Det stora inlägget om reklam som gör en förbannad.
• Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).
• Reklam som ger en stereotyp syn på könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).
• Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.

Som till exempel det urhärliga och myspysiga företaget American Apparel. Den här bilden är ju ett typiskt sexistisk reklam. Mannen som står påklädd med ett par glesande kvinnoben som står åt alla håll och kanter. Vafan liksom.
















zero är väl Coca-Colas "kill/man variant på cola light för den är väl mer tjejig va?
Du skriver för jävla bra du och du har så rätt. Blir såååå trött på dessa förnedrande och stereotypiska reklamer att man blir spyfärdig. Bort!! Det behövs reaktioner helt klart, tyvärr så ursäktar sig företagen med att de är ute efter att provocera och då kan det kallas konst. Sjukt. Urs!
Svinbra inlägg!!!
En gång när jag såg CC Zero-reklamen på bio blev jag så förbannad att jag övervägde att gå till kassan och kräva pengarna tillbaka. Det var reklamen där snubben ska dumpa sin flickvän och restaurangen blir till en strippklubb. Hon förvandlas till en "skön brud" som rapar upp osäkra mäns standarsursäkter till varför de gör slut ("vill vara fri", "inte bunden", "ha kul med andra" osv), säger att han kan ringa henne om han vill ha lite kul och sen han sticker därifrån med tre kvinnor/strippor och stället sprängs. Blev så fruktansvärt förolämpad, äcklad och irriterad att jag inte kunde hålla käften och dissekerade skiten högljutt i biografen, struntade i om folk tyckte jag var en humorlös hagga jag blev bara så arg.
Jag haller med dig om att den har reklamen ar forjavlig, men jag tycker faktiskt det ar lika forjavligt att du pastar att man bara kan vara sa smal som tjejen pa bilden (Twilfit) om man inte ater.
Vissa manniskor ar naturligt smala. De ser ut sadar fastan de ater en massa pastafjarilar och aldrig tranar. Det ar kanske orattvist, men sa ar det. Att du eller andra da sitter och sager (indirekt) att de har anorexi eller (direkt) svalter sig sjalva for att se ut sa tycker jag ar ett slags "skinny-shaming" som inte hor hemma i media 2013. Jag, som naturligt smal och som ater HELT normalt och aldrig tranar, ar sa OLIDLIGT trott pa att smala tjejer blir kallade benrangel, skelett, "riktiga kvinnor har kurvor", "smala tjejer ser ut som sma pojkar" osv. osv. Om tjocka tjejer ska fa lov att se ut som de vill utan glapord och trakasserier, oavsett sin form, da ska vi smala ocksa fa lov att gora det. Snalla tank efter hur du uttalar dig om andra kvinnor. Det paverkar mer an du tror och det bidrar till en riktigt trist stamning nar det galler hur "riktiga" tjejer "ska" eller inte ska se ut. For visst ska vi val alla fa se ut som vi vill/gor? Tack for mig.
Angående t.ex. Twilfit-reklamen: Du skriver indirekt att du tycker att tjejen på bilden är för vältränad och har för lite kroppsfett. Med det rådande idealet som måttstock, skulle man helt enkelt kunna säga att modellen är "för snygg". Upplever du någon slags etiskt dilemma i att dessa "för snygga" tjejer ska bannlysas från reklambilder, för att de främjar ett svåruppnåeligt (och i vissa fall t.o.m. ohälsosamt) ideal? Är inte detta också någon form av diskriminering? Är det inte att nedvärdera de kvinnliga fotomodellerna när vissa rörelser går häxjakt efter både dem, fotografen, företaget bakom, etc., och hävdar att de ser "sjuka" och "felaktiga" ut? Vem ska bestämma det nya idealet, eller nästa ideal? Det var en av många tankar ditt inlägg väckte. Nyfiken på din åsikt!
