Har ni några tips på feministisk ungdomslitteratur?

 
Jag fick ett så fantastiskt fin mail igår. Och jag hatar ibland att jag är så blödig. Fast det är fint att visa känslor. För det tycker jag verkligen. När vi satt där, mina vänner och jag, vid våra slitna törpa-utemöbler så fick jag tårar i ögonen när jag läste upp mailet. 
 
Det var från Therese. Som har en13-årig dotter. Hon undrade ifall jag hade några tips på feministisk litteratur som lämpade sig för en flicka som påbörjat dansen in i den, enligt mig, ganska tuffa tonårstiden. "Så att min dotter själv ska börja fundera lite mer på vad som försiggår runt omkring henne." Jag blev rörd därför att jag önskat att jag blivit introducerad till dessa tankarna tidigare. Jag blev rörd därför att jag tycker att Therese är så jävla fin som vill att hennes dotter ska få med sig dessa tankar in i tonårsgeggamojan. Jag blev rörd därför att hon skrev att: "nu pratar vi hemma mycket om dessa saker, men ibland kan det vara bra att skaffa input någon annanstans ifrån än "en tjatig mamma". 
 
Så jag och mina vänner började med rödvinsfärgade läppar diskutera lite olika böcker. Jag insåg snabbt att jag var ganska dålig på ämnet. Jag läste ju inte så mycket sådana böcker under min tonårstid. Sedan är det också svårt att avgöra om en bok är för komplicerad, för grov, för deprimerande osv. 
 
Vi kom i alla fall fram till fyra titlar som skulle kunna fungera. Alltings början av Karolina Ramqvist, Egalias döttrar av Gerd Branteberg (översättning av Ebba Witt-Brattström), Flickan och skulden av Katarina Wennstam (Kan eventuellt vara för lite för grov för en 13-åring) och Rädd att flyga av Erica Jong. (Samma sak här)
 
 
 
 
 
 
Så nu slänger jag ut frågan likt en dallrande regndroppe, full av feministisk kärlek, i denna ljuva skira sommardag. (hehe) Har ni någon erfarenhet om böckerna ovan? Lämpar de sig för en 13-åring? Har ni några andra bra tips på tonårsböcker som introducerar feministiska tankar? 
 
 
 
Tack Therese för mailet. Ja, tack så enda in i rosenbusken. Hoppas ni alla får en fin söndag! 

Kommentarer
Matilda skriver:

Jane Eyre, hon ska läsa Jane Eyre av Charlotte Brontë. Jag önskar att jag läst den när jag var 13, tror jag. Eller så hade jag kanske missförstått den, jag vet inte. Men det är en så himla fin bok om en envis och egensinnig ung kvinna som vägrar se sig som mindre värd än någon annan. Om det är feministisk ungdomslitteratur eller inte vågar jag inte säga, men det gör den inte mindre viktig.

Svar: Skitbra tips! Tack! :)
.

Den 2013-06-30 klockan 12:47:15
Elina Pahnke skriver:

hon ska saklart lasa under det rosa tacket! Och Scummanifestet och fittstim. Vad fint!

Svar: Ja! Under det rosa täcket är ju ett bra tips! De andra å, alltid lite svårt med åldern dock... Tack!
.

Den 2013-06-30 klockan 12:56:24
URL: http://fittjournalen.blogg.se
Anonym skriver:

Å vilken bra fråga du fått, ja tänkte att de borde vara plättlätt att komma på titlar men det var de inte... men Fittstim borde väl passa? Sen tänkte jag på Stjärnor utan svindel, Bitterfittan bl.a. Men 13 kanske är för ungt för att man ska gilla dem? Jag ska fundera mer.

Svar: Vi funderade också på bland annat Bitterfittan och Fittstim men var också osäkra på ålder osv. Så svårt! Men bra tips!!! Kram
.

