"Öland 2004".

 
Jag vill bara visa eder mina två nya tillskott på min tavelvägg! Den ena skönheten har
ni redan blivit presenterade för, nämligen här. Jag köpte den på en marknad i Budapest
och den har blivit mig väldigt kär.
 
Brevid den har jag hängt upp en tavla som tidigare hängde i vår sommarstuga på Öland.
Om jag inte har berättat det tidigare, så var jag en väldigt melankolisk och dramatisk unge
när jag var liten (ehm, är inte alls det längre...) och fick en sommar för mig att skriva små 
meddelanden till framtiden på baksidan av tavlor på diverse uttänkta platser. En väldigt 
fin lite syssla tycker jag. Jag fick idén efter att ha tittat bakom en tavla och sett att min
mormors syster (åh, hjälp vad heter hon nu igen? Mormor, hjälp?) skrivit en liten anteckning
om en pojke som hon var förälskad i och daterat det hela med "Eskilstuna 1957". Jag tycker
det var så fint! Sådär vill jag också göra. Så jag skrev ner några rader om hur det kändes 
att vara fjorton år och olyckligt kär. Detta med citat från den eminenta Ted Gärdestads 
"Lyckliga dagar". 
 
Stanna ett tag 
låt mig få ta ett kort
Lyckliga dagar 
rinner iväg så fort
 

Ja, och så skrev jag under med "Öland 2004". Tanken var väl egentligen att den skulle
hänga där på Öland och att den skulle hittas av någon melankolisk ung tjej i framtiden
som skulle undra vem den där Emelie var och sedan pränta ner något liknande på 
någon annan tavla. Men nu är den i mina ägor, och det är ju också fint på något vis.
För jag vill bannemej aldrig glömma bort hur det var att vara ung och fullständigt puttra
över av känslor. Jag vill kunna prata med min dotter i framtiden och förstå exakt hur hon
känner och hur hon menar, därför att jag också varit ung och känt likadant. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0