Uppsala Vintagefestival dag 1.

 
Förra helgen var det som bekant äntligen dags för Uppsalas första vintagefestival! Jag och Lisen tog sällskap från Salagatan och göttade oss i att ett event för en gång skull inte skedde i Stockholm. Bara att gå till busshållsplatsen nere vid stationen och ta bussen ut till Håga by. 
 
 
 
 
Det första som möter mina av solen plirande ögon är denna sköna syn! Världens finaste Mia och Ann från Tidens Melodi. Jag parkerade min väska och min jacka under deras bord (tack!) och kramades en stund och tittade igenom deras kläddon. Så mycket fint! 
 
 
 
 
Sedan vände jag min kropp 90 grader år vänster och fann detta bord som fullständigt dignade av fina ting. Bordet med tillhörande klännings-skatter tillhörde Carolina från Marshmallow Electra, Malin från Fiffis Vintage och Sofie från Fia Lotta Jansson Design. Dem får ni se mer av senare! 
 
 
 
 
Här är Carolina! 
 
 
 
 
Och här är deras klänningar. 
 
 
 
 
Sedan stövlade jag bort till Vintagefabriken! 
 
 
 
 
Där Louise, Linda och Emma hade mycket att göra. Nya boken Vintagefrisyrer gick åt i ett nafs! 
 
 
 
 
 
Efter detta sprang jag på den solgula klänningen med små blommor som jag var tvungen att köpa. Jag är lite besviken över att det på lappen stod 50-tal och att jag, trots mina misstankar, därför betalade överpris... Det är förmodligen en 70-talare egentligen. Men det spelar ingen roll, jag gillar den såklart anyway. 
 
 
 
 
Sedan träffade jag denna fina och trevliga tjej från Fröken Retro. Emelie heter hon och har precis, tillsammans med sin vän Josefina, startat sin webshop. En massa fina saker måste jag säga. Jag köpte två små sminkburkar, en servetthållare och en sjal. 
 
 
 
 
Det fanns även en massa fina klänningar. In och kolla deras webshop vettja! 
 
 
 
 
 
Här har vi två tjejer från butiken Vintage Gamla Gatan i Örebro. 
 
 
 
 
Och här är Pia med medarbetare från Piloo. Hon brinner för återbruk och vill visa hur enkelt det är att laga och återanvända kläder. Fint tycker jag! 
 
 
 
 
Här är arrangörerna! Elsa, Hanna och Sylvia. 
 
 
 
 
Jag blickar ut över klänningshavet för att hitta Mia och ta en fika. 
 
 
 
 
Hon är i full fart att testa en fantastisk halmhatt som verkligen ger en semesterfeeling. 
 
 
 
 
Jag fick nästan slita henne bort från hattprovningen och lockade med kaffe. Det var så fantastiskt fint väder. Varmt och soligt. 
 
 
 
 
Jag hade bytt om till den gula klänningen. Resåren i midja kändes som en befrielse. 
 
 
 
 
Lisen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sedan galopperade vi in igen och jag testade ett par blommiga byxor medan Ann och Sandra krängde blusar. Byxorna köptes och ska snart visas i lite bättre ljus. 
 
 
 
 
Gunilla sålde ut hela sin svärmors garderob. Hur mycket plagg som helst från 50- och 60-talet. 
 
 
 
 
 
Trötta och med påsarna fylla gick jag och Lisen sedan för att ta bussen hem. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En väldigt fin dag! Som blev till en dag 2. Kommer inom kort. 
 
 
 
 
 
 
Ha en fin fredag nu!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Madeleine skriver:

Vad härligt det såg ut. 70-talet hade jättesnygga kläder, jag har en 50-tals kopia från 70-talet i garderoben som används ofta. :)

Den 2014-04-04 klockan 18:13:35
URL: http://whitemaskgirl.wordpress.com
Elin skriver:

tycker inte om min egen kommentar nu men:
"Chinese eyes"? eh.

Svar: Det var självklart inget illa menat utan en klantigt formulerad mening. Jag ber om ursäkt!
.

Den 2014-04-04 klockan 19:43:24
Johanna skriver:

fina bilder!

Den 2014-04-04 klockan 19:58:09
URL: http://www.jojosmind.blogg.se
Hanna Karlsson skriver:

Vilka fina klänningar!

Den 2014-04-04 klockan 20:52:44
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Filippa skriver:

Fin och inspirerande blogg! Jag är en sånn som älskar att gå och stå på loppis! Älskar gamla möbler och grejer, man vet aldrig vad man hittar! :)

Den 2014-04-04 klockan 21:31:16
Sofie skriver:

Jag volontärade där och blir så lycklig av dessa fina bilder, tack!!!

Den 2014-04-04 klockan 22:19:32
Tommy skriver:

hittade du någon blommig tekopp?

Den 2014-04-05 klockan 02:31:18
URL: http://tomatens.blogg.se/
Fantasy Realm ~ en fantasyblogg skriver:

Vilka härliga bilder :)

Den 2014-04-05 klockan 11:48:13
URL: http://fantasyrealm.se
Sofie BN skriver:

Vad fint att se en tillbakablick från en härlig helg! Det var jätteroligt att träffas!
Allt gott!

Den 2014-04-06 klockan 00:45:16
URL: http://fialottajansson.com
Mia - Fröken Dalarna skriver:

Ååh vad fint! Och vad kul att äntligen få träffa dig! Tack för två finfina dagar och hoppas att vi ses snart igen. Du är välkommen till Karlstad när du vill! :)

Den 2014-04-08 klockan 00:01:20
URL: http://byggmia.blogspot.se
Linda på Markbladet skriver:

Underbara bilder och tack för att du delade med dig.
Vi har Vintagemässa i Göteborg i maj. Längt på det.

Den 2014-04-08 klockan 15:08:10
URL: http://markbladet.se/bloggar/lindas-blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0