Secondhandguide del två.

Jag utlovade ju minsann en del två i min guide över Uppsalas bästa secondhand. Så nu har jag kutat runt genom stan ännu en gång, med loppisglasögonen nere på näsan, och snokat upp ytterligare några butiker. Här kan ni hitta del ett!

 

Jag säger som förra gången:

Håll i hatten gott folk!

(Och hoppas det uppskattas!)

 

 

 

 

 

 

 

Dreamers vintage

Vretgränd 6

675322 Uppsala

 

 

Öppettider:

Tisdag-Fredag 14.00-18.00

Lördag 14.00-16.00

 

 

Karta kan du hitta här!

 

 

 

En fantastisk butik! Jag har gått förbi så många gånger och aldrig gått in. Antingen för att jag varit på väg till skolan eller för att det varit stängt. Men nu var jag äntligen där med kameran i högsta hugg! Jag får börja med att damen som jobbar där är otroligt trevlig och har ett väldigt underbart rött hår. Precis så som jag gärna ser ut när jag blir äldre.

 

Här finns vackra klänningar, hattar och andra pinaler som är äldre än 30 år. Fantastiskt fin vintage alltså (Och därför något dyrare.) Fokuset ligger på kläder, så vi som är porslinsgalna får gå någon annanstans. Men jag tycker klänningar är lika fint som koppar och har man inte pengar i plånboken kan man kan gå omkring här länge och bara botanisera bland alla fina ting.

 

 

 

 

 

Emmaus Second Hand

Hjalmar Brantingsgata 1

753 27 Uppsala

 

 

Karta hittar du här!

 




 

 

Emmaus ligger inhyst i en fantastiskt fin byggnad precis vid Vaksala torg och jag älskar träpanelen i sann 50-talsanda! Men hur är det inuti då kan man fråga sig? Jag har faktiskt personligen aldrig hittat något själv inne i butiken och jag trycker det är ett ganska tråkigt utbud. Det finns mest kläder och textilier men en och en annan kaffekopp kan man nog hitta om man letar.

 

Har man tid och tålamod så är Emmaus självklart värt ett besök. Och sedan är priserna bra och inte på tok för dyra!

 

 

 

 

Röda Korset

Danmarksgatan 20

75323 UPPSALA

 

 

Karta kan du hitta här!



 

 

Jag säger bara ojojoj. Här kan man göra fynd! Jag kan då inte komma ifrån Röda Korset utan minst en påse fladdrande i handen. Letar man bland porslinet kan man hitta riktiga guldklimpar. Som till exempel mina fina tallrikar och skålar från Uppsala-Ekeby.

 

Det finns även gott om kläder och fina skor för bara 30 kronor. Men man får leta såklart, som man får på alla lite billigare ställen.

 

Skynda hit gott folk! Det får inte missas! Det enda minuset är att det ligger lite avsides från stan. Men det är bara att sätta på sig promenadskorna och börja promenera genom snålblåsten. Det är värt det!

 

 

 

 

Bäckar små

Dragarbrunnsgatan 18

75320 Uppsala


Karta kan du hitta här!






Billigt billigt! Är relativt nyöppnad så har bara besökt butiken en gång, och då hittade jag ingeting. Men jag kan tänka mig att man kan hitta många fina ting om man har tålamod att gå och leta!




 

 

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0