Ett svar på en kommentar.

 
Hej Linn,
 
För det första så tror jag att vår olika syn på det här grundar sig i hur vi definierar och hur vi värdesätter ordet "vi" och "vår befolkning". Ordet "vi" kanske inte betyder exakt samma sak för oss. För mig så betyder "vi" inte dem som är födda i Sverige eller på andra sätt är svenska medborgare. För mig så betyder "vi" alla de människor som finns i världen. Här tror jag att du, och många andra, suckar och tänker att jag är naiv som fan. Att det är en klyscha och att jag är riktigt jävla pk. Må så vara. För mig är inte "vi" något enhetligt och något som jag kan definiera inom Sveriges gränser. För mig är det självklart att vi ska hjälpa alla de människor som är på flykt. Vi lever i en värld som är fucking fruktansvärd och det kommer att bli värre. Sorry. Vi har redan fuckat upp klimatet och människor kommer att tvingas flytta. Världen brinner. Jag tycker att det är naivt att tänka att det viktigaste som finns är att värna om "vår eget" folk när världen står i lågor och folk försvinner i havet. Jag har ingen nations-stolthet som innefattar svenska flaggan, röda stugor, folkvisor eller gröna ängar. Min nations-stolthet handlar om att inte ha någon. 
 
Argumentet att de flyktingar som nu söker sig till Europa inte enbart är krigsflyktingar utan också människor som flyr för våra skattepengars skull... ja, jag vet inte vad jag ska svara på det. Jag vill hellre ställa några motfrågor: Hur kan du ställa en sådan fråga när du själv ser vad som händer runt medelhavet? Tror du inte att Aylans pappa har lite större problem än sin tandhygien? Jag tror att gratis tandhygien är hans minsta issue just nu. OCH OM man nu fått alla tänder utslagna, är man inte då värd gratis tandvård? Hur tänker man när man skriver så, jag förstår faktiskt inte det? Och så en till: Vad spelar det för roll? Vilken anledning är god nog för att söka sig till ett annat land? Vi har råd att ta emot fler människor i nöd. Och vi måste. 
 
Tror du verkligen att de som flyr sina länder kommer hit för våra bidrag och skattepengar? Allvarligt? Dessa flyktingar vill egentligen inte fly sina länder. De har växt upp där. De har älskat där. Hatat där. De har all sin släkt där. Sin historia. Många vill tillbaka. Men de kan inte det. Vet du varför? För att de är rädda att deras döttrar ska säljas som sexslavar, att deras pappor ska radas upp och få k-pistar riktade mot deras huvuden. Att någon ska bränna upp deras hem. Döda deras grannar. Jag tänker att du kanske borde prata med några flyktingar eller nyanläda svenskar där du bor? Lyssna på deras historier och försöka möta dem. För de kan ju berätta själva. Kanske kan du förstå dem bättre då? Istället för att prata över deras huvuden och anta saker som du egentligen inte vet något om? Ja, egentligen borde du göra det istället för att skriva till mig och jag borde egentligen inte svara, för jag har heller ingen erfarenhet av flykt. 
 
Vi kommer kanske aldrig mötas. Du och jag, Linn. Men snälla, jag ber dig bara tänka över vad du skriver och försöka tänka bortom "vi:et" och snälla, SLUTA LÄSA AVPIXLAT. 
 
 
Kram. 

Kommentarer
Sally skriver:

imorse skrek jag på min man att han var självisk och trångsynt då han har exakt samma syn som Linn ovan. Han tycker det räcker med "känsloporr och snyfthistorier" nu. Jag blev så innerligt arg att jag bara vrålade rakt ut, och vi har nästan aldrig bråkat tidigare och jag har aldrig skrikit förr men det bara rann över nu känner jag mig tom. Hur kan mannen jag älskar, tryggheten i mitt liv och min bästa vän inte se vad som händer. Självklart ska man hjälpa folk på plats också men just nu är det inte det detta handlar om. Vad gör man? Hur får jag honom att förstå?

Den 2015-09-07 klockan 17:44:33
Ida skriver:

