Tre bra grejs och ja, och så en som gör en förbannad.

 
 
Bra grej nummer ett)
 
 
 
 
Genusfolkets Hanna Gustafsson har skrivit en fantastisk bra artikel om problematiken kring att offret i en våldtäktskultur klandras. Vad det får för konsekvenser när man uppmanar kvinnor att tex inte klä sig för lättklätt för att därmed riskera att "provocera fram" en våldtäkt.
 
"Det är från den här uppfattningen att kvinnor kan och bör anpassa sina liv efter risken att bli våldtagen – iallafall om de ska slippa få del av skulden för sin egen våldtäkt – som idén att alla män är ”potentiella våldtäktsmän” kommer ifrån. För om kvinnor har ansvar för att undvika våldtäkt så måste de se varje man som en potentiell våldtäktsman. Det paradoxala är att många av de som upprätthåller våldtäktskulturen även protesterar högljutt mot just ”alla män är potentiella våldtäktsmän”-tanken. Det är som om de inte förstått problematiken förrän de förmaningar de så lättvindigt ger kvinnor visar sig även påverka män." 
 
Läs även artikeln av Aftonbladets Daniel Swedin om hur män lider i en våldtäktskultur. 
 
 
 
 
Bra grej nummer två)
 
 
 
 
Hej Blekks kolossalt braiga inlägg om kvinnliga förebilder i tonårens kletiga geggamojja. Om artister som värnar om sina fans, skapar låtar med politisk agenda, uttalat är feminister och aktivister och som kort och gott är bra förebilder för unga tjejer. 
 
"Lady Gagas sjunger i en av sina låtar: ”No matter gay, straight or bi, lesbian, transgendered life, I’m on the right track, baby, I was born to survive. No matter black, white or beige, chola or orient made, I’m on the right track, baby, I was born to be brave”, är som ett episkt manifest för unga."
 
 
 
 
Bra grej nummer tre)
 
 
 
 
 
Jag såg att Tiffany Kronlöf länkat till denna på sin facebook-sida. Hon skrev att hon fick tårar i ögonen och ja, såklart så fick jag det med. Jag blir rörd till tårar för det minsta these days. Men detta var verkligen fint. Ett klipp om hur pojkar uppfostras i sin lek till att tänka, bygga och uppfinna medan flickor lär sig att passivt sysselsätta sig med dockor med onormalt smala midjor och låtsasdamssugare. Är det då konstigt att samhället ser ut som det gör? När pojkar lär sig från grunden att de ska ta för sig och ta plats? Medan tjejer motas till "the pink aisle"? OUR GIRLS DESERVE MORE! 
 
 
 
 
Och så en dålig grej) 
 
 
 
 
Min eminenta moster, som tipsar mig om bra grejer titt som tätt, hade läst ett reportage i DN:s sportbilaga om damlaget i fotboll. Ett lag som snart påbörjar ett EM på hemmaplan. Ja, ikväll faktiskt. Och VAD väljer DN att skriva om? Jo, ett otroligt informativt reportage om vilka som hänger med vilka, vilka som är mammor och vilka som sitter längst fram i bussen. Alltså, har ni hört något så utbota dumt? Skulle man skriva ett likadant inlägg om herrlaget? Åh, vilka är det egentligen som bestämmer över musiken i bussen. Åh, VILKA är pappor egentligen? VEM HÄNGER MED VEM? VEM TAR FÖR SIG? Jag blir så trött. Dessutom har man kartlagt laget i små bubblor där gul bubbla betyder att man "tillhör gruppering", grå står för "veteraner utan fast grupptillhörighet" och så röd "tillhör den grupp som hörs och syns mest." Dagar innan EM. Finns det inte intressantare saker att ta upp? Är det inte fotbollen vi är intresserad av?
 
Nu läser jag visserligen aldrig sportbladet. Kanske görs liknande reportage om herrlaget också. Men då kanske det inte handlar om kompisrelationer och mammaroller. Då handlar det nog om vem som äger den dyraste bilen, vem som tjänar mest och vem som äger den fetaste lyxvillan. Eller? Rätta mig om jag har fel. Vad tycker ni?
 
Tyvärr kan man inte läsa artikeln då den är begränsad till prenumeranter på något vis. 
 
 
 
 
 
Pöss!
 
 
 
<a href="http://www.bloglovin.com/blog/8546593/?claim=ukmvfsv5tte">Följ min blogg med Bloglovin</a>

Kommentarer
Carrå skriver:

Bra grej nummer 1, fett bra grej. Arg, grinig, frustrerad men jag tröttnar aldrig på att kämpa för detta faktum att skulden läggs på offret och att männen ursäktas för deras "natur". Fan snart blir det ett argt blogginlägg från en jävligt arg bitterfitta som inte tänker hålla tyst. Kram, du är bäst

Svar: Inte jag heller! :) Tack fina du!
.

Den 2013-07-10 klockan 11:36:16
URL: http://minmormorsvind.blogspot.com
Jens skriver:

Gillar din blogg Emelie och håller med om det allra mesta, du ska ha stort credd för American Apparel-scoopet:)

Vill dock påpeka att den här typen av artiklar brukar presenteras inför mästerskap även när det gäller herrlandslaget, det står också ofta i intervjuer huruvida de är pappor eller ej. Jag har till exempel stenkoll på att Zlatan, Chippen, Majstorovic och Mellberg satt längst bak i bussen. Isaksson, Källström och Elmander hänger näst längst bak och ungtupparna längre fram:)) Jag vet att Chippen (inför förra mästerskapet) var skämtaren och att Isaksson och Elmander fortfarande bor ihop på mästerskap trots att de har tillgång till egna rum om de vill.

I just det här fallet är det så, men ställer upp på det allra mesta annat som du skriver. Min poäng är att du gör dig själv en björntjänst om du gör poäng av något som faktiskt inte stämmer.

Svar: Hej Jens! Tack för din kommentar! Ja, jag misstänker att liknande reportage skrivs när herrlaget är på agendan. Det var därför jag slängde ut frågan... Bra att du svarade! Kram till dig
.

Den 2013-07-10 klockan 14:29:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0