Hurra för Hijabuppropet!

 
 
Upprop%20som%20st%C3%B6djer%20utsatta%20muslimska%20kvinnor
 
 
Idag anordnas ett Hijabupprop för att stödja de kvinnor som utsätts för hat på grund av sin religiösa klädsel. För att synliggöra detta våld och för att visa att det inte accepteras. 
 
"Det är en kvinnofråga, en demokratifråga, en fråga om mänskliga rättigheter; rätten att röra sig tryggt, att få vara klädd som en vill. Män – ett angrepp på kvinnor i namn av religion är lika mycket angrepp på kvinnor som andra trakasserier, markera när ni ser det."
 
 
 
 
Jag tycker det är så fantastiskt att initiativ som dessa tas. Även ifall jag kan känna att det känns problematiskt för mig att rota fram en sjal ur en låda, knyta den runt huvudet och sedan "erfara hur det kan vara att bära en hijab". Men jag tänker att det är inte bara det de handlar om. Det handlar också om att visa sitt stöd. Att markera att det är fan för jävligt att folk tar sig rätten att ge sig på muslimer på grund av en utbredd islamofobi och ser sig ha privilegiet att markera att deras klädsel står för ett patriarkalt förtryck. Vi kan aldrig sätta oss in i en annan människas situation. Jag kan inte, utifrån den vithetsnorm som råder och min egen vithet, ta mig rätten att se ner på och ifrågasätta en religion. Visst kan jag ifrågasätta men jag MÅSTE förstå att min position som "etnisk svensk/vit" inte ger mig rätten att analysera utan egna erfarenheter. För jag vet inte hur det är. Som Feministiskt Initiativ uttalade sig idag:
 
"Rasister försöker framställa islam som en per definition kvinnoförtryckande religion, samtidigt som de själva inte kan respektera kvinnors rätt till sin egen kropp och klädsel."
 
Detta tycker jag är så OTROLIGT viktigt att reflektera över. Problematisera det faktum att vi tar oss friheten att uttala oss om att islam är enbart kvinnoförnedrande när vi själva lever i ett så otroligt sexistiskt samhälle som är byggt på patriarkala normer. Vårt fötryck kanske inte kommer i samma skepnad och det är förklätt bakom nya lagstadgar som inbjuder till jämställdhet. Men vårt kvinnohat syns på andra sätt. Detta är värt att tänka på tycker jag. Något som jag tänker på ofta. För rasism och sexism/antifeminism är två fenomen som går hand i hand. 
 
Som Feministiskt Initiativs talespersoner Gudrun Schyman, Sissela Nordling Blanco och Stina Svensson avslutar sitt uttalande:
 
"Vi står sida vid sida med de systrar som utsätts för hatbrott och vi står upp för religionsfriheten i Sverige. Vi försvarar rätten att bära slöja likväl som att inte bära slöja. Alla har rätt att bestämma över sin kropp."
 
 
Följ hijabuppropet på hasthtag #hijabuppropet på instagram och klicka på bilden ovan för att läsa Aftonbladets debattinlägg. 
 
 
 
Hurra för Hijabuppropet!
 
 

Kommentarer
bloggare på icedaniel.se skriver:

Vilken underbar blogg. Det märks att du är en självständig fritänkande kvinna sim inte alls påverkas av marknadskrafternas kampanjer. Tycker att du skall vara med i nästa kampanj " Bli kompis med ett grässtrå" och visa att du värnar som den feministiska miljön. Det har visat sig att miljöbovar är de värsta kvinnohatarna med. Jag man för vana att spy ut en massa avgaser är nästa steg att ge sig på framförallt lesbiska religiösa kvinnor i själ som bara handlar ekologisk.

Den 2013-08-19 klockan 23:19:36
URL: http://www.icedaniel.se
Fredrik skriver:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5621851

Känd feminist kritiserar Schyman m fl.

Den 2013-08-20 klockan 15:16:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0