NaturalCycles!

 
 
 
Hej allihop! I förra veckan fick jag ett väldigt bra paket på posten. Nämligen ett startkit från NaturalCycles! Det är en preventivmetod helt utan hormoner som går ut på att du mäter din temperatur varje morgon och sedan noterar data i en tillhörande app och på så sätt räknar ut när du är fertil och när du inte är det. Man är fertil sex dagar under sin cykel och NaturalCycles hjälper dig att identifiera dessa dagar. Väldigt smart tänker jag då jag nu insett att jag absolut inte kan äta någon form av hormoner. Jag testade ju en P-ring för ett tag sedan men upptäckte efter två månader att min kropp inte tålde den heller, trots den koncentrerade hormonmängden.  
 
Så nu testar jag alltså NaturalCycles och tänkte visa hur man gör! 
 
 
I startkitet får du en termometer och en instruktionsbok samt att du måste ladda ner en gratis app till din mobil, dator eller surfplatta. Man börjar att varje morgon mäta sin temperatur och detta är bra om du gör det första du gör när du vaknar, innan du börjat springa runt och dona i köket eller liknande. Orsaken är att människor når sin basaltemperatur när de sover och varje rörelse efter att du har vaknat höjer temperaturen. Försök mäta temperaturen samma tid varje morgon efter att ha sovit ungefär lika många timmar varje natt. Jag sätter till exempel en klocka för att påminna mig själv klockan 08.30. Läs mer om hur du mäter här. 
 
 
 
 
 
Termometern fungerar som en vanlig och man börjar med att trycka på knappen så den sätts igång. 
 
 
 
 
 
 
Sedan stoppar du in den under tungan och väntar tills den piper. Det är bra om man mäter på ungefär samma sätt varje gång eftersom små variationer kan orsaka fluktuationer i temperaturen. Det bästa är att lägga den under tungan. Det gör jag. 
 
 
 
 
 
När den har pipit kollar du av din temperatur på displayen. Min kroppstemperatur var vid detta mätningstillfälle 36,95 grader. Tänk på att sjudom, större mängder alkohol eller mindre sömn än vad du är van vid kan påverka din basaltemperatur. Därför borde du låta bli att mäta om du till exempel har druckit mer än vad du är van vid och känner av alkoholen när du vaknar nästa dag. Samma sak gäller för nätter med betydligt mindre eller mer sömn. Dessa dagar kan man hoppa över att mäta temperaturen och NaturalCycles fungerar så att i dessa fall exkluderar den det värdet och försöker räkna in det i din cykel. Läs mer om detta här. 
 
 
 
 
 
Efter detta tar du fram din mobil och registrerar din temperatur. Du kan ange om du har mens eller mindre blödningar, om du gjort ett ägglossningstest, haft samlag, gjort ett graviditetstest och så finns det ett fönster för övriga anteckningar. Läs mer här. 
 
 
 
 
 
Kalendern som sedan dyker upp ser ut så här och nu kan du se om du är i ett fertilt stadie eller inte. Är du fertil är dagen markerat röd och då måste du ha kondom eller liknande när du har samlag och när det är grönt betyder det att du inte är fertil och det är fritt fram att sexa loss. Kom ihåg att du bör ge det några månader för att appen ska känna igen din cykel. Nu i början tänker jag att huvudsaken är att registrera så att man efter några månader kan få fram ett mönster. Jag tänker alltså att det kan vara bra att ha skydd i denna första fas så man tar det säkra före det osäkra. Man kan också se en graf över ens cykel och jag tycker att det är häftigt att få lite koll på sin kropp och sin cykel på detta sätt, eller hur! 
 
 
NaturalCycles är också bra för att du får lite koll på när du ska ha mens och inte. Jag själv har en väldigt oregelbunden mens och detta kan göra att det bli lite svårare att hålla koll på dina fertila och icke-fertila dagar. Läs mer om detta här. Jag tänker ändå att jag kommer börja få koll på min cykel och är hoppfull. 
 
 
 
 
 
Ja, det var väl det. Gå in på deras hemsida för att läsa mer. Där står det en massa information som kan vara bra att ta del av. Håll även utkik här på bloggen för kommande roligheter som jag ordnar tillsammans med NaturalCycles. Det går även bra och jag välkomnar varmt att ni diskuterar metoden i kommentarsfältet. Det kan vara bra att dela erfarenheter med varandra osv! 
 
 
 
 
Puss på er och sexa säkert! (NaturalCycles skyddar inte mot sexuellt överförbara sjukdomar men det fattar ni tänker jag för ni är bäst.)
 
 
 
 
 

Kommentarer
Nelly skriver:

ooh! Du kan väl återkomma med dina åsikter lite längre fram?:) har varit sugen på att testa men hört så mycket olika om det! Men hormonerna har jag lagt ifrån mig for ever... Och alltså, heja dig och att du skriver om sånt här!

