Tre bra grejs.

 
Bra grej nummer ett)
 
 
 
 
Samtidigt som småflickor lär sig att börja använda behå när de är åtta år och på så sätt skjutsas rakt in i en stereotyp kvinnroll får pojkar världen över lära sig att det är "omanligt" och fult att visa känslor. Det är svårt att inte beröras när en av personerna i filmen berättar att hans pappa, inte en enda gång under hans uppväxt tog honom i famn och sa att han älskade honom. För det anses svagt och omaskulint. "Nu berättar jag för mina söner varje dag hur mycket jag älskar dem." 
 
En video värd att se. Om hur män också faller offer för ett samhället styrt av patriarkala normer och tydliga könsroller. Läs gärna mitt inlägg om detta här och klicka på bilden för att komma till videon. 
 
 
 
 
 Bra grej nummer tre)
 
 
 
Tiffany Kronlöf om Jämställd Festival på Svt.se. Denna kvinna alltså. (No more words needed) 
 
 
 
Förresten, besök hennes blogg här! 
 
 
 
 
Bra grej nummer 3) 
 
 
 
 
Angående tips på feministisk litteratur. Hej Blekk har tipsat om lite bra böcker. Hurra!
 
 
 
 
Pöss!
 

Kommentarer
Daniella 🌙 skriver:

Åh, tack!

Den 2013-07-15 klockan 12:50:00
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
I skriver:

Håller med ang att patriarkatet ytterligare spär på den manliga rollen och den dumma idén om att män inte ska visas som hårda och helst inte visa känslor.

I år har två nära killar som jag känner tagit livet av sig. Båda under 24 år. Jag tänker att det kan hänga ihop mansrollen att inte ska visa sig svag och ledsen och därmed inte söka hjälp när man mår dåligt utan låda det förstöra en inombords istället. Det är så himla sorgligt. Kan inte bara alla få vara på sitt sätt utan att bedömas omanliga eller okvinnliga. Vore det bästa. Tack för en fantastisk och pepp blogg!
<3

Svar: Hej Isabella. Tack för din kommentar. Jag blir väldigt rörd över dina manliga vänner som tagit livet av sig och beklagar sorgen. Jag ska säga att jag själv gått i terapigrupper osv för depression och vi var alla kvinnor. Män är underrepresenterade på mottagningar osv och anledningen kan ju vara, är förmodligen, att det anses mindre okej för män att söka hjälp. På grund av den hårda maskulinitetsnormen. Så otroligt hemskt. Jag hoppas att detta uppmärksammas mer. Bland annat genom sådana här videos och att det blir bättre i framtiden. Kram till dig!
.

Den 2013-07-15 klockan 22:29:01
I skriver:

*[..Patriarkatet spär på att man SKA vara hårda..] mena jag

Den 2013-07-15 klockan 22:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0