Dagens lästips! - Förminska inte vår kamp!

 
"Jag kan inte vänta mer och därför röstar jag på Feministiskt initiativ. Vi har inte tid att vänta på att ett gäng vita priviligerade politiker ska inse att feminismen och antirasismen är viktiga. Som kvinna kan jag inte vänta på att ni ska ta mäns våld mot kvinnor på allvar."
 
Dagens lästips som ni måste måste läsa. Denna text av Sarah Häggdahl sätter ord på vad jag känner inför debatten om taktikröstning. Att jag inte kan vänta. Jag kan inte taktikrösta och vänta på att det först ska bli en rödgrön regering och SEDAN rösta in partiet som mitt hjärta bankar för. Det enda partiet som verkligen tar kampen mot rasismen och antifeminismen. Kvinnor har ALLTID fått vänta. Feminismen får ALLTID kliva åt sidan då maktstrukturerna menar att det finns viktigare saker att ta ställning till. FÖRST. Sedan kvinnorna. Sedan de rasifierade. Sedan HBTQ-rörelsen. Sedan de funktionsnedsatta.
 
"Vi behöver öppna gränserna, öppna dörrarna och vårt land för de som har flytt och i dag lever gömda och som papperslösa. För när människor dör under flykt på väg in i EU, anses vara illegala och får betala med sina familjer och sina liv för den politik som drivs måste vi säga ifrån. Och det är precis det som Feministiskt initiativ gör när de andra partierna tiger och låter oss vänta."
 
 
 
 
Klicka på bilden ovan för att läsa Sarahs text.
 
 
 

Kommentarer
Sofia skriver:

"Det enda partiet som verkligen tar kampen mot rasismen och antifeminismen." Fast det här resonemanget osynliggör alla de vänsterfeminister som kämpar och som kämpat år ut och år in, blir på riktigt ledsen över att fi kör en så extremt osolidarisk taktik. Fi har inte patent på feminismen bara för att ni har ordet i namnet.

Svar: Visst, du har rätt att det är fler vänsterorienterade partier som tar den kampen. Uttryckte mig eventuellt lite klantigt där. MEN fi har definitivt varit i framkant gällande dessa frågor då andra partier agerar mer återhållsamt. Detta för att fi inte har något att förlora.
.

Den 2014-05-07 klockan 17:00:04
Liza skriver:

"F!s politik handlar om att sätta mänskliga rättigheter, jämställdhet,
ekologisk och social hållbarhet först – inte vinstintresse."

Varför har F! då en styrelse med 15 kvinnor och 1 man?

Varför är det inte intressant med jämställdhet när kvinnor är i majoritet?

Svar: Liza, genom att direkt jämföra män med kvinnor när det gäller majoritet på grund av kön så anser jag att man måste läsa på. Det låter kanske bitchigt. Men jag kan aldrig förklara för dig så att du skulle förstå om inte du har kunskapen om att vi lever i ett patriarkat där kvinnor alltid är en minoritet. Det är som att säga att våld mot kvinnor inte är ett stort på problem på grund av att män också blir slagna av sina kvinnor. Det handlar om strukturer. Strukturer som berättar att kvinnor är förtryckta och underrepresenterade på så många nivåer i samhället. Jämställdhet handlar om att lyfta upp kvinnor och visa att de ska ha samma möjligheter som män som ÄR i maktposition i samhället. Om det nu finns ett parti med majoritet kvinnor, vad gör det? Kolla på alla andra styrelser, chefsposter, företag osv.
.

Den 2014-05-07 klockan 19:00:49
Sofia skriver:

På vilket sätt, mer specifikt, har tex vänsterpartiet agerat återhållsamt vad gäller feminismen?

Svar: Jag har själv pendlat mellan att rösta på Vänsterpartiet och Fi. Jag tycker Vänsterpartiet står för väldigt bra saker också och feminismen är en tydlig punkt på deras agenda. Jag tycker dock att Fi har ett mer tydligt fokus på just antirasism och feminism. Mina två hjärtefrågor. Det kan du såklart tycka olika om! :) Helst hade jag velat gå i allians med Vänstern.
.

Den 2014-05-07 klockan 19:54:55
Läs, läs, läs skriver:

För mig är FI en feministisk variant av folkpartiet, så nej tack till deras småborgliga samhällsvision.

"Men varken FI:s haltande klassanalys, bristande omfördelningspolitik, svajande mittenposition eller arbetet FÖR en global kapitalism med mänskligt ansikte borde förvåna. Ett parti som inte växer fram ut ur arbetarrörelsen blir inte bättre än så."

http://www.dagensarena.se/opinion/shora-esmailian-fi-har-illusisoner-om-kapitalismen/

Svar: Håller ej med.
.

Den 2014-05-07 klockan 20:32:50
Anonym skriver:

"Helst hade jag velat gå i allians med Vänstern." Det känns spontant som om vänsterfeminister är underrepresenterade i FI. Det skulle vara intressant att se en undersökning som vad FI's väljare skulle rösta på i andra hand.

Den 2014-05-07 klockan 22:15:18
C skriver:

Satt och lyssnade på rap/hip hop och fann på youtube en låt som kanske skulle kunna vara med i det feministiska blandband ni peppar er med i valrörelsen:
http://www.youtube.com/watch?v=na3u8S9tF9o

Den 2014-05-09 klockan 20:58:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0