Den 2015-06-23 klockan 12:20:53
♀ PEACE REV ♀ skriver:

Låter som en bra sak! I längden är inte preventivmedlen med hormon bra. Nice att du hitat denna pryl och bra att du delar med dig!:D

Den 2015-06-23 klockan 12:23:35
URL: http://peacerev.com
Lilo skriver:

Hej! Jag använder också natural cycles, tycker att det fungerar utmärkt! :D har använt över 5 månader nu, min ägglossning blev hittad i andra cykeln :)

Den 2015-06-23 klockan 13:32:35
Anonym skriver:

På vilket sätt fungerade inte p-ringen? Var det för att du kände dig "uppsvälld" med den också? Jag har haft den i 2 veckor för att testa (har varit hormonfri i ett år). Jag har problem med humöret, blir så galet ledsen vid pms men också GALET arg och irriterad för ingenting. Så barnmorskan föreslog p-ring. Ska ju ställas in i 3 månader men än så länge är jag bara arg och noll sexlust... Plz låt det ändras....

Den 2015-06-23 klockan 20:16:41
e skriver:

Det där är säkert jättebra om man inte är paranoid som jag ;D Hämtade faktiskt ut mina p-piller igår efter över ett halvårs paus.. Ville se hur jag mådde utan dom men märkte ingen skillnad förutom att jag gick ner i vikt, fick finnar och tappade hår! Så började igen!

Den 2015-06-24 klockan 09:40:59
L skriver:

Använt i fyra månader, och den har ännu inte hittat min cykel. Får dessutom aldrig utslag på ÄL-testen. Bara röda dagar. Suck.

Den 2015-06-26 klockan 23:37:16
Fredrika skriver:

Min cykel försvann när den stod parkerad vid Slussen...

Du säljer dig för företagens lockrop.
Fy!

Den 2015-06-28 klockan 11:58:32
Becca skriver:

Förutom tempen kan en hålla koll på sina flytningar också, som ändrar konsistens innan/under ägglossning och blir segare och liksom äggvite-liknande. När jag väl började lägga märker till det kändes det nästan konstigt att jag aldrig tänkt på det tidigare.

Jag har aldrig använt termometer (är dock sugen på att prova) men har ändå ganska bra koll på min ägglossning nu för att jag har väldigt regelbunden mens, kan få lite ägglossningsvärk samt tittar på mina flytningar :)

Den 2015-06-29 klockan 17:36:01
Anonym skriver:

Jag förstår inte hur folk kan lita på denna metod. Efter att ha läst allt man ska göra ex. Inte dricka alkohol, sova exakt samma antal timmar, se till att inga andra yttre faktorer spelar in så förstår jag att denna metod kanske är en bra metod. Men för min vännina som inte har exakt samma sovrutiner så blev det en jobbig sits när hon plussade et gravtest i April. Redan då var jag inne på att byta preventivmedel men jag sköt på det fram tills i juni. Väl på barnmorskemottagningen kunde vi konstatera att även jag var gravid. Så jag önskar dig och alla andra lycka till för ett plus vid fel tillfälle kan förstöra resten av livet för en...

Hälsningar från en tjej som ligger hemma i depression p.g.a natural cycles

Den 2015-07-23 klockan 19:41:13
Anonym skriver:

Sperma kan vara levande i en livmoder i upp till tre dygn i kroppen på en kvinna, så visst. Du kan ha sex på en dag då du inte är fertil, men det betyder inte att det där är säkert. Om du har haft sex utan kondom två dagar innan den dag du är fertil så kan du fortfarande bli gravid på din fertila dag (y)

Den 2015-07-23 klockan 20:28:18
Anonym skriver:

det exakt första man lär sig på sexualkunskapen är ju att man kan bli gravid när som helst? att det inte finns nåt som heter säkra veckor osv...

Den 2015-07-29 klockan 15:21:22
Emelie T skriver:

Det är intressant, och jättebra OM det funkar eftersom det är den mest naturliga metoden. Kul att du testar och jag vill gärna höra mer om det.

Jag personligen dock skulle ALDRIG chansa med detta! Jag har blivit oönskat gravid en gång och gjort abort. Var "ung och dum" och chansade med att testa dagen-efter-piller. Kom i en djup depression.

Jag har också testat de flesta olika preventivmedel som finns på marknaden, och tycker kondom är det bästa!! Tycker killen/mannen kan stå ut med det när det är vi kvinnor som får ta all skit om det händer något, plus att det är VI som måste anstränga oss, kosta på oss preventivmedel, lägga ner tid på allt detta och vara orolig om det funkar eller ej, och dessutom stå ut med bieffekter!!! Plus att preventivmedel som har hormoner påverkar naturen också. Av de kvinnor som använder preventivmedel med hormoner, så kommer det alltid ut en liten mängd östrogen med urinen. För varje individ är det lite, men tillsammans med alla tjejer och kvinnor som använder dessa preventivmedel blir det MYCKET! Det är så mycket att hanfiskar i Sverige (och säkert många andra länder också) har blivit tvåköniga. Detta är mycket negativt...

Kondomer kan dessutom killarna/männen köpa själva. Så det är mer jämställt. Och det finns dessutom lite "finare" kondomer som man kan använda. Jag har testat många och tycker dom bästa är rfsu: "THIN - for extra feeling" och "True feeling - like wearing nothing". Den sistnämnda är lite dyrare men det är det värt. Sen finns det ju lite roliga kondomer man kan testa med som är knottriga och så. Det är många tjejer och killar som tycker det är pinsamt med kondomer. Det är tråkigt. Man får försöka göra det till en rolig och naturlig grej. Ibland finns det paket med mixar. Då är det roligt att testa olika. Och det känns bättre och mindre pinsamt att handla på apoteket. :)

Den 2015-08-01 klockan 14:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0