Språket är byggt på manliga normer.

 
Okej. Jag börjar med en gåta.
 
Det var en gång en pappa och hans son som skulle ut på en bilutflykt. När de kört ungefär hälften av sin resa råkar de båda ut för en fruktansvärd olycka. Pappan dör omedelbart och pojken körs med ambulans till sjukhuset. Han är illa däran och på akutmottagningen bestämmer man att han måste operera honom akut. Han förs in till operationsrummet. Kirurgen får syn på pojken och utbrister "Det där är ju min son!"
 
Hur går det här ihop? Vem är kirurgen?
 
 
 
 
 
 
Igår satt jag och Mårten och kollade igenom gamla Värsta Språket-avsnitt. Ni vet den där teveserien som sändes på SVT under första hälften av 2000-talet med Fredrik Lindström i spetsen. Jag tror ni vet. Ett avsnitt handlade om manligt och kvinnligt språk. För det är vi väl alla bekanta med, att vårt språk är skapat efter den manliga normen. MÄNniska, allMÄN, talMAN, reklamombudsMANNEN osv. När en kvinna ska benämnas i tex en yrkesroll så lägger man ofta till epitetet kvinnlig för att VERKLIGEN FÖRKLARA att den är en kvinna som utför arbetet. En kvinnlig läkare, damvasan, damlandslaget och tjejmilen. Allt detta eftersom vårt språk är skapat efter det patriarkala samhälle vi lever i. Det manliga är det neutrala och det kvinnliga är avvikande. Detta visar sig också i vårt vardagsspråk där förolämpningar av en kvinna ofta spelar på ord som har med en "lössläppt sexualitet" att göra. Till exempel hora, fnask, knull och slampa. Detta därför att kvinnans sexualitet alltid betraktats som något som ska bevaras. När en kvinna istället tar plats får hon hör saker som bitch, ragata, häxa och bitterfitta. Detta därför att synen på hur en kvinna ska vara är, och har, varit som underordnad mannen. Han ska ta plats och hon ska finnas till för att behaga och stötta honom. När en man förolämpas så utsätts han för ord som är ansedda "omanliga", alltså till viss del kvinnliga. Såsom jävla fitta, kärring, brud, fjolla och bög.
 
Summan av kardemumman. De "ansett kvinnliga" orden används som nedvärderande. Och om vi går tillbaka till gåtan ovan. Det var Fredrik Lindström som frågade människor i Stockholm om de kunde knäcka denna nöt. Alla stod som frågetecken. Jag och Mårten satt i soffan och funderade men kunde inte komma på ett svar. Och så kommer det. Det enkla svaret. Det är hans mamma.
 
Jag och Mårten slängde oss fram emot teven och rev oss i håret. Fy fan! Fy fan att vi är så påverkade av det språk som så tydligt är skapat av manliga normer. Såklart att en kvinna kan vara kirurg. Hur kunde vi gå på den? Trots den heterosexuella normen som också den finns i vårt samhälle. Där man tänker sig en man och en kvinna som föräldrar. ÄNDÅ förs inte tankarna till att det kunde vara mamman som var kirurgen. Men det är helt enkelt så att språket är ett ganska långsamt fenomen. Det tar lång tid att påverka. Språket har helt enkelt inte catchat upp med det faktum att de flesta yrken idag också utförs av kvinnor. Därför går vi fortfarande bet på sådana lätta gåtor som den ovan. Och det känns ganska tryggt tycker jag. Att språket kommer att hinna ikapp. Förhoppningsvis.
 
 
Se avsnittet jag skriver om här.
 
 

Kommentarer
sara. skriver:

Kirurgen är barnets mamma.

Den 2013-09-06 klockan 12:09:48
URL: http://calmdowndearest.webblogg.se
Jossan skriver:

Gu va jag älskar din blogg! Vilket himla bra inlägg! Sånt som man liksom inte tänker på, men som man borde tänka på. Det tog en stund för mig att lista ut gåtan.
Blir bara så lycklig av att läsa dina ord! Förståndiga människa
Kram!

Svar: Vad fin du är! (men som sagt, det är värsta språket som är källan hehe) Kram!
.

Den 2013-09-06 klockan 12:48:08
URL: http://lionmosquito.blogg.se
Sofia skriver:

Jag satt och tänkte och tänkte...här är det nåt lurt liksom...och så kom jag på det: sonen har ett homosexuellt par som föräldrar så kirurgen är hans andra pappa!

Tänkte jag, rätt nöjd, och sen när jag scrollade ner och såg svaret undrade jag hur kunde jag helt kunnat missa att tänka den tanken??

Men vad hade hänt om det var en pappa och hans dotter som åkte bil, hade man tänkt annorlunda för att något feminint kom in i bilden så tidigt? Om då kirurgen utbrister: men det är ju min dotter!

Lurigt och intressant! Kul att du lade upp detta! Trevlig helg! Kram

Svar: Intressant tanke om hur det varit om det varit en dotter istället. Jag är inte helt säker... !
.

Den 2013-09-06 klockan 14:02:44
Melanie skriver:

Just den här gåtan har jag hört många gånger förut och visste därför svaret, men jag håller med dig om hur läskigt påverkad man blir bara av språket.

Den 2013-09-06 klockan 16:13:42
Caesar Ivarsson skriver:

Wow, är själv språkfantast, vill kalla mig feminist, men fan, jag märker att jag har inte riktigt nått hela vägen. Det är svårt att bryta så invanda grejer.

Den 2013-09-19 klockan 19:57:02
URL: http://tong.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0