Den verklighetsfrånvända.

 
 
Jag dunkar huvudet i väggen och låter kaffet skvimpa ut över bordet framför mig. Inga klasskillnader i Sverige? Enligt sociologer. Vilka sociologer? Sociologer som börjat sin akademiska resa på Lundsberg med ett fint efternamn och en total avsaknad av förståelse för att människor föds med olika privilegier? Med olika förutsättningar. Sociologer som sitter med sina mäklarkragar på Östermalm och totalt saknar empati för andra människors situation. Sociologer som är helt verklighetsfrånvända?
 
Jag blir så upprörd och ledsen. Att en människa kan uttala sig såhär. Vakna för i helvete! Se dig omkring i samhället. Lämna för en gång skull din egen priviligerade situation åt sidan och se dig om. Det är inte individens val. Ge dig ut i förorterna. Gå till arbetsförmedlingen. VAKNA!
 
 
 
 
Med risk att låta väldigt hård. Men om det är sådana här personer som kommer ut från Lundsberg så är nedstängningen av skolan det bästa som hänt i Sverige på länge.
 

Kommentarer
Annie skriver:

JA! Jag såg den här debatten igår och det var så hemskt. Vad har hon för bild av verkligheten? Visste knappt om jag ville se Svt Debatt efter att den här diskussionen hade ägt rum i Aktuellt. Men jag gjorde det ändå. Såg du det?

Svar: Ja! Jag såg debatten och förfasades över hur lite empati vissa människor har. Hur lite förståelse som läggs på de som blivit utsatta och att det är styrelsen för Lundsberg som borde kritiseras för att det låter pennalismen fortgå. Herrejesus.
.

Den 2013-08-30 klockan 10:26:17
josefin skriver:

Förlåt, men alltså. Hur JÄVLA pantad får man bli?!?!?!!?

Den 2013-08-30 klockan 10:50:03
Limp skriver:

Jag vågar inte titta. Jag jobbar med en sån där person, det är svårt.

Den 2013-08-30 klockan 11:31:57
URL: http://kanskeforallframtid.blogspot.com
Erika skriver:

Åh! Herre! Gud! Man blir så trött att man nästan inte orkar tänka på hur idiotiskt det är.... Skönt snipigt uttryckssätt också, inga härskartekninker (fördummande) där eller....

Den 2013-08-30 klockan 13:45:23
Jennifer skriver:

Alltså, efter att ha läst sociologi (det ingår i min psykologiutbildning) i ett år så kan jag konstatera att sociologi i princip innebär att du får uttrycka dina egna åsikter och påstå att de är "fakta". Och det kan ju gå väldigt fel när sociologer inte kan se längre än näsan räcker.

Den 2013-08-30 klockan 13:50:22
URL: http://jenniferstroud.blogg.se/
Emelie skriver:

Håller med dig totalt! Så jäkla irriterande med folk som inte har någon som helst verklighetsuppfattning.

Den 2013-08-30 klockan 15:32:30
Hanna C. Blomqvist skriver:

Bra inlägg!

Den 2013-08-30 klockan 16:37:58
URL: http://heycherryberry.blogg.se/
Em skriver:

Så vitt jag vet ökar väl snarare klassskillnaden i Sverige. Fruktansvärt klumpigt uttalande i alla fall, från någon som nog inte sett mycket i sina dar'.

Tack för en jävligt viktig blogg!

Den 2013-09-01 klockan 17:41:54
URL: http://eekroth.wordpress.com
Linn skriver:

Word!!! Mvh förhoppningsvis inte världsfrånvänd (blivande) sociolog

Den 2013-09-02 klockan 13:16:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0