Pälsängrar!

 
Jag rotar runt i lådan i garderoben efter mina mysbyxor. Slänger ut allt på golvet och stannar upp då jag ser något röra sig i botten på lådan. Jag lutar mig närmre och tänder lampan i taket. En liten larv krälar runt mot den vita bottnen och en annan ligger stilla i hörnet. Någon har krupit ur sitt skal som ligger brevid. 
 
PÄLSÄNGRAAAAAAAAAR! Helvetes jävla skit. Små äckliga kryp som äter upp min älskade kläder. Vi upptäckte att de även finns i hela min älskade soffa. Min gröna men ack så osköna. Vi slänger ut den och så börjar den stora utrotardagen. Med dammsugning, vädring, skakning, tvättning och frysning. 
 
 
 
 
 
Är det någon annan som varit med om dessa små sattyg? Buhäääää jag orkar inte. 
 

Kommentarer
Linnea skriver:

mardröm!! stackars. hoppas det löser sig!!

Den 2014-01-06 klockan 14:43:39
URL: http://estetpaket.blogg.se/
Johanna skriver:

Usch!! Har hört att doftblock av cederträ kan vara bra, i alla fall för att förebygga. :/

Svar: Tack för tipset!
.

Den 2014-01-06 klockan 14:58:42
Angelica skriver:

Jag hade pälsängrar, under köksskåpen av alla ställen. Anticimex var här och sprayade gift och odjuren försvann. Dock hittade jag en ensam pälsänger för ett litet tag sedan. En som till skillnad från larverna under köksskåpet var i skalbaggestadiet så sedan dess är jag livrädd att de ska ha kommit tillbaka.

Nu vet jag inte hur du bor men om du bor i hyresrätt är nog din värd skyldig att betala Anticimex när du fått skadedjur. Så var det i alla fall för mig. Hyresvärden stod för hela kostnaden.

Svar: Åh! Usch, ja de är vidriga. Tyvärr så äger vi lägenheten så vi får nog så för det själva... Tack för din kommentar! <3
.

Den 2014-01-06 klockan 15:08:07
URL: http://www.whirlwind.nu
Linda skriver:

Neeej... vad tråkigt för er!! ...efter en så trevlig helg i Örebro, ja ring till hyresvären som sagt. Hoppas de utrotas snart!!

Svar: Haha tack Linda! Tyvärr så äger vi ju lägenheten!! Men vi har rensat och städat nu så får vi se... tack för en fin helg! Kram!
.

Den 2014-01-06 klockan 17:02:37
Matilda skriver:

Anticimex verkar ha samma råd för kläderna för pälsängrar som för väglöss (som jag haft, hujedamig). Bastu är ett hett tips. Värme (60 grader eller högre) kan vara säkrare än frys, kläder som inte kan tvättas i 60 kan ändå bastas i 60. Så om ni kan, känner någon som har bastu, packa i sopsäckar och töm i uppvärmd bastu. Kör cirkus 3 timmar. Gymnastikskor, och andra plastsulor kan paja däremot. Best of luck!

Svar: Bra tips tack!! Vi har en bastu i källaren hurra!
.

Den 2014-01-06 klockan 20:08:18
Ida skriver:

De tkr inte om såpa eller när det är rent överlag. Så städa mkt noga. Cederträ & lavendel är också mkt impopulärt! Det finns cederträ i form av ringar att hänga på galgar & kulor att lägga i lådor. Esoterisk lavendelolja ger en mycket stark doft & kan strykas på tex lister & trösklar så att de inte sprids. En kan också unna sig att köpa en påse lavendel att hänga eller lägga bland kläderna så blir det en liten romantisk känsla över eländet!

Den 2014-01-07 klockan 14:16:14
URL: http://honeybean.blogg.sr
L skriver:

Ja, fy sjutton. Har också varit drabbad. Frös in/torktumlade rubbet för något år sedan, och såg inte till dem på länge. Eller först igår, rättare sagt. Hittat en massa hål i kläderna den senaste tiden och plötsligt kröp han omkring där på sovrumsgolvet, den lilla äckellarven.. Vill bränna upp hela lägenheten.

Den 2014-01-07 klockan 16:23:53
Catty skriver:

Anticimex fick komma när jag hade såna i ett köksskåp. Sånt himla meck. Alla möbler var tvungna att stå 1 m från väggen, alla skåp och garderober skulle tömmas. Aldrig haft det så stökigt i hela mitt liv. (Bodde då i en liten lägenhet på 32 kvadrat) Sen fick man inte röra nåt på ett dygn eller två har jag för mig. Tror att det borde gå på försäkringen att tillkalla Anticimex. Jag hade inte tagit några risker utan ringt dem direkt. Är tydligen ett av de besvärligaste skadedjuren att bli av med. Lycka till!

Den 2014-01-07 klockan 21:08:50
Lotta skriver:

Vet du hjärtat att jag också har haft djur, till och med 2 ggr men turligt nog (heheh) bara i köksskåpen och aldrig vid/i mina kläder eller i soffa/säng, jag jobbar på de områdena preventivt med rödceder produkter. Håller tummarna både för dig och för mig att det inte blir mer!

KRAM

Svar: Tack Lotta! KRAM
.

Den 2014-01-08 klockan 15:40:16
URL: http://tantlottas.blogg.se/
Ida skriver:

Usch, jag lider med dig! Hoppas de försvinner illa kvickt.

Den 2014-01-09 klockan 22:55:04
URL: http://idautanp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0