Vi vill ha en jämställd festivalscen!

 
Det är många festivaler som klappat igen i år. Konkat. Fått slänga in handduken. Och vi har spenderat otaliga timmar att diskutera varför. Jag och in pojkvän. Med våra vänner. Varför? Vill inte ungdomar gå på festival längre? Är det helt ute att förkovra sig i smuts, dricka vin på tetra och vakna av att tältgrannen står och pissar på ditt tält? Eller är det helt enkelt så att festivalerna fått storhetsvansinne? Bokat artister som Rihanna för 6 miljoner kronor och sedan omöjligt kunna repa sig efter den utgiften nästkommande år? Eller är det för att alla backslicks-frisyriga-avicci-stekare tagit över och folk vallfärdar till Summerburst och andra stadsfestivaler? Finns det helt enkelt för mycket att välja på?
 
Jag har ingen aning. Men i mig finns en förhoppning. En önskad anledning till att festivalerna konkar. Det är för få kvinnor på festivalscenerna. Folk har helt enkelt FÅTT NOG av att 88 % av musikbokarna är män. (Så var statistisken för detta festivalåret.) Peace and Love hade 89 % av bokade artister som var män. De konkade. Siesta hade 93 % av bokade akter som var mansdominerade. De fick slänga in handduken. Alltså SER NI STATISTIKEN? 89 och 93 %. Det är ju helt sjukt! Vi som har så mycket duktiga kvinnliga artister i världen. Va va va va va? MEN vi ser förbättringar. Popaganda går det bra för och de har i år en HELT jämställd festivalscen. (Hurra!) 
 
 
 
 
 
 
Organisationen Jämställd Festival arbetar för att vi ska ha lika många män som kvinnor på festivalscenerna framöver. Och jag RYSER när jag tittar på den här videon. Bland annat Jens Lekman, Promoe, Sandra Beijer, Hanapee, Bianca och Tiffany Kronlöf deltar och ja, detta är så bra att jag vill skrika högt. 
 
Gå in på deras hemsida och deras facebooksida för att läsa mer. 
 
 
 
 
 
 
Och förresten! Läs detta fantastiska inlägg om det kvinnligt rockbandet Savages på Populaermusik. Lite läsning i ämnet ovan. Och musiksajten har också som vision att minst vartannat inlägg ska handla om kvinnliga artister. Asbra tycker jag! Hurra! 
 
"Det finns bara inget som gör mitt musikhjärta gladare än när ett band, bestående exklusivt av tjejer, bara sparkar den patriarkala rockhistorien i dess metaforiska skrev och gör sin egen grej, och gör det jääävligt bra."
 
 
 
 
 
Jag ska nog baske mig ta och gå på Popaganda i år. Jag vill stödja festivaler som arbetar för en jämställd festivalscen. Ska ni dit?
 

Kommentarer
Sara skriver:

Vill bara tipsa om festivalen som var först i Sverige (om jag inte har faktan helt fel) med att boka helt jämställt: Skurupsfestivalen! Gick av stapeln 1a juni i år och förhoppningsvis håller den i sig årligen. Frivilligt anordnad av fina eldsjälar och Jämställd festival var med på plats i intressant paneldebatt. Nu har ju festivalen redan varit vilket gör tipset lite ovidkommande men ändå. Bra blogg förresten! Hej hopp!

Svar: Vad kul! Tack för tipset!
.

Den 2013-07-09 klockan 12:01:10
Frida skriver:

Så rätt! Jämställd musik och snart kanske det kan närma sig jämställd idrott också?

Svar: Det är målet såklart! :)
.

Den 2013-07-09 klockan 19:34:41
URL: http://franfrida.blogg.se/
Sophia skriver:

Det är väl klart att du ska på Popaganda med oss!

Den 2013-07-10 klockan 19:28:00
Tuva Maja skriver:

Ett annat tips är Urkult! http://jamstalldfestival.se/wp-content/uploads/2012/12/Utkastmedlogga1.jpg Förra året var de ju bäst på att ha det jämställt av dessa festivaler i alla fall, och det är en superdupertrevlig festival.

Svar: Tack för tipset!
.

Den 2013-07-10 klockan 21:04:57
I skriver:

Jaaaa! Jag ska absolut dit, inte bara för en jämställd festival utan även kalasbra artister :-)

Den 2013-07-14 klockan 15:12:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0