MÖDOMSHINNAN ÄR EN MYT!

 
 
 
Med anledning av det som framkommit i veckan om åtskilliga oskuldskontroller som utförs på vårdcentraler runt om i landet och skildringen av kvinnans könsorgan i skolans biologiböcker (att mödomshinnan existerar och går sönder första gången en kvinna har sex) så blir min krönika som jag skrev för två år sedan i Feministiskt Perspektiv aktuell igen. Vi kan inte säga det tillräckligt många gånger: MÖDOMSHINNAN ÄR EN MYT! Den är skapad av ett patriarkat som vill kontrollera kvinnans sexualitet. En social konstruktion som inte existerar rent befintligt. En symbol för en "ärbar" kvinnas oskuldsfullhet. Ett slemtråd som ska skilja madonnan och horan åt. 
 
 
Klicka på bilden för att läsa min krönika om du vill. Den är två år gammal som sagt men TYDLIGEN är ämnet fortfarande aktuellt. It´s a shame. 
 
 
Pussypower och puss!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Lili skriver:

Heja! Så skönt att du delar detta.

Den 2015-10-12 klockan 21:26:58
URL: http://zilverka.blogg.se/
Annika skriver:

Heja!
Och så jävla less man blir.

Den 2015-10-13 klockan 09:00:46
URL: http://colombialiv.blogspot.com
radhuslivet.se skriver:

Jag minns att min farmor fick reda på detta för något år sedan och ringde mig i panik "hallå, hade du någon aning om att det inte finns något som heter mödomshinna?! Hur är det möjligt". Det är så konstigt att detta inte framkommit för allmänheten på detta viset tidigare. Detta fick man ju lära sig om på sexualkunskapen i skolan då jag gick i högstadiet?

Den 2015-10-15 klockan 00:25:59
URL: http://radhuslivet.se/
SKRIVDIVAN skriver:

Ja herregud. Vidrigt.

Den 2015-10-19 klockan 20:59:43
URL: http://skrivdivan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0