Go Emma!

 
Jag vill skicka lite kärlek till höjdhopparen Emma Green Tregaro som under sitt deltagande i Friidrotts-vm i Moskva tog ställning mot Rysslands anti-homolag genom att måla sina naglar i regnbågens färger. Jag blir så otroligt rörd av agerande likt dessa. En liten handling som innehåller så otroligt mycket kärlek. Jag tycker dessa små saker är otroligt viktiga. Och jag ser något så hoppfullt positivt i att saker som dessa uppmärksammas runt omkring oss idag. Puttrar och exploderar. Jag tror minsann vi är på väg någonstans! Mot ett mer jämställt samhälle där all kärlek accepteras, där ingen diskrimineras på grund av sitt kön och där alla vita kränkta män ligger i fosterställning på sina fluffiga fårskinnsfållar och inser att de förlorat. Jag inser att detta är en överdrivet optimistisk framtidstro. Men hej, det är ju helg eller hur? Solen skiner. Låt oss vara överdrivet optimistiska för en stund. 
 
 
 
Att stavhoppsastjärnan Jelena Isinbajeva uttalar sig om att Emma kränkt Ryssland och att säger saker som att "Vi (Ryssland) anser oss vara normala, pojkar lever med flickor och flickor lever med pojkar. Det kommer från långt bak i tiden, vi har aldrig haft problem med sånt här förr och vi vill inte ha det i framtiden" väljer jag att inte ens ödsla en tanke på. Herregud vad inskränkt. Medeltida. Urtida. Och förmodligen bortom all räddning. 
 
 
 
 
Stöd Emma genom att dela bilden ovan här och läs mer händelsen här. 
 
 

Kommentarer
Ia // Betraktelser från Fronten skriver:

Helt sjukt uttalande av Isinbajeva - som om de med den attityden i Ryssland inte kränker en stor del av sin befolkning (HBTQ-personer med vänner och familjer och allierade) genom att kalla dem 'problem' och förespråka att gå tillbaka till attityder från 'långt bak i tiden'. Go Emma!

Den 2013-08-17 klockan 22:36:29
URL: http://metrobloggen.se/razumishin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0