Svik manligheten, skända patriarkatet, vi börjar nu!

Jag tycker vi börjar denna sommarvecka med tre bra grejs. För att så att säga "stay positive" och liksom omhulda världen med ett leende på läpparna. Så att man kan sätta sig i sin baden baden stol med ett aaaaaaaaaahhh format på läpparna och känna att världen är en bra plats att vara på. 
 
 
 
 
Bra grej nummer ett) 
 
 
 
 
Filip Hammars sommarprat. Ett av de bästa jag hört. Absolut inget sommarprat som man på halvt öra uppmärksammar i sitt påtande i landet, smuttande på semesterdrinken eller koncentrerat solande sin semesterdästa kröpp. Det var HELT fantastiskt. Filip växte verkligen i mina ögon och jag torkade flera gånger tårarna ur ögonen. Det var RIKTIGT bra. Han pratade om sin kärlek för människor som bryter sig loss från normerna. Och om vårt förakt för dem som gör det. Vi är så bundna till vårt vardagsliv och allt som bryter utanför våra guldiga jäkla IKEA-ramar anses som fult och konstigt. Alla borde lyssna på detta sommarprat. Inte minst alla inskränkta "sverigevänner" som sitter i sina röda stugor och muttrar något ohörbart om "blattar" och har Jimmie Åkesson inramad på dass. Jag valde ut ett citat: 
 
"Den här typen av öden kan vara nyttiga att höra talas om när alldeles för många svenskar i dag tror att invandrare bara kommer till Sverige för att parasitera på systemet – för att plocka ut socialbidrag och fika. Bilden av nån sorts lyxinvandring, där folk stuckit från sitt hemland, från släkt och vänner, bara för att det verkar vara så förbannat bra och skönt däruppe i Skandinavien. Det är farligt det där. Vad vet vi om en människas historia?"
 
 
Tack Filip! 
 
Vill du lyssna nu i efterhand? Klicka här! 
 
 
 
 
 
Bra grej nummer två)
 
 
 
 
 
Att sådana här saker överhuvudtaget görs. Nickolay Lamm från Mydeals.com bestämde sig för att skapa en barbiedocka efter hur en genomsnittlig amerikansk 19-åring ser ut. Och borta var den getingsmala midjan och de onormalt långa benen. Giraffhalsen krympte till mänsklig storlek och mellanrummet mellan låren försvann och ersattes med existerande fett. 
 
Såklart att en sådan här grej inte på studs kommer få leksaksföretagen att ändra barbiedockans kroppsform. MEN det är ju så otroligt viktigt att det görs. En sån här liten grej kan spela en stor roll i det långa loppet. Och det är så jäkla sprittande underbart att se. Men när jag visade detta för min sjuåriga brorsdotter i helgen så pekade hon såklart på den gamla barbie och sa att den var vackrast. Varför det frågade jag. För att den är så lång. Varför är det vackert då? Frågade jag. För att det är det. svarade hon. Och så har hon finare mage också. Varför det? Frågade jag. För att den är så smal och det är finare. 
 
Det är liksom inpräntat i oss att det är vackrare. För att det har sett ut så så länge. För att det är idealt. Men om vi successivt ändrar bilden av den vackra, onormalt smala kroppen. Så tror jag att det som är ansett vackert kommer vara något annat i framtiden. Och en början kan ju vara att problematisera en barbiekropp med en sjuåring. Fråga varför hon tycker som hon gör. Förklara att det inte är så en kvinnorkopp egentligen ser ut. Och starten till en sådan konversation är ju just att skapa en motpol i plast och ställa de två dockorna brevid varandra. 
 
 
 
 
 
 
Bra grej nummer tre) 
 
 
 
Daniel Swedins ledarkrönika i Aftonbladet. Den handlar om hur män också lider i en våldtäktskultur och hur kvinnor skuldbeläggs när det varit med om en våldtäkt. "Som män är vi ansvariga att förhålla oss till hur de maktrelation­er och maskulinitetsideal som bygger våldtäktskulturen reproduceras. Det är ju inte bara kvinnorna som drabbas i en våldtäktskultur. Rädslan och misstänksamheten ­sliter oss isär." 
 