Den 2013-06-30 klockan 12:58:06
Jenny skriver:

Christina Herrströms Tusen gånger starkare vill jag starkt rekommendera, finns även som film funkar från tidiga tonår och även tidigare än så.

http://www.bokus.com/bok/9789170018442/tusen-ganger-starkare/

Herrström har också skrivit Glappet som blev tv-serie som jag inte har lika färskt i minnet, men riktar sig till både unga och vuxna tror jag

Svar: Åh! Tusen gånger starkare är verkligen bra. Har sett filmen! tack Jenny! Hoppas du har en fin sommar!
.

Den 2013-06-30 klockan 13:13:17
Sandra skriver:

Din och liknande bloggar tror jag skulle vara toppen! Är inte sånt poppis bland dagens kids? Annars tror jag väl att Vadå feminist? av Lisa Gålmark är bra att börja med :)

Den 2013-06-30 klockan 13:47:55
frida skriver:

håller med en föregående talare om "tusen gånger starkare"! så jäkla bra och klar och tydlig! och bra åldersmässigt.

Den 2013-06-30 klockan 17:42:36
Anonym skriver:

Här är en perfekt hemsida för din förfrågning! http://feministbiblioteket.se
Hon har kategoriserat böckerna så man kan säkert lätt hitta sådant som passar en 13 åring :)
http://feministbiblioteket.se/biblioteket/barnbocker/

Den 2013-06-30 klockan 18:50:00
frida skriver:

jag är snart 17 och har nyligen läst alltings början och tänker att den passar nog folk i min ålder ganska bra.. eller kanske lite äldre personer också!
håller med de som skrivit att tusen gånger starkare är bra för en 13-åring

Den 2013-06-30 klockan 20:30:57
URL: http://stummaord.blogg.se
Therese skriver:

Oj, så många bra tips - tack :)

Svar: Hej Therese! javisst blev det mycket bra tips! jag ska själv beställa några av böckerna som nämnts :) kram!
.

Den 2013-07-01 klockan 09:30:20
URL: http://www.thereserydstrom.com
Therese skriver:

Ja, verkligen - jag har också shoppat lite ;)

Den 2013-07-01 klockan 10:11:19
URL: http://www.thereserydstrom.com
Kristin skriver:

Det här blir väl inget tips på "feministisk litteratur", men mer ett allmänt boktips till en ung tjej. Jag vet att många avfärdar "Grottbjörnens folk"-bokserien som typ tantsnuskböcker, men jag läste dem som 14-åring och älskade dem. Visst att Ayla är lite av en superhjältinna snarare än en vanlig tjej (typ duktig på allt och beskrivs som väldigt vacker etc) men för mig blev hon en stark och modig förebild, hon vågar säga ifrån och gå sin egen väg. Dessutom var det såklart väldigt spännande med sexskildringarna, som jag vill minnas var rätt bra. Jag tycker nog inte 13 är för ungt för någon bok egentligen, jag läste det mesta i den åldern, man är ändå rätt stor och det är skillnad på böcker och film tycker jag.

Den 2013-07-01 klockan 12:47:08
Annika skriver:

Jag läste Egalias döttrar när jag var 13/14 och älskade den! Den ger sånt perspektiv på samhället och skänker samtidigt förmågan att tänka själv. Försöker i skrivande stund få min bättre hälft att läsa den (nu är vi båda 23) och han verkar intresserad.

Den 2013-07-01 klockan 12:55:02
Clara skriver:

Jag läste precis Francesca av Melina Marchetta och den var fantastisk. Starka karaktärer och fantastiskt fina relationer skildras, möjligtvis lite "lättsammare" men ändå helt klart underbar och duglig för syftet. Läste själv Egalias döttrar när jag var tretton/fjorton och det blev helt enkelt för mycket att ta till mig då, uppskattar bokens principer och idéer mycket mer nu tio år senare. Det finns även en fantasyserie som heter De utvalda av Kristin Cashore, tredje och sista delen kom just på svenska, alla med fantastiska kvinnliga förebilder i huvudrollen.

Den 2013-07-02 klockan 13:26:49
URL: http://thecuriouscaseofthebooks.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0