En liten dessertorgasm minsann.

Igår gjorde jag vaniljpannacotta med basilika och limemarinerade hallon. Det blev väldigt väldigt gott faktiskt om jag får säga det själv. Det syrliga från limen passade väldigt bra med den söta vaniljen. Mums!
Det är väldigt enkelt att göra pannacotta. Lite såhär.



Man behöver fem deciliter grädde, färska eller frysta hallon, en vaniljstång, två limefrukter, basilika, gelatinblad och socker.




Först lade jag gelatinbladen i blöt. Man behöver tre stycken.




Sedan började jag med att göra marinaden. Jag hackade basilika och skar hallonen på mitten.




Jag pressade saften ur limefrukterna i en skål. Sedan lade jag ner den hackade basilikan och hallonen i saften och hällde i lite socker. Typ en och en halv matsked kanske. (Gud, jag vet inte. Jag bara öste i lite. Men det bästa är att smaka av!) Ja, sedan rör man om lite och sätter in den gudomliga gojan i kylskåpet tills det är dags att servera.




Sedan blev det pannacotta dags och jag skar vaniljstången på mitten och skrapade ut vaniljfröna med en sked. Detta är väldigt pilligt och fröna envisades med att fastna på mina fingertoppar och kleta sig fast både här och där. Men efter ett tag så låg de mesta i en kastrull. Jag lade även det som var kvar av vaniljstångarna där i och öste i fem deciliter grädde. Jag hällde i en deciliter socker och lät det koka upp. När det kokar så ska man låta den koka i circus två minuter. Sedan tar man den från plattan och låter svalna lite lite.
Jag lade i gelatinbladen och rörde tills de löstes upp. Plockade sedan bort vaniljstångarna.




Jag hällde upp den fina fina pannacottan-to-be i  fina glas.




Skjuts in i kylen tills de stelnat. Minst två timmar.




Sedan hällde jag över de finafina bären. Resultatet blir verkligen mmmmmmm!
En liten dessertorgasm minsann. (Får man säga så?!)


Emeliefrida 2011-03-06



Kommentarer
Rebecca skriver:

Ska försöka att göra din pannacotta utan gelatin i, för gud vad gott det ser ut! Tack för receptet! Kram :)

Den 2011-03-06 klockan 14:51:52
URL: http://hallonsemla.devote.se
Anna. skriver:

Självklart får man säga dessertorgasm. Det är ju den bästa av mateufori. =)

Pannacottan såg fantastiskt god ut, ett måste tills nästa Uppsalamiddag tycker jag.

Den 2011-03-06 klockan 20:26:21
URL: http://annamariamadeleine.blogspot.com
Anna skriver:

Mumsigt!!! Pannacotta är ju världsgott. Alltid.

Den 2011-03-06 klockan 22:43:39
URL: http://kvinnan.blogspot.com
Linda skriver:

Mums vad gott!

Det ska jag absolut testa en dag.

Den 2011-03-07 klockan 06:47:01
URL: http://www.prickigtochblommigt.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0