Och så det sista stycket som får mig att rysa enda ner i tåspetsarna. Om vad man som man kan göra för att rasera den våldäktskultur som finns idag: 
 
 
"Tolerera inte och ursäkta ­inte sexuellt våld – inte ens om det kläs i en förment skämtsam skrud. Säg ifrån när kollegor och vänner drar sexistiska skämt eller gör ner kvinnor. Säg ifrån när någon försöker inkludera dig i en rovdjurs­artad våldsbejakande maskulinitet. 

Helt kort: Svik manligheten, skända patriarkatet.

Vi börjar nu."

 

För att läsa hela ledaren klicka här. 

För att läsa mitt blogginlägg om hur män också lider i ett samhälle styrt av patriarkala normer klicka här. 

 

 

 

Ha en fin måndag!

 

Kommentarer
Anonym skriver:

Vänta lite nu? Har jag missuppfattat eller tycker du att man i framtiden inte ska tycka att smala magar och ben ska vara fint, för i sådana fall är det ytterst tragiskt eftersom att det finns så många naturligt men också väldigt väldigt smala därute som förtjänar att känna sig lika vackra som alla andra!
Och blir det inte lite konstigt att till en sjuåring säga att en kvinnokropp inte ser ut så? Absolut! Dom flesta gör inte det, men är man inte en "kvinna" bara för att man är så där väldigt smal då?

Jag är ledsen om jag misstolkat det du skrev rätt så rejält!

Svar: Hej! Jag menar ABSOLUT INTE att det är fult att vara smal. Kroppar finns i alla dess former och jag menar inte att en kvinna bara är en kvinna om hon har kvinnliga former. En kvinna är en kvinna oavsett hur hennes kroppsform ser ut och jag vill problematisera det faktum att samhället, läs mannen, ständigt ska ha åsikter på den kvinnliga kroppen. Det jag menar med min barbiereferens är att, som Vickan skriver ovan, inte att det är FULT att vara smal. Men det är onormalt att se ut som en barbie gör i kroppen. Det går inte, som Vickan skriver, att se ut så. Alltså en kvinnokropp kan se ut på tusentals olika sätt. Oavsett smal eller tjock, ingen kan se ut som en barbiedocka. Och jag tycker att det är sorgligt att små flickor sitter och leker med en docka som har en kropp som är ett ouppnåeligt ideal. Hon är "vacker" och små flickor tror att det är så en vacker kvinnokropp ser ut. Sedan strävar man för att efterlikna detta. Det tycker jag är synd. Och helt absurt när man tänker efter.
Jag menar inte att det är fult att vara smal. Jag menar att det är viktigt att problematisera och diskutera kroppar och ta avstånd från det som samhället anser som vackert och som förstör unga flickor. Kvinnokroppen finns i massa olika former och vem bestämmer vad som är vackert egentligen?

Kram
.

Den 2013-07-08 klockan 15:32:40
Vickan skriver:

Anonyn: Barbie-dockan ar onaturligt smal, eftersom att ingen manniska KAN se ut sadar, eftersom att man inte skulle kunna sta uppratt utan behova ga pa alla fyra, dessutom skulle halsen inte orka att bara upp huvudet. (ta en kik pa detta fotot http://www.tumblr.com/tagged/if%20barbie%20was%20real)

Tror det Emelie menade (forlat om jag stoppar ord i munnen pa dig) kanske var att det ar sjukt att smaflickor faktiskt har Barbies kropp som ideal - ett ideal som ar omojligt att uppna utan att do pa kuppen.
Alltsa, det finns inte en levande manniska som har en kropp som Barbie, men kvinnor kommer ialla moijliga former, och sjalv tycker jag att man ar lika kvinnlig for det vare sig man ar tjock eller smal =)

Svar: Precis. Du stoppade ord i munnen på mig och det var bra :) Tack!
.

Den 2013-07-08 klockan 16:43:59
URL: http://www.lifeandtimesofvictoria.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0