Så bra skrivet! Fast av Linn. Håller till hundra procent med henne faktiskt. Om du inte tror att människor kommer hit för att utnyttja vår välfärd är du nog tyvärr väldigt naiv, här är ett exempel: http://www.op.se/blaljus/brott/har-ar-de-rena-lognerna-som-lurar-flyktingar-till-sverige. Det kostar en hel del av ta sig ända bort till oss i Sverige, varför tror du att så många ändå bestämt vill just hit? Om man flyr för sitt liv bryr man sig väl inte om vart man hamnar? De som verkligen behöver vår hjälp är de som inte har resurserna att ta sig någonstans, som blir kvar där och dör. Varför är det ingen som pratar om att arabländerna måste "öppna sina hjärtan"? De hade varit en enorm hjälp just nu. Det är det som gör mig så ledsen, att du och resten av vänster/media/PK-Sverige tror att ni är så himla goda som vill öppna gränserna och låta alla komma hit, även om det i praktiken är helt omöjligt. Så klappar ni er själva på axeln och tycker att ni är så fina människor som är öppna och inte har några fördomar. Samtidigt som vi som faktiskt också har hjärtan, men inte låter oss styras av känslor utan också tänker logiskt, blir kallade för alla möjliga hemska saker. Fastän man med samma summa pengar som det kostar för att ta hand om EN familj i Sverige, hade man kunnat hjälpa flera hundra som sitter fast i flyktingläger. Så jo, det förekommer med all sannolikhet massor med "lyxflyktingar", som kräver för mycket och visar liten till noll tacksamhet för att de skulle vara trovärdigt att de flydde för sina liv. Nu blev det här mycket längre än jag tänkt mig, men jag blir så arg när folk får skit bara för att de kan tänka själva och inte är slavar till PK-tänket som kommer köra Sverige i botten om det får fortsätta. Så stå på dig Linn, och alla andra som tänker och tycker som oss. Så kanske vi kan rädda Sverige också.

Den 2015-09-07 klockan 18:03:27
Anonym skriver:

Men så braaaa skrivet! Du är bäst och jag blir rädd för vad som ska ske i denna värld med Linn och Idas värderingar. Hejja dig!

Den 2015-09-07 klockan 18:09:08
Anna skriver:

Bra svarat, Emelie! Jag blir så ledsen när jag läser kommentarer som Linns och Idas, som inte verkar förstå att folk faktiskt flyr för sina liv, för att få chansen till ett värdigt liv för sig och sina barn. Om svenska medborgare var tvungna att fly, skulle vi se snett på varann för att vi vill fly till det land som verkar erbjuda störst trygghet för oss och våra barn? Förmodligen skulle vi nicka förstående och säga att det är väl klart att man ska försöka få det så bra som möjligt, och försöka ta sig till en plats som kan ge en så goda förutsättningar som möjligt. Jag är glad att många vill ta sig hit, jag är glad att så många öppnar sina famnar och tar emot människor som behöver trygghet, jag är glad att Sverige berikas av fler människor. Vi har plats. Jag delar gärna med mig av det jag har för jag vet att många som kommer hit förmodligen skulle göra detsamma om situationen var omvänd.

Den 2015-09-07 klockan 18:55:51
Anonym skriver:

Heja dig!!!

Den 2015-09-07 klockan 21:03:53
Linn skriver:

Tack för ditt svar Emelie!

Du har helt rätt i att vår utgångspunkt skiljer sig. Du har en ren kommunistiskt utgångspunkt vilket jag inte skriver under på.

Du förespråkar fri invandring och helt öppna gränser utan att tänka en millisekund på vad det skulle innebär i förlängningen då du är för upptagen med att vara så god.

Att människor är på väg till Sverige av ekonomiska skäl kan ju ingen längre förneka, "flyktingarna" vill ju inte ens söka asyl i danmark då bidragen är högre i Sverige (står på SVT, ej avpixlat vännen). Syrier som bott i Turkiet under flera år passar nu på att följa med strömmen mot Sverige. Id-handlingar kastar på vägen så att ingen kan spåra var de befunnit sig tidigare. Tycker du att detta rimligt? Hur många tycker du att vi kan ta emot? Eller finns det ingen gräns? Det finns 60 milj syrier, kan vi rent av ta emot alla? Med din grundsyn måste detta ju vara möjligt?!

Gällande Aylans pappa kan det väl aldrig vara försvarbart att riskera dina barns liv för nya tänder när man redan satt sig i säkerhet, i detta fall i Turkiet. Jag har faktiskt väldigt svårt att se hur DU tänker här. Med ditt synsätt är det väldigt många människor som förtjänar svensk välfärd och då uppkommer återigen frågan hur många vi kan ta emot. Ska alla som VÄLJER Sverige få asyl? Eller är det så enkelt att vi inte ska ha några gränser utan att fri passage gäller? Hjälp mig att förstå, snälla!

Idag får en asylsökande efter skatt ut ca 14 000 i månaden. Mina svärföräldrar som jobbat hela livet kommer att få ca 9000:- i månaden när dom går i pension nästa år....hur tror du att dom känner sig? Svenska folket är inte rasister och allra minst jag men det är inte konstigt att folk börjar reagera på det som händer just nu.

