Tre bra grejs i denna onsdags aftontimma.

Jag tänkte att det var dags för ett inlägg tillägnat tre bra grejs. 
 
 
 
Bra grej nummer 1)
 
 
 
 
Den nya appen Tjejsamlat som samlar all populärkultur där kvinnor medverkar på en och samma plats. Den är skapad av två studenter från Malmö Yrkeshögskola vid namn Johanna Grip och Jeanette Eriksson. De är helt enkelt förbannat trötta på att män är så överrepresenterade inom populärkulturen och vill skapa en kanal där alla kreativa kvinns finns samlade. Och tadaa! Fabulöst. 
 
Läs mer på Kakans blogg om appen och dessutom en kortare intervju med skaparna här. 
 
 
 
 
 
Bra grej nummer 2)
 
 
 
Den eminenta bloggen 33 anledningar har tagit initiativ till ett återtagande av ordet feminism. Ordet har fått en så negativ klang och används ofta i nedsättande ordalag. Helt bananas. Hon skriver att "poängen med detta är alltså att enas runt ordets rätt att finnas och visa hur många vi är! Och det viktigaste, att vägra skämmas över att kalla sig feminist. Ju fler som vågar stå för det, ju fler kommer att följa efter. Reclaima ordet och sprid positiva feministvibbar!"
 
 
Hurra tycker jag. 
 
 
 
 
Bra grej nummer 3)
 
 
 
 
Först och främst att jag fick så hemskt många bra tips på feministisk litteratur i mitt inlägg tillägnat Therese för några dagar sedan. Jag blev där tipsad om Feministibiblioteteket. En massa bra böcker inom ämnet genus och feminism samlat på ett och samma ställe. Hurra! 
 
 
 
 
 
 
 
Hoppas ni får en fin kväll. Och om ni har några bra grejs ni vill tipsa mig om, både inom ämnet genus, feminism, vintage och politik, maila gärna mig! Jag blir apaglad varje gång. Min mailadress är [email protected].
 
 

Kommentarer
Hanna på feministbiblioteket skriver:

Åh vad roligt att du har hittat till min blogg! Jag har givetvis böcker för ungdomar och du kan hitta dem under barnböcker eller under taggen Ungdomar.

Den 2013-07-03 klockan 23:24:12
URL: http://feministbiblioteket.se
anna skriver:

bra tips där! hoppas på att tjejsamlat kommer till android också :)

Den 2013-07-04 klockan 17:17:17
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se
Therese skriver:

och jag tackar för alla tips.... många läs- och pratstunder blir det i sommar :)

Den 2013-07-05 klockan 00:40:10
URL: http://www.thereserydstrom.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0