar mig till tårar. Som tar sig friheten att kommentera min lukt. Lägga handen på min rygg. 
 
 
 
 
 
Just nu orkar jag inte vara stark. Jag vill bara ligga med näsan i kudden och hata världen. Världen som styrs av dessa män. Så jag tar en liten bloggpaus tills på måndag. Vi hörs då. (Jag älskar er)

Kommentarer
Hilda skriver:

Fy fan för dom. Kärlek till dig!

Den 2013-08-10 klockan 12:55:23
Daniella 🌙 skriver:

Du är bra. Ta hand om dig och inse att du är bättre än deras kommentarer <3

Den 2013-08-10 klockan 12:56:58
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Ia // Betraktelser från Fronten skriver:

Men fy fasiken! Nu satt jag just här och läste ditt förra inlägg och blev sådär glad i magen av både den fina bilden och texten som var så glad. Och kommenterade därefter. Och sedan går jag direkt vidare till detta inlägg, och får höra hur kvällen verkligen blev... :((
Det är sånna där gubbjävlar som jag bara vill slå på käften. Helvete vad respektlöst. Nu blir jag förbannad. Tänker, jag hade velat vara där och gå på dem. Men... vet inte vad jag hade gjort egentligen :( När det väl händer vet jag sällan vad jag ska säga/göra.
Men du är så jäkla bra, och de är så jäkla dåliga. Kom ihåg det! Vi vinner över dem i slutändan!!

Den 2013-08-10 klockan 13:06:52
URL: http://metrobloggen.se/razumishin
Lenita skriver:

förstår precis din känsla. när det känns så är det helt okej att ligga med ansiktet ner i kudden ett tag och samla kraft till att orka ta sig ut i den mansdominerande världen igen och sparka uppåt mot vita kränkta män. du är bra!

Den 2013-08-10 klockan 13:08:55
URL: http://instagram.com/bahnhofzoo/
Sara Elofsson skriver:

Fina fina Emelie! Åh vad jag önskar att en kunde få slippa behöva vara så jävla stark och på sin vakt hela tiden. Bara få vara, existera in ones own right liksom. Men vi kommer nå dit! Det tar tid, det är tröttsamt, slitsamt, många törnar på vägen, och vi som kämpar offrar så oerhört mycket, för det vore så fruktansvärt mycket enklare att bara acceptera status quo. Men det är värt all kamp i slutändan, det är jag övertygad om. Massor med kärlek till dig, och stort stort tack för att du är så förjävlans bra! KRAM!

Den 2013-08-10 klockan 13:18:35
URL: http://imanerdandproudofit.blogspot.se/
moa skriver:

Åh älskade fina!!! ungefär samma sak hände mig på kallis här om dagen.
Det värsta är att man bara vill gå och gråta och dö, men du är inte ensam!!!!

Den 2013-08-10 klockan 13:23:23
URL: http://botellonz.blogg.se
Karoline skriver:

MEN VA FAN!!!!! jag orkar inte! Du är BÄST och fan, du ska inte behöva ignorera ändå! Hatar när folk säger "äh, strunta i dom" Man ba, "NÄ, jag tänker inte strunta i dom"! Och det ska inte du heller!

Den 2013-08-10 klockan 13:26:09
URL: http://www.karolinesvintage.se
Karro skriver:

Du är VISST stark! SUPERSTARK!!!!!!! Rena rama superkvinnan faktiskt! Det är den där jävla äckelslemgubben som är svag. En liten ynklig människa som aldrig kommer att förstå, och som aldrig kommer att växa upp. Låt inte någon sådan person komma åt din inre styrka, det kan han inte. Tänk så mycket inspiration en kan sprida (som du gör) och hur icke-ensam en egentligen är i den fantastiska kampen mot dessa tokigheter i samhället. Det är klart att en har rätt att känna dig nedslagen och ledsen, men frågan är: är gubbSLEMMET värt det? Tror inte det ;) PUSS!

Den 2013-08-10 klockan 13:32:41
josefin skriver:

Emelie! Jag känner dig, (I feel you, låter fan så mycket bättre på engelska men du fattar). Jag upplevde ditt inlägg rakt in i hjärtat, det gör ont i mig också, det gör ont att inte orka, ont att inte vilja bry sig men ändå göra det. och bara bli förbannat jävla arg. Vi kommer dit tillsammans en dag, då får gubbarna säga va fan de vill.