Vad gäller min erfarenhet av flyktingar/migranter är den givetvis försumbar, precis som din. Dock är det ju så att de som bor närmast flyktingläger/ invandrartäta områden också är mest missnöjda med samhället. Dom lever mitt i den usla svenska integrationen med ökade våldsbrott och spänningar. Att uttala sig när man bor i innerstan i Stockholm är ju enkelt och värsta sortens hyckleri (inte sagt att du bor där). Stockholms innerstad har fortfarande inte tagit emot en enda flykting. Varför tar inte varenda miljöpartist på söder emot varsin när dom förespråkar denna fria invandring? Integrationen skulle ju då lösa sig lätt som en plätt.

Jag förstår att du irriterar dig på att jag bara ser problem men det ingår i debatten att kunna göra en konsekvensanalys innan man uttalar sig. I mina ögon är jag en realist och du en drömmare. Du har säkert ett mycket gott hjärta och det beundrar jag men naiviteten överträffar mycket av vad jag någonsin läst.

Som tvåbarnsmamma oroar jag mig för utvecklingen i det land som i alla fall jag känner stolthet för. Sverige ligger 2:a i världen i våldtäktsligan..2:a!!!! Endast Eritrea före oss....som feminist borde du gå före i kampen mot islam och det kvinnoförtryck det för med sig men det hör man ingenting om. Hyckleri än en gång!!

Som sagt vi är väldigt olika och vi kommer aldrig att förstå varandra men kanske kan jag så ett litet frö hos dig, och du LÄS INTE AFTONBLADET

Kram

Den 2015-09-07 klockan 21:04:34
sak skriver:

Det är väldigt intressant med folk som Linn och Ida, som bara bräker om bidrag hela tiden. Jag måste ju börjar undra - varför ska de själva ha rätten till alla dessa bidrag som de vill är helt övertygade om att alla andra är ute efter att roffa åt sig? Varför ska vi ha kvar just dem i Sverige - de verkar mest besatta av bidrag och jag har svårt att se hur de tillför något till det svenska samhället.

Den 2015-09-07 klockan 22:00:46
Linn skriver:

Jag skrev inget om bidrag utan om pensionärer som arbetat hela sitt liv och som ny får ut betydligt mindre pengar än de som får asyl i Sverige. Hade du verkligen inte mer att bemöta i mitt långa svar till Emelie än att du tycker att jag ska lämna landet för att jag inte tycker som du??

Den 2015-09-07 klockan 22:09:54
Klara Tisell skriver:

Hej Linn och Ida. Jag vet inte vem eller vad som skadade er som små? Eller rent av vuxna? Jag vet inte heller varför ni troll hela tiden måste skriva på andra människors forum som så självklart inte tycker som er. Eller varför vi måste använda konstiga fakta som varken stöttar eller hjälper eran ståndpunkt... Jag vet inte heller varför ni ser er själva ha ett högre värde än människor från andra delar av världen. Men jag vet att om det var ni som kom från misär död och helvete så skulle jag ändå välkomna er med öppna armar!

Den 2015-09-07 klockan 22:24:39
URL: http://thizell.blogg.se/
Linn skriver:

Jag väntade nästan på att hatet skulle komma...För din info har jag växt upp i en trygg familj utan misär. Att du kallar mig troll och hänvisar till att jag presenterar "konstig" fakta visar väl bara att dina argument tryter. Inget av det jag faktiskt skriver orkar du bemöta...istället kastar du åsikter på mig som jag inte har. Jag har aldrig skrivit att jag är värd mer än någon annan. Om du anser att jag tycker så genom att läsa mitt inlägg får det stå för dig.

Jag tror vi avslutar där, vi lever uppenbarligen i parallella världar.
Emelie får dock gärna svara mig då jag anser att hon svarade respektfullt.

Om inte så ber jag om ursäkt om jag störde...

Den 2015-09-07 klockan 22:41:23
Matilda skriver:

Alltså varifrån kommer siffrorna om att asylsökande får 14000 kronor i månaden efter skatt? Hängde med ett helt gäng asylsökande hela sommaren och de berättade att de får 700 kronor i månaden. Ganska stor diff i dina och mina uppgifter Linn? Och om det nu skulle vara så att asylsökande får mer pengar (vilket ju inte är fallet) än dina svärföräldrar, varför skulle dina svärföräldrar då vara förtjänta av en större summa pengar än de asylsökande? Har de självklart arbetat hårdare i sitt liv? Gjort mer "rätt" för sig? Fattar inte. Du frågar Emelie hur hon tror att dina svärföräldrar känner sig. Hur tror du asylsökande känner sig när de får 700 kronor och bor i en skog i ett hus fyllt till bredden av människor medan en svensk individ tjänar storkovan på dem? Varför har dina svärföräldrar större rätt att känna sig svikna/arga/besvikna på samhället än en asylsökande? Och det där om våldtäkter och islam, det är ju bara så tokigt. Kämpa❤️

Den 2015-09-07 klockan 22:52:29
Anonym skriver:

Vi kan ta emot en del men vi kan inte ta emot för många utan att vi kraftigt äventyrar vår välfärd. Många länder måste dela på den börda det faktiskt är och vi måste samtidigt få stopp på krigen som är grundorsaken till detta. Jag är rädd för vad det innebär för Sverige i framtiden.

