Ballerina cake pops a lá emelie.


Ja, såhär blev då mina cake pops. Jag vågar inte ens jämföra mig med Annas fina men nu har jag testat i alla fall. Jag trodde nog att det skulle vara enklare än vad det var. Det blev i alla fall ett himla kladd och stök.
Så här gjorde jag!




Ingedienserna du behöver är kakor med fyllning, choklad (vit eller mörk spelar ingen roll. Efter smak!) Pinnar av något slag. Anna använder ju riktiga klubbpinnar men jag använde...ehm blompinnar! Men det funkade ju det med, fick bara göra dem lite kortare. Sedan behöver du philadelphia. Original då, ingen gräslök. (Höll på att ta fel på ICA) Fast det är klart, allt efter smak som jag sa tidigare. Det kanske hade varit riktigt gott.




Anna gjorde sina med oreos. Men jag är ju helt galen i ballerina kladdkaka så de fick slinka ner i min bunke istället.




Sedan började jag mosa kakorna i en bunke. Det var verkligen svårare än vad jag hade tänkt. De ville liksom inte gå sönder. Så jag tillsatte faktiskt en liten liten skvätt vatten för att göra dem mjukare. När man sedan tillsätter philadelphian så blir det mycket enklare.




Men så fick jag kramp i armen och blev hungrig och gjorde två rostade mackor.




Till sist blev det en smet av alltihop.




Och så formade jag dem till små runda bollar och så skjuts in i kylskåpet i trettio minuter.



.



Under tiden så målade jag och klippte ut hjärtan och satte på blompinnar.




Smälte vit choklad.




Duttade lite choklad på blompinnarna och stack ner i ballerinabollarna och lät stelna. Sedan smetade jag in alla andra bollarna med vit choklad. Det blev väldigt kladdigt. Men det funkade. Man skulle ha gjort någon slags ställning så de kunde stå upp och stelna men jag var för lat så jag lät dem stå i en skål. Resultatet blev inte så bra.




De fastnade ju i botten (såklart) och blev lite missbildade. Men vad spelar det för roll? De var väldigt väldigt goda!

Slutsatsen av detta bakexperiment är att jag upptäckte att det var mycket svårare än jag trott. Och kladdigare. Men det var roligt och gott. Och trots min överman (överkvinna får det bli) Anna så är jag relativt nöjd med mitt resultat.


Emeliefrida 2011-03-04

Kommentarer
Emmas husbestyr skriver:

Jag älskar cakepops och cakeballs! SÅ gott! mmm.. Knepet är att ha i alldeles lagom mycket philadelphia, så att de inte blir för lösa eller för hårda. Här har du förslag på några andra smakkombinationer. ;) http://emmashusbestyr.blogspot.com/search/label/Kakbollar Kram!

Den 2011-03-04 klockan 14:36:05
URL: http://emmashusbestyr.blogspot.com
Anna skriver:

Hihi men åh! Vad fint med mackorna i pausen. De ser ju fina ut. Ser ut som din kakdeg har blivit lite väl kladdig kanske, kan ha varit det som gjorde det så svårt. Du har ingen mixer? Testa att ställ in dem ännu längre i kylen. Eller en kortis i frysen. Så ska det nog bli lättare att få på chokladen sen. Kram på dig! Och grattis.

Den 2011-03-04 klockan 14:51:02
URL: http://kvinnan.blogspot.com
Lisen skriver:

Ser riktigt mumsigt ut ändå! nästan så att jag får lust att springa ner till ica och köpa egna ingredienser!



Lisen

Den 2011-03-05 klockan 12:07:41
URL: http://slottsparksliv.blogspot.com/
Angeliqa skriver:

Nu blev jag inspirerad till att göra egna!

Den 2011-03-05 klockan 22:00:58
URL: http://sopnedkast.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0