Nina Björk, I löve you.

Klicka på respektive bilder för att snabbt som vinden komma till båda breven.
 
 
Ni kanske har hängt med i debatten om det öppna brevet som Dennis Nørmark skrev till oss svenskar och så vackert kallade "Kære svenskere". Kære inte mig du danska praktarsle. Brevet som han skrev var enligt min mening så urbota dumt och inskränkt och jag kunde knappt bärga mig till Nina Björks svarbrev skulle komma igår. Och BAM det kom. Och hurra vad bra! Jag har valt ut några citat jag tyckte var extra bra och som Dansk-Dennis borde kolla över lite extra noga:
 
"Feminism är en politisk rörelse för att göra kön till en ointressant kategori i en människas sociala liv. Att födas med ett visst könsorgan ska inte ha någon betydelse för vilka förväntningar som ställs på en, vilket arbete man får, vilken lön man får, hur svårt eller lätt det är att bli vd eller vara hemma med småbarn, hur sällan eller ofta man får se sin kropp exploateras för att sälja allehanda produkter."
 
"Om det är viktigare att upprätthålla skillnaderna mellan könen än att som människa stå för den världsbild hen finner vara den riktiga oavsett hur hen ser ut mellan benen lever vi verkligen i ett könsfixerat universum. Och det är inte feministerna som står för denna fixering vid könet. Det är Dennis Nørmark."
 
"Feminister kräver sin rätt. Sin eko­nomiska och sin politiska rätt. Feminister vägrar godkänna de manliga privilegierna. Och vi tänker inte fråga männen: "Är det okej, eller upplever ni er hotade nu?"
 
"Nørmark målar uppen bild av Sverige som ett land där feminismen har segrat, och han tror att en sådan seger skulle innebära att kvinnor nu förtrycker män här. I Sverige har vi, enligt honom, skapat ett samhälle "på kvinnors premisser", vi har "infört kvinnliga värden som kulturell norm och aktivt kuvat det som män sätter värde på", vi har fråntagit männen "deras lagenligt uppnådda privilegier" och vi "jagar män ut­ifrån deras sexua­litet".

Jag kan lugna dig, Dennis Nørmark. Inget av detta har skett. Vi lever i samma kapitalistiska ekonomi som ni, i samma liberala samhälle som ni. Det innebär – som varje materialist vet – att det ställs samma krav på oss som på er, att det ekonomiska systemet sprider samma normer här som hos er. De kraven och de normerna handlar om just det som Nørmark kallar "manligt", det vill säga en beredskap och förmåga hos den enskilda att vara ensam och stark, att konkurrera ut sina medmänniskor (som skolelev, som arbetstagare, som företagare, som bostadsköpare), att med vassa armbågar slå sig fram mot toppen av hierarkin. Solidaritet och rättvisa får stå tillbaka för konkurrens och ökande klyftor."

 

 

 

Nina Björk, I löve you!


Kommentarer
Longevity - en blogg om hälsa skriver:

Japp hon får till det !

Den 2013-06-06 klockan 11:08:18
URL: http://madelein.se/
Respelion skriver:

Det som gör feminismen som idé dömd att misslyckas är att den vill avskaffa manliga värden genom att införa kvinnliga värden. Det handlar hela tiden om att ställa grupper mot varandra och det förs samma kamp när invandrare ställs mot svenskar och unga mot gamla.

Istället bör alla inse att människor är individer, där det är större skillnader mellan individer inom samma grupp, än mellan individer från olika grupper.

Svar: Hej, tack för din kommentar. Jag håller INTE med dig. Feminismen vill INTE alls avskaffa manliga värden och på något sätt utplåna dem med de kvinnliga. Vad den vill göra är att IFRÅGASÄTTA dessa värden som normativa och bestämda efter kön. Det är inte bara kvinnor som råkar illa ut i ett partiarkat utan även männen. Sedan vill feminismen upphöja och visa att kön inte ska behöva spela någon roll hur du blir behandlad i samhället och också uppmärksamma att det faktisk finns människor som inte tillhör någon av de två könsidentiteter som vi skapat. 1,6 % föds varje år intersexuella, alltså utan eller med båda könstillhörigheterna.
Människor är individer. Ja. Men att individer blir behandlad olika BEROENDE PÅ KÖN är fel och detta ifrågasätter feminismen. Att du har en sådan bild som du har av feminism är olyckligt. Och läser du på om genus och jämställdhet skulle du veta bättre.
.

Den 2013-06-06 klockan 12:20:35
URL: http://respelion.se
Respelion skriver:

Varför bygga en hel ideologi på ett ifrågasättande av en annan ideologi? Det är precis som i valrörelsen när de politiska partiernas marknadsföring uteslutande handlar om att ifrågasätta vad som är dåligt hos motståndarna, snarare än att presentera en egen vision som handlar om vart man vill ta vägen.

Vore det inte bättre att skapa en ideologi baserad på de värden man vill skall råda i samhället och sedan kämpa för det? Ni utgår från det ni INTE vill skall vara normgivande och lyfter fram dess avståndstagande som idealet. Det är ju ungefär som att ha en finne i pannan och uppmana alla att INTE titta på den. Det får ju snarast motsatt effekt.

Om det nu är som ni säger att det gäller "att vara ensam och stark, att konkurrera ut sina medmänniskor (som skolelev, som arbetstagare, som företagare, som bostadsköpare), att med vassa armbågar slå sig fram mot toppen av hierarkin", men att man istället vill ha det på något annat sätt, då måste man berätta hur man vill hur det då skall vara och hur man kommer dit.

Att konkurrens skulle vara en könsbestämd struktur köper jag inte för fem öre, det är snarare något av grundvalen för hela livets existens. Så fort resurserna inte räcker till alla, så kommer alla börja bevaka sina intressen, inklusive feminister.

Hur många feminister är det t.ex som skulle avstå sin välfärd till förmån för de som lever under helt andra förhållanden på andra sidan jordklotet, som kanske inte ens har en möjlighet att göra sina tankar hörda på ett forum som detta?

Jag bekänner mig gärna till jämlikhet, ömsesidighet och en värd där man inte behöver slåss om de resurser som finns, ett samhälle där alla har en plats och där allas insatser är lika mycket värda och där inga hierarkier någonsin råda.

Men såsom feminismen försöker "lösa" detta genom sin ständiga konfrontation, så tycker jag inte att det är en etikett jag vill sätta på mina värderingar.


Den 2013-06-06 klockan 15:15:51
URL: http://respelion.se
Respelion skriver:

Nu blir det lika för alla!

http://respelion.se/alla-far-samma-lon

Den 2013-06-06 klockan 21:10:27
URL: http://respelion.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0