Den 2015-09-08 klockan 00:40:01
Elin skriver:

Heja Emelie som vanligt! Din blogg är så bra och viktig. Vill bara komma med en parentes och undrar var argumentet om gratis tandvård kommer ifrån från Linns sida. Sedan när har vi gratis tandvård för någon över 18? Nu har det visserligen just beslutats att vi ska ha gratis tandvård upp till 23, och läs gratis som skattefinansierad som i viktigt att vi betalar skatt. Men nu handlade det om viktigare saker, tänker på Jimmie Åkesson som tycker det är ett problem att vårt välfärdsystem lockar hit för många flyktingar. Är det ungefär så ni tänker? Då föreslår jag att vi monterar ner vårt välfärdsystem så att vi inte riskerar få hit någon som vill ta del av det, är ju verkligen hemskt att bo i ett land som är attraktivt för flyktingar, vi som varken har plats eller pengar.

Den 2015-09-08 klockan 08:03:51
josefine skriver:

Människor vill inte fly. Så enkelt är det.När en pappa tycker att en liten fiskebåt på ett öppet hav är säkrare än att stanna kvar, när överlevnadschansen över havet är nere på 50%, när länderna man kommer till fortsätter bygga murar och förhala asylansökningsprocesser, sänker bidragen. Människor som kommer från ett helvete med barn och tandproblem och en gammal mormor som är konservativ i sina åsikter och en dotter som är döv och en son vars högsta önskan är att få köpa en selfie-stick, du vet människor som precis du och jag. Som förtjänar någonting mer än massavrättningar och nedbrända hus. Att bunta i hop dem till ett problem och avhumanisera gruppen "flyktingar" för aldrig någonting gott med sig (hänvisning till 2:a världskriget och förintelsen). Europa kommer att ta emot ca: 25000 av de 60 miljoner människor som är på flykt i hela världen. Av de 7 miljoner som är på flykt från Syrien. Att 1% av Sveriges befolkning är nyanlända är någonting att vara stolt över, och det bästa är att om alls Europas länder tog emot en lika stor andel skulle det inte räcka med människor åt oss alla. Vi har råd. Vi har resurser. Att Linns svärföräldrar får dålig pension beror INTE på svensk migrationspolitik, utan på att vi haft en regering, där en feministisk pensionspolitik inte drivits och där allt går ut på ens arbetsduglighet. Och Linn när jag ändå har dig på tråden, att säga att Emelie har en kommunistisk utgångspunkt är väl förjävla märkligt då det inte stämmer? Kalla det istället en europeisk utgångspunkt (utan gränser) för att slippa de negativa konnotationera :) (Det handlar även om att Ryssland och Kina förhindrar en stooor insats i Syrien mot IS som gör FN tandlösa, men det går jag inte gå in på nu)

Den 2015-09-08 klockan 09:33:07
LInn skriver:

En nyanländ invandrarkvinna med tre barn (12, 13 och 14 år gamla) som bor i en hyresrätt på 85 kvm och har 7 000 kr i hyra får följande bidrag varje månad:

6 776 kr i etableringsersättning
3 000 kr i etableringstillägg
3 754 kr i barnbidrag
3 819 kr i underhållsstöd
4 900 kr i bostadsbidrag

= 22 249 kr per månad skattefritt.

Källa: Försäkringskassan

Den 2015-09-08 klockan 09:42:01
Anonym skriver:

Jag blir alltid lika förvånad över att folk helt plötsligt hatar islam och muslimer. När man jämför de abrahamitiska religionerna inser man snabbt att det finns mer likheter än skillnader. Jag tvivlar på att ens muslimer tycker att terroristerna som påstår sig kriga för islam är riktiga muslimer. Känns lite förlegat hela den där grejen med att dra alla över en kam och att insistera på en kamp emot islam, det är inte inom religionen som problemen ligger.

Den 2015-09-08 klockan 10:27:32
Annika skriver:

BRA Emilie att du tar debatten!
Hinner inte riktigt kommentera mer just nu men 14000!?!?!
Här kan man läsa själv på Migrationsverkets sida:
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/For-dig-som-ar-vuxen-och-har-sokt-asyl/Ekonomiskt-stod.html
Det är inga 14000.