Bra skrivet! Jag blir både underhållen, av ditt språk och dina kommentarer och irriterad över så idiotisk reklam det finns),så bättre kunde det nog inte ett inlägg bli.
Det är så sjukt!! Svarade på enkäten :) Vem är det som gör undersökningen?
Önskar att man kunde dela ut feta sexist-böter till American Apparel!
Keep up the good work! Kul att hitta en så bra blogg!
Jag mår dåligt över all herrmode-reklam. Det är liksom inte bara tjejer som har svåruppnåeliga ideal i reklamer.
Att du kan få den rosa soffan att vara kvinnoförnedrande och inte omedelbart såg det ENORMA övertrampet mot mannen i den reklamen som är fullt jämförbart med det american apparel pysslar med får mig att bli ledsen.
Jag är för jämställdhet. Frågan är om du är det eller att det är ok att exploatera män och ha skyhöga ideal där?
Sån här typ av helt ensidig kritik och som inte ens kan se det motsatta problemet är kväljande.
Som exempel kan man titta på en Armanibild för boxerkallingar.
http://cdn.yoox.biz/48/48147823DQ_11_F.jpg
Tror du snittmannen ser ut så? Lika lite som twilfitreklamen är representativ för gensomsnittskvinnan. Ska det då vara förbjudet med sådana bilder? Givetvis inte. Vill jag se ut som idealet får jag väl anstränga mig hårdare. Men jag gillar hamburgare och öl. Stereotypt men sant. Precis som att du gillar rödvin.
Notera att strumpkvinnan är en f.d. porrstjärna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lauren_Phoenix
Fräckt va?
Jag vill gärna slå ett slag för de reklamer som använder sig av kvinnor i alla former och färger som modeller. Till exempel Dove. Ta bara deras senaste film om Real Beauty Sketches (finns här: http://www.youtube.com/watch?v=XpaOjMXyJGk) som verkar för att förbättra kvinnors egna självbilder, istället för att fokusera på sex och nakna kroppar. Även när de har haft nakna kroppar i bild har det alltid varit classy och snyggt, utan att det står sex över hela bilden. Det är något att berätta om, såhär BÖR man göra. Själv arbetar jag med marknadsföring och anser att det är en självklarhet att man inte försöker sälja med sex, oavsett kön. Förutom vad det gör med idealen och mediabilden så ger det företagen en oseriös stämpel. Jag utgår alltid ifrån att smarta, välinformerade konsumenter inser detta och att det i längden reflekterar negativt på företagets image.
Vill även tillägga att SAMTLIGA bilder ovan är hårt retuscherade. Dvs, inte ens modellerna ser ut sådär. Det kan jag garantera.
Ujujuj, upptäckte din blogg nyss via senaste American Apparel- inlägget. Och kikade vidare. Och blev fast. Gosh, kvinna vad du skriver bra, underhållande, intressant och engagerande! Jag skickar nu en astral, blommig tekopp full av väldoftande jasminté till dig! Hepp! :D
Jag tänker ofta på att reklamen framställer män och kvinnor i gamla stereotyper. Det kan vara reklam för vad som helst, typ vitaminer, mat eller Windows 8 reklamen som gick för inte så länge sedan. Männen visas alltid då de är på jobbet, affärsresa, gymmet eller allmänt on the go. Kvinnor visas ofta i hemmet eller tillsammans med barn. Varför skulle inte kvinnan kunna vara på kontoret och mannen hemma med barnen när man gör reklam för tandkrämen, datorn eller vad det nu kan vara?Kommer ihåg en gammal TV-shops reklam eller om det var Twins. Reklamen var för en maskin som kunde laga fryst mat på kort tid. Pappa och två barn sitter hungriga vid köksbordet och väntar på maten, och så kommer mamman hem från affären eller jobbet och HON måste sätta igång med maten. För det kan ju inte pappa och barnen göra liksom?Helt skruvat.Tur för henne att hon hade den underbara laga-fryst-mat-snabbt-maskinen, annars hade blivit jobbigt.
