Fyra bra grejs.

 
Bra grej nummer ett) 
 
 
 
 
Att ni mailar mig och tipsar mig om saker. Pianca skickade den här videon till mig idag och jag fick tårar i ögonen av hur stark den var. Av sakerna kvinnorna sa. This is my body, not yours. Se den och besök deras facebook och dela med dig av dina egna historier här. Och tack Pianca för ditt mail! 
 
 
 
 
Bra grej nummer två)
 
 
 
 
Denna hemsida med projektet "The Switcheroo project" av Hana Pesut. Hon har helt enkelt låtit två personer av motsatt kön byta klädsel och sedan visat effekten av detta. Otroligt häftigt att titta igenom alla bilder och det problematiserar ju hur tex våra kläder skapar en könsidentitet. Vad händer när vi mixtrar med det här och vad blir våra reaktioner? Hittad hos Supersnippan. 
 
Bra grej nummer tre)
 
 
 
 
 
En scenkonstfestival som anordnas 20-27 juli på Boulevardteatern i Stockholm. Då presenteras ett antal nyproducerade verk som "ifrågasätter rådande hetero- och homonormer och som både underhåller och skapar debatt." Initiativtagare är Angelica Herger, Adam Gardelin och Adriana Aburto Essén i samarbete med Trojkan Nöjesproduktion, Bombina Bombast, Boulevardteatern och Studiefrämjandet och syftet är att ge ökad plats åt ung, nyproducerad scenkonst med hbtq-tematik. Så jäkla bra och viktigt tycker jag! 
 
"Det som skiljer PRIDE@Boulevard från andra pridefestivaler är att scenkonsten står helt i fokus – främst ur ett feministiskt perspektiv. Vi vill vara en plattform för att utforska och utveckla nya sätt att gestalta hbtq på scenen. När temat tas upp på de stora teatrarna är det ofta den vita, unga, homosexuella mannen som står i centrum. Men även där kvarstår problemet med stereotypa kvinnoroller.

Därför har vi huvudfokus på kvinnliga berättelser och representerar de grupper som inte bara marginaliseras i samhället i stort utan även inom den egna minoritetskulturen. – Lesbiska, bisexuella och queer- och transpersoner. Vi vill inte bara ifrågasätta heteronormen utan även homonormen."

 

Besök deras hemsida här. Hurra!

 

 

Bra grej nummer fyra) 

 

 

 
Lawen Mohtadis artikel i DN om den skugga som vilar över ordet lesbisk. "Det finns en sorts omedelbar skam, en skugga, över ordet som inte riktigt återfinns i bög. Trots att lesbisk har gjort samma kulturella resa som bög, det vill säga blivit något som lesbiska själva kallar sig, tycks det fortfarande väcka starka känslor i samhället."
 
Krönikan tar sitt avtramp i det näthat som riktades mot damlandslaget i fotboll under deras första match mot Danmark. Läs den! 
 

 

 

Hoppas ni fick lite snajsig läsning i denna arla onsdagskväll. Ha en fin sådan!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0