Den 2015-09-08 klockan 12:48:12
URL: http://colombialiv.blogspot.com
Ida skriver:

Jag säger som Linn - hade en mycket trygg och fin uppväxt tack så mycket, därför jag också vill försäkra mig om att mina framtida barn får chansen till det.

Varför jag skriver här är helt enkelt för att försöka öppna folks ögon för en annan åsikt och ett annat synsätt än den de själva och deras närmsta vänner har. En diskussion blir ju oändligt mycket mer givande om inte alla tycker exakt samma alltid...Ni som tjatar så om att ni "gillar olika", varför gäller det aldrig när någon har en annan åsikt än er?

Sen så vill jag bara påpeka, som många verkar ha missat, att jag vill HJÄLPA PÅ ETT ANNAT SÄTT än vad ni vill. På ett sätt som jag tror skulle bli bättre för både flyktingar och Sverige. För ni måste väl förstå att det inte går att bara skjutsa in människor i lilla Sverige hur länge som helst innan det kraschar?

Vi har redan bostadsbrist, arbetslöshet och brist på viktiga resurser i samhället som lärare, poliser och doktorer, att då ösa på med människor utan minsta tanke på konsekvenserna gynnar varken oss eller dem.

Det betyder inte att man inte bryr sig om de människor som faktiskt flyr (även om det som sagt är långt ifrån alla som kommer hit som faktiskt flyr från något), det betyder bara att man använder logik som sin främsta utgångspunkt istället för känslor.

Så, förlåt mig för att jag vill försöka hjälpa människor på plats, förlåt för att jag blir ursinnig när jag ser människor utnyttja vårt lands resurser när det finns andra som verkligen hade behövt vår hjälp.

Den 2015-09-08 klockan 12:56:43
Lisette skriver:

OM vi bortser från att det är en stor lögn att Sverige har näst flest våldtäkter i hela världen, OM vi för en sekund låtsas att det är sant – så är det väl ganska uppenbart att det inte är islam som är problemet? Tror Linn på fullaste allvar att lilla Sveriges ca 1% muslimer på egen hand skulle ha knuffat oss hela vägen upp till andraplatsen? Om muslimer är mer benägna att våldta, borde inte förstaplatsen ha intagits av ett, well... muslimskt land, istället för Eritrea som till största delen är kristet? Kan det vara så – svindlande tanke – att vita, svenska män, ja män av alla religioner, kulturer och hudfärger, våldtar?

Vi kommer aldrig att komma tillrätta med våldtäktsproblemet i samhället om vi fokuserar på fel lösningar och det gör mig så fruktansvärt arg när folk som du, Linn, sprider falsk information och på så sätt förstör det viktiga arbetet för oss alla. Du borde skämmas.

(Är det något som kommer att bidra till fler våldtäkter på sikt så är det väl snarare SD:s förslag att slopa jämställdhetsarbetet i skolorna? Bara en parantes.)

Den 2015-09-08 klockan 13:31:20
Anonym skriver:

Att ni anser att svenska heterosexuella män är roten till allt ont är ingen nyhet. Jag väljer att inte bortse från sanningen att Sverige ligger på 2:a plats men om man tycker det är jobbig info är det ok att blunda. Nedan lite info om tandvård som jag tydligen också "ljugit" om....
http://www.vgregion.se/Vastra-Gotalandsregionen/Tandvardsenheten/Asylsokande---tandvard1/

Den 2015-09-08 klockan 13:44:21
Linn skriver:

Bra skrivet Ida!

Jag vill även förtydliga att jag i grunden är Socialdemokrat. Dessvärre är det endast SD som i dagsläget har lösningar på flyktingfrågan i mina ögon. Man vill hjälpa så många som möjligt att få hjälp i närliggande länder. Inget konstigt och inget rasistiskt i det. Det finns många frågor där jag definitivt inte håller med SD, t.ex. en del uttalanden som bl.a. gäller homosexuella.
Det är dock mitt bästa alternativ, hur mycket ni än ogillar det. Gå in på SD:s hemsida och läs partiprogrammet och läs punkt för punkt. Jag tror att ni kommer bli överraskade hur lik politik man faktiskt har Sossarna. Det är inte en slump att man börjar kallas för det nya arbetarpartiet.

Den 2015-09-08 klockan 14:11:56
Emma skriver:

Linn: Jag förstår inte vad våldtäkt har att göra med att folk flyr? Förutom att många kvinnor utsätts för det i krigsdrabbade länder. Att Sverige ligger högt beror antagligen på att många vågar anmäla. Om du hävdar att utlandsfödda män våldtar mer än svensködda så kan du hitta statistik på BRÅ att så inte är fallet.

