Idag gillar jag:

 
 
 
1) Herself. 
 
 
 
  
Den australiensiske skådespelaren Caitlin Stasey (som är med i bland annat Please like me som jag älskar älskar älskar) har lanserat en hemsida som ska stärka kvinnor och deras syn på sina kroppar. Intervjuer och vackra foton. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
Ett stort antal fotografier från 1917-1926 har hittats i Lund under några golvplankor på en vind i ett rivningshus. Jag är väldigt fascinerad av människor och deras historia och speciellt gamla foton. Tänk om man skulle hitta denna skatt! Fotografierna är väldigt välbevarade och är tagna av fotograf Ida Ekelund och skildrar vanliga lundabors vardag. Så fantastiskt att en kvinnlig fotograf har upptäckts och skrivas in i historien! 
 
Fotografierna finns att se på Kulturen i Lunds databas Charlotta och förhoppningsvis snart på en utsällning och i en bok. 
 

 

 

 
 
 
 
På tal om historia och att den till största delen består av män: I dag släppte Dagens Nyheter en granskning om att historieböckerna i skolan består av fler namngivna rasister än kvinnor. 31 nazister och 21 kvnnor. Omtalat.nu har därför gjort en lista över 31 kvinnor som är viktigare för svenska elever att lära sig om än namnen på nazistiska generaler. Bam. 
 
 
På bilderna ser ni Marie Curie, Triệu Thi Trinh och Rosa Parks. 
 
 
 
 
 
Puss!
 
 

Kommentarer
Anonym skriver:

Det. Är unga och drivande kvinnor som DU vi kvinnor behöver i världen Kram

Den 2015-01-15 klockan 13:52:40
jenny skriver:

Har precis läst Historia på universitetet. ca bara dudes.

Den 2015-01-16 klockan 01:56:01
Emma skriver:

Här sitter jag en bakisdag och känner att jag inte gjort något vettigt idag. Jag har sovit, slappat, sovit. Så nu på kvällskvisten när jag fortfarande inte känner för att göra något men ändå tyckte att jag inte vill slösa bort mer av dagen, passar det ju utmärkt att få läsa åtminstone lite vettiga saker på internet. Då är det så himla bra att din blogg finns som samlar massa bra grejer, mindre ansträngning för mig, här bara sitter jag och blir serverad såna där bra saker som man vill läsa om. Tack för det Emelie <3

Den 2015-01-16 klockan 04:55:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0