Fyfan vilken värld vi lever i, vill spy
Appropå Twilfit-reklamen måste jag tillägga ett definitivt NEJ. Till och med med fem träningspass om dagen och ett salladsblad i veckan och när hela månadslönen läggs på skönhetsprodukter går det inte att se ut sådär. Jag har varit intresserad av reklam sedan lågstadiet och sedan jag började fotografera för ett antal år sedan och senare skaffade en PhotoShop-licens har mina ögon öppnats så enormt mycket för mode- och skönhetsindustrin och det jag ser gör mig på samma gång så full i skratt och så ledsen. Jag, som kan sådant här, som vet att man inte skickar iväg en helkroppsbild för underklädesreklam till tryck utan kanske 10 timmar retuschering, finner det otroligt skrattretande att se den löjligt släta hyn och de omänskliga kurvorna. Men resten av världens kvinnor, de ser bara en skitsnygg kvinna, och tror att de själva kan se ut så om de bara har tillräckligt med tid, motivation och pengar. Men det går inte. Det går aldrig. Om man har kurvor har man också veck, celluliter, bristningar och knappast den där perfekta runda rumpan. Om man är smal har man födelsemärken, beniga armar, revben som sticker ut och kanske ändå lår som snuddar vid varandra när man står med knäna ihop. Om man har en "ideal"kropp precis mellan "tjock" och "smal" har man lite av varje. Även om en kvinna på miljonen kan undvika det mesta har ALLA kvinnor NÅGRA skavanker, och dessa plockas ALLTID bort i PhotoShop och jag blir gråtfärdig när jag inser att trots att de flesta förstår ATT bilderna är photoshoppade, begriper de inte hur mycket.
I skolan håller jag faktiskt just nu på med ett litet Flash-projekt om just moderetuschering. Jag har tagit lite foton på min jättevackra vän som har nästan silkeslen hy och en superfin alldeles "normal" kropp och sedan retuscherade jag och manipulerade dem fruktansvärt hårt till "idealet" helt enkelt för att visa att det går. Och det här är alltså vad JAG, en artonårig självlärd gymnasieelev nästan helt utan erfarenhet, fick ihop på ett par timmar. Tänk dig vad en professionell retuscherare kan göra med underklädesmodellerna.
Här finns video av porträttretuscheringen, med länkar till före- och efterbild:
http://www.youtube.com/watch?v=pRBp4DNnXTA
Och helkroppsvideon kraschade tyvärr när jag var klar, men här finns före-och efterbilder:
http://i.imgur.com/HOKLn1F.jpg
http://i.imgur.com/ufdzdFf.jpg
Och slutligen måste jag tillägga att fan, vilken härlig människa du verkar vara.
Åh vad bra du skriver! Tycker du lägger i en härlig, sarkastisk humor i dina kommentarer till dessa bilder :)
Håller med i allt, har själv haft anorexi som inleddes med all jävla media och affischer. Hatar reklamen de har gjort för biggest loser, har du sett den? Det är typ i varje busskur. En bild på stranden i solnedgången med antingen en vältränad man/kvinna och så biggest loser deltagaren till höger med bara överkroppen och har den där "perfekta kroppen" under, samtidigt som de håller varandra i hand. I texten står det typ "Biggest Loser, tro hopp och kärlek" och under det "Hitta kärleken med hjälp av biggest loser" typ. Som om man måste vara snygg och smal för att hitta kärleken. Jag höll på att spy när jag satt på bussen och såg dessa reklamer i varje busskur jag åkte förbi...
Snalla nu far ni luygna ner er, finns ju en andledning till att dessa reklamer ar sexistiska , sex saljer. Sluta hacka ner pa dessa tjejer i reklamerna, finns ju tejer som inte tillhor den arga feministkategorin som tar illa vid sig..
Men fy fan, det är ju så man kan kräkas :(
Verkligen vidriga reklamer! Men bra skrivet!!