Att vilja hjälpa andra människor är inte kommunistiskt. Möjligen socialistiskt med en vilja av solidaritet och empati. Det handlar inte heller om någon godhet utan att se de som flyr som människor, människor som du och jag. Det handlar också om att kunna förstå att vi bara haft turen att födas i Sverige och att vi måste hjälpas åt här i världen.

När det gäller den summa som asylsökande får så måste du ju också komma ihåg att de måste börja från noll. Bygga upp ett nytt liv. Många har också barn att försörja. Det går inte att jämföra med dina svärföräldrars pension och redan trygga liv. Att de skulle komma till Sverige och leva i något överflöd handlar det inte om. Dessutom, alla de bidrag du räknar upp går inte att söka tillsammans.

Hur tycker du att Sverige ska hjälpa på plats? Mer konkret? Med hur stor summa ska Sverige bidra med? Ska Sverige hjälpa alla krigsdrabbade länder på plats? Hur ska vi hjälpa så att barnen kan gå i skola, föräldrar jobba och att det finns fungerade sjukvård när ett krig pågår? Jag hjälper gärna både ekonomiskt och bidrar med saker och anser att det också är viktigt att hjälpa på plats, men det är ingen långsiktig lösning.


Den 2015-09-08 klockan 14:33:20
Anna skriver:

Idas argument om att vi inte kan ta in fler invandrare pga brist på läkare, lärare och poliser biter sig självt i svansen. Många av dem som flyr till Sverige har studerat till yrken som det råder brist på i Sverige och skulle än gärna få jobb och betala skatt. Fler som jobbar ger mer skattepengar vilket kan finansiera bostäder och ge välfärd. Om det är någon som ska beskylla för brister i välfärden så är det borgarna och deras nedskärningar och privatisering av just välfärden.

Den 2015-09-08 klockan 14:34:47
Linn skriver:

Annika:

Som jag skrev är de bidrag jag redogjort för om man bor i lägenhet med 7000:- i hyra. Det du länkar är de bidrag som ges till de som ännu inte får PUT. Beslut om PUT ska tas inom 4-5 månader, sedan börjar etableringsbidrag osv betalas ut. Så har i alla fall jag förstått saken.
Ber om ursäkt om det inte var solklart från början!

Den 2015-09-08 klockan 14:43:08
Linn skriver:

Anna:

Jag håller med om att Idas inlägg var lite som att bita sig i svansen men om sanningen ska fram är det många poliser i Sverige som säger upp sig pga. den uppgivenhet man känner med ökad kriminalitet och gängbråk. Jag har själv två bekanta som sagt upp sig pga. detta och valt annan bana i livet. Vad gäller läraryrket är det ju inte pga. för låg folkmängd utan pga. att ingen vill bli lärare. För låga löner och tuffa arbetsförhållanden spelar så klart in. Här måste ju MP som lovat 10 000:- mer i månaden till lärarna ta sitt ansvar!
Skulle alla de flyktingar som nu kommer till Sverige sättas i arbete hade det ju varit en enorm tillgång för landet. Dessvärre finns ju inte dessa jobb i nuläget. Har man dessutom ett så uppbyggt bidragssystem försvinner ju incitamentet till att söka arbete. Speciellt när det redan är tufft att få ett arbete som det är om du är invandrad till Sverige. Dessa frågor anser jag att man måste kunna diskutera utan att behöva "skämmas" eller kallas rasisit.

Den 2015-09-08 klockan 14:51:43
Annika skriver:

Vill skriva ett långt helhetssvar, men hinner inte. Men Linn och Ida, ni skriver ju rena lögner, om ersättningar, om allt möjligt.

Och att SDs politik skulle vara lik Socialdemokraternas?!?! För det första har SD röstat med allianspartierna i 90% av riksdagens omröstningar. De är inte sossar. För det andra vill SD skära ner statsbidragen till kommuner och landsting med hälften! HÄLFTEN. Det är mycket mer långtgående besparingar på välfärden än något alliansparti ens vill göra:
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/massiva-besparingar-pa-vaelfaerden-i-sds-budget-17952

Den 2015-09-08 klockan 15:08:07
URL: http://colombialiv.blogspot.com
Linn skriver:

Emma:

Om vi nu måste diskutera invandrares kontra svenskars brott så är det ca 30% av människor med invandrarbakgrund som begår tillgrepsbrott mot person. Detta är ingen diskussion som jag vill gå in på då jag faktiskt tycker det är rasistiskt att diskutera. Det finns så klart bakomliggande orsaker till detta som inte är kopplat till varken religion eller kultur.

http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/1371914727881/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

Du menar alltså att hjälp på plats inte är en långsiktig lösning men att fri invandring till Sverige är det? Som jag skrev ska hjälp finnas i närområdet, givetvis inte i det krigsdrabbade landet. Dessutom är väl målet att människorna ska kunna åka tillbaka när kriget är slut? Det kanske är jag som är naiv i det här fallet, vad vet jag. Om det varit krig i Sverige, hade du hellre flytt till Japan än Danmark/Norge/Finland?