Den 2013-08-10 klockan 13:47:56
Mattias skriver:

Jag vet inte om det gör någon skillnad, men du lyfte åtminstone min kväll! Det var så himla trevligt att sitta och prata med dig! Fuck kränkta män och kom ihåg hur många personers vardag du förbättrar med din blogg och bara genom att vara ditt härliga du.

Den 2013-08-10 klockan 14:08:30
Elina skriver:

vi krossar dem!!!!

Den 2013-08-10 klockan 17:02:38
URL: http://fittjournalen.blogg.se
Mari skriver:

Vilka jävla as! Hatar att de förstörde din kväll när du bara ville ha kul! Jag känner igen mig som tusan när du skriver att man bara skulle vilja slippa männens blickar o bara bli behandlad som människa, inte bli betraktad som en kropp! Jag blir stark av att läsa din blogg då du tar upp såna här saker som är så viktiga men som man oftast låter slippa förbi. Du är en förebild o en stark sådan! De som är svaga och idiotiska är gubbarna i texten. Du är grym! Stor kram!

Den 2013-08-10 klockan 17:10:29
frida skriver:

JAG HATAR MÄN OCH LÄNGE LEVE DIG

Den 2013-08-10 klockan 18:05:21
URL: http://stummaord.blogg.se
Milena skriver:

Blir så himla arg och trött av att läsa det här. Arg på män som tar sig rätten att objektifiera, förlöjliga, tafsa och bråka, trött på att världen ser ut som den gör.

Men glad över att precis ha upptäckt din blogg, tycker mycket om den.

Den 2013-08-10 klockan 18:39:32
URL: http://zeitkolorit.wordpress.com/
Miranda skriver:

Fy fan vad du är fin. All styrka skickar kag virtuellt från mitt hjärta till ditt! Alltså jag blev så glad över förra inlägget och nu sprack det som en ballong. Fy fan att HAN den där jävla HAN ska komma och spräcka balkongen av lycka! ibland undrar man hur många täcken man måste lägga sig under och hur många kuddar man måste blöta ner med tårar för att krossa patriarkatet?!

Den 2013-08-11 klockan 00:48:58
URL: http://armandarockstrom.blogg.se
Miranda skriver:

Oj nu blev det massa stavfel i texten men känslorna bara sväller över och då hinner inte iphonen med!

Den 2013-08-11 klockan 00:50:46
URL: http://armandarockstrom.blogg.se
Michaela skriver:

Var det här ett problem?

Den 2013-08-11 klockan 10:36:14
lisa skriver:

usch för såna. stor kram på dig finfina du.

Den 2013-08-11 klockan 16:00:24
URL: http://popflickan.blogg.se
Emma skriver:

Tänk va liten han måste känna sig i sig själv för att ens komma på tanken att säga nåt sånt där. Så osäker och så dåligt socialt lagd, att han måste säga nåt för att trycka ner dig och göra dig obehaglig till mods. När det händer önskar man att mm bara kunde ignorera det, då det som sagt bara handlar om att Han är osäker och vill få en att också känna sig osäker. Men ändå så funkar det det som han vill med det hela, det trycker ner en och kan förstöra ens kväll. Så himla dumt och orättvist, men vi måste försöka starkt tänka att "hur bra kvällar kan han ha, om han är sådär dum att han måste säga såna saker. Då kan han ju inte må helt bra i sig själv".

Den 2013-08-11 klockan 19:29:15
Lisa skriver:

åhhhh!!! fjweiojcmwdeijrdf jävla jävla äckliga män. det är helt okej att bara lägga sig under täcket och samla nya krafter, det tar mycket på en att kämpa. men vi klarar det, vi kommer att klara det!!! <3 <3 <3 DU E FANTASTISK

Den 2013-08-11 klockan 23:13:12
URL: http://lisaborjegren.blo.gg
Limp skriver:

Vill spränga saker.

Den 2013-08-30 klockan 08:39:46
URL: http://kanskeforallframtid.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0