Vår kamp ser inte ut så.

 
 
Hallå. Du. Anonym. Jag önskar att jag haft ett namn på dig. Eller att du åtminstone kunde lämnat din mailadress så att vi fick möjlighet att prata. Det hade varit lättare då. Fint, på något sätt. Eller kanske inte fint. Men mer mänskligt. Istället för att sitta bakom en flimrande skärm och trycka på enskilda tangenter som tillsammans blir ord som du kanske inte menar. Eller kanske menar. Ord kan bli så farligt hårda när de hamnar i text. För ja, din kommentar skrämde mig. Fick min tisdagskväll att bli lite lite sämre. (Plus att jag tycker att du med vissa ordval låter LITE VÄL dramatisk...) 
 
Så. Om du lämnat din mailadress.
 
Jag skulle inte skriva något hatiskt tillbaka. Jag skulle inte skriva att du gjort misstaget att jävlas med mig, den medmänskliga och ack så mäktiga feministen och antirasisten. Jag skulle inte skriva att du snart skulle gråta när vi vinner. Jag skulle inte skriva att vi kommer att dra fram som en kärleksarmé och trampa ner alla hatare i vår väg. Jag skulle inte skriva att det var omöjligt att bekämpa oss. 
 
Jag skulle inte skriva: Känner du till antirasismens historia och den medvetenhet som kommer efter att allt det hemska är gjort och allt hat uttömt, så skulle du veta att vi är högst olämpliga att jävlas med.
 
 
För vet du vad, Anonym. Det är det som är skillnaden mellan oss. Vår ideologi och våra tankar är inte byggda på hat och ilska. Som din. Vår är byggd på medmänsklighet, solidaritet, värme och kärlek.
 
Därför skulle jag aldrig skriva så till dig. 
 
 
 
Istället tänker jag hoppas och vänta. Kämpa. Prata. Informera. Kämpa lite till. Kämpa mycket till. Manifestera. Organisera. Tänka på dig någon gång ibland. Hoppas att ditt hat och din ilska kan omvandlas till något annat. Kanske att vi når dig. För vi kommer aldrig med våld krossa er. Vår kamp ser inte ut så. 
 
 
Tills dess. Ta hand om dig. 
 
 
//Emelie
 
 
 

Kommentarer
fridanygard.blo.gg skriver:

Bra Emelie! Alltid när jag själv står handfallen och tyst så hittar du orden! Heja, tillsammans ska vi sprida kunskap. Och kanske lite löve också!

Den 2014-09-16 klockan 22:43:58
URL: http://fridanygard.blo.gg/
jessica skriver:

<3

Den 2014-09-16 klockan 23:17:49
Jen skriver:

Men pust och stön, vilket jävla SPÅN!

Den 2014-09-17 klockan 09:01:35
URL: http://dailytorture.blogg.se
Isabella Lindquist skriver:

Det är verkligen skrämmande och jag blir lite rädd bara av att läsa den otäcka kommentaren. Rädd för att världen faktiskt ser ut såhär i många många människors ögon. Att hatet kan vara så enormt.
Men det du skrev som svar är så himla fint. Tillsammans kommer vi att krossa patriarkatet, antifeminismen och rasismen, men inte med våld. Bara med kärlek <3

Den 2014-09-17 klockan 10:04:19
URL: http://bellalindquist.blogg.se/
Mia Hansson skriver:

Bra bemött. Tror att den anonyma vita mannen har fått för lite av den varan, nämligen medmänsklig värme men med gränssättning. Kanske dags att skicka våra svenska bulldozer på träningsläger i medmänsklighet. Kram till dig <3

Den 2014-09-17 klockan 10:56:33
URL: http://baralillaja.blogspot.com
Hanna skriver:

Så sjukt skriven kommentar, men så sjukt bra skrivet av dig. Så viktigt det är att inte ge tillbaka på samma sätt.

Den 2014-09-28 klockan 20:00:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0