Nej att vilja hjälpa människor är inte kommunistiskt men idén som presenteras av Emelie anser jag leder till ett kommunistiskt samhälle. Alternativt blir det som Reinfeldt ville, dvs att det byggs upp ett samhälle av billig arbetskraft där klyftorna ökar ännu mer.

Den 2015-09-08 klockan 15:13:49
Linn skriver:

Annika:

Du länkar alltså till en debattartikel från en Socialdemokrat, oväntat vad hon tycker....

Jag länkar då till svaret och vem som helst kan ju räkna ut att invandringen kostar pengar.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/oscar-sjoestedt-sd-sparar-inte-pa-vaelfaerden-18027

Jag tackar för mig nu, tror inte vi kommer längre. Målet för mig var inte att försvara SD i varje fråga eller uttalande utan att få till en debatt om flyktingfrågan. Det har varit intressant att få en inblick i hur andra människor tänker och tycker och det bär jag med mig i livet ;)

Den 2015-09-08 klockan 15:22:32
Ida skriver:

Anna: Visst finns det, men för det första, varför jobba när man som Linn visar på kan få ut 14000 kr eller mer i månaden?

Sen är det heller inte direkt bara att komma hit och börja jobba, på grund av de språkliga problemen inte minst sagt...

Jag kan ta upp en massa fler problem som att jämföra utbildningar länder emellan,en enorm anhöriginvandring, män som vägrar arbeta med kvinnor på grund av sin tro osv men jag tror det räcker.

Sanningen är att flyktingar och invandrare kostar en hel del, speciellt när de kommer i så stora mängder samtidigt. Sen kan man förstås vara av den åsikten att man gladeligen betalar dessa kostnader med en allt högre skatt för att man då tror sig hjälpa folk, men det är sånt som jag kallar väldigt naivt.

Vill man läsa mer rekommenderar jag:
http://www.svd.se/sverige-vet-inte-vad-invandringen-kostar

http://antropocene.se/2015/august/klimathysterin-och-migrationen.html

http://antropocene.se/2015/april/ar-europa-redan-forlorat.html

Den 2015-09-08 klockan 16:15:32
Ida skriver:

Förresten, tack Linn. Jag lade inte ner så mycket kraft vid just den frågan så därför blev den lite otydlig. Samlat med det du skrev och mitt senaste inlägg hoppas jag att det är lättare att förstå vad jag menar.

Kontentan i det hela äralltså att det är svårt och tar lång tid för dessa människor att gå från att ekonomiskt sätt vara en börda, till att faktiskt vara en resurs. Många som kommer hit är dessutom barn i skolåldern, vilket helt plötsligt ger mycket större årskullar. Därför finns t.ex. bristen på lärare just nu, medan det kan ta lång tid för deras föräldrar att komma i arbete. Bristen både uppkommer i och med en ökande folkmängd, men kan också fyllas med den. Dock är gapet däremellan av olika anledningar alldeles för stort.

Säger också tack och hej, då jag tycker att jag fått framföra mina tankar och åsikter ganska väl nu. Tack för debatten

Den 2015-09-08 klockan 16:35:48
Emma skriver:

Linn: Du svarade inte på mina frågor. Det tolkar jag som att du inte har några bra motargument. Det var du som skrev att "sverige ligger 2:a i världen i våldtäktsligan" Vad har det att göra med folk som flyr var min fråga.

Närliggande länder tar redan emot långt fler flyktingar än Sverige. Min fråga var hur du vill hjälpa mer konkret. Hur mycket du tycker att det ska kosta och vad ska Sverige göra.

Som svar på dina frågor. Ja, jag tycker fri invandring är en långsiktig lösning så länge det pågår krig. Jag vill inte spekulera i var jag hade flytt men självklart tar sig folk helst dit där de blir bra mottagna och har chans till ett värdigt liv.

Tror tyvärr inte att vi kommer längre än så här. Men en dag kanske du förhoppningsvis kan förstå.

Den 2015-09-08 klockan 16:59:37
Karin skriver:

Jag vill bara komma med ett kort påpekande för Linn: anledningen till att vi ligger så högt på listorna över länder med flest våldtäkter har alltså INGEN korrelation med invandringen. Det beror på att Sverige är ett av de länder där flest våldtäkter anmäls (och ändå har vi ett stort mörkertal, läskigt värre). Det gör att vi i statistiken ser ur att ha fler våldtäkter när sanningen är att mörkertalet i andra länder är oerhört mycket större.

Den 2015-09-11 klockan 13:05:29
Linda skriver:

Vad är det för fel på er Ida och Linn? Skrämmande och deprimerande.

Den 2015-09-17 klockan 01:48:45
Arvida skriver:

Jag jobbar med ensamkommande flyktingungdomar och deras ersättning under asylprocessen är 24kr/dag = ca 720kr i månaden. Många kommer enbart med de kläder som de har på kroppen och måste bygga upp ALLT. Baskläder, jumpakläder, vinterkläder osv.
Beslut om asyl eller PUT ska tas inom 4-5 månader men så är inte fallet, många får vänta ett år i ovisshet.
Snacket om att Sverige inte har resurser, hur går det ihop med att vi försörjer en kungafamilj? Resurser finns, det handlar bara om prioriteringar.
Sen tycker jag att det är intressant vart ilskan riktar sig. Besvikelse över systemet tas ut på flyktingar, Ilskan över Rumäniens ovilja att ta ansvar över romers situation tas ut på tiggare etc.
Kritiken mot Islam som en kvinnohatande och våldtäktsivrande religion: Har någon läst bibeln? Samtalat med en muslim om dessa frågor? Eller bara suttit på rumpan och hatat? Ni anar inte hur många som uppskattar Sverige för friheten att älska vem och hur man vill, älskar Sverige för möjligheten att kunna sova om natten.
Så mitt tips till alla oinsatta, hatande surpuppor: Ta kontakt med närmaste asylboende, hjälp till att lära asylsökande svenska och ungdomarna med läxorna, prata med dem och sen kommer ni upptäcka det jag tror ni är mest rädda för:
Att "dom" är precis som "vi". Slående lika.

(Läxhjälp gäller inte bara surpuppor, alla andra också. En dag i veckan gör så mycket och underlättar integrationsprocessen)

Den 2015-09-18 klockan 07:48:16
Lillemor skriver:

Bra tankar du har format i skrift som är läsvärd

Den 2015-09-22 klockan 19:11:40
RobertMic skriver:

Zauwae jak można osiągnąć od ubezpieczyciela lepsze odszkodowania

Równolegle do ubiegania się odszkodowanie od Small Planet ulopowicze, których opóźnienia dotknęły po czasie wycieczki wykupionej w biurze podróży mogą zabiegać rekompensatę również u touroperatora wyjazdu, ile przelot był częścią wakacyjnego pakietu. Jedynym przejdz tutaj wyjątkiem osoby, której przysługuje rekompensata za doznaną krzywdę, nawet gdy była kobieta sprawcą zdarzenia, jest dziecko do 13 roku istnienia, bowiem według prawa nie można przypisać jemu winy.

Przecież reflektory można posklejać kropelką, samochód można pomalować emulsją do sufitów, natomiast przejdz tutaj Zenek wyklepie maskę zbyt flaszkę.

Den 2017-07-13 klockan 04:42:55
RubyDohoxy skriver:

From the traditional and traditional to the initial and unconventional, Leading Jewelers provides an extensive selection of engagement rings in every color, style, condition and size. The majority of us concur that online is the right spot to see for different diamonds wedding rings - the latest, the old-fashioned, for proposal or as an understanding real moissanite rings gift. Get to choose from a catalog of wedding rings, earrings, pendants, necklaces, little jewellery pieces, statement jewels and much more only on Shop your heart and soul out once we showcase the best of designs from brands like Laptop or computer Jeweller, PN Gadgil, Sparkles Jewellery, Kama Jewellery, Candere, Diaashi Diamond jewelry and many more to top the list.
Engagement Wedding rings & Wedding Rings Online At Michael Hill
However in these technical times, rather than going from large retail chain to local rings store to check out sparkly bands, the engaged-to-be create Pinterest boards. In other circumstances, a wedding established involves two bands that match stylistically and are worn stacked, although either part would look appropriate as another ring. We will be the only listed and trademarked "Unclaimed Diamonds" store in the U.S., so whatever the occasion, whatever your look, you've come to the right place for affordable engagement rings with no credit check needed.
The diamond gemstone thus became a way to obtain financial security for the woman. If you think all engagement jewelry look the same in true to life, try determining what separates one from another on the computer screen. Blue Nile and James Allen are two trustworthy http://1i1.me/3n e-commerce sites for serious proposal bands while out-of-country e-commerce sites and independent seller systems like eBay and Etsy can be trickier to get around.
Combining the finest in certified diamond jewelry with top quality developer engagement wedding rings and superb, we regularly deliver "A Brilliant Stone Buying Experience"® to discriminating customers worldwide. We live coloured engagement rings delighted to present our assortment of diamond and engagement rings both made in our very own workshop and sourced from top designers all around the globe.

Den 2017-10-05 klockan 16:39:53
URL: http://1io.pl/2y

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0