Två lästips för dagen.

 
Jag tänkte tipsa om två texter att läsa en onsdag som denna. Bra och viktiga.
 
 
 
Bra text nummer ett)
 
 
 
Kajsa Haidl skriver i Sydsvenskan om hur det är att vara fullt medveten om sin egen kropps existens. Och att den är kvinnlig. Hur det skiljer sig mot om den skulle vara manlig. "Bästa manskropp. Jag skriver till dig med en enkel önskan. Jag vill att vi byter skinn och erfarenheter. Kom igen. Vi bara gör det." Hon tar upp exempel hämtade från denna årstid och olika fenomen som komma med den. 
 
"Alla dessa oskyldiga ögonblick under en sommarmånad som egentligen bara är symtom för samma sak. Hur kvinnokroppen, till skillnad från manskroppen, aldrig får lov att bara vara kropp. Istället en ständig projektionsyta och allmän ägodel, fritt för samhället att bedöma."
 
 
 
Läs den genom att klicka på bilden eller länken. 
 
 
 
 
Bra text nummer två)
 
 
 
 
Nanna Johannson skriver i en bilaga till Aftonbladet om mens och det ständiga behovet att dölja den. Hon debatterar också kring om hur mycket det kostar att förse sig med menskydd under en livstid och lägger fram ett förslag om gratis mensskydd. Hurra! 
 
"För att upprätthålla ett trevligt och oblodigt status quo läggs ansvaret på den enskilda kvinnan. Och att det är hon själv som ska fippla in och ut tamponger/menskoppar i slidan kan vi kanske inte komma runt. Men är det verkligen hon, ensam, som ska bära konstnaderna för de dyra mensskydden (som under en livstid kan röra sig om upp till 80 000 kronor)?"
 
 
Läs krönikan genom att klicka på bilden eller länken ovan. 
 
Och på tal om mens, lyssna på Liv Strömqvist sommarprat om just detta ämne! 
 
Besök Nannas blogg här!
 
 
 
 
 
Har ni några tips på bra artiklar/krönikor/alster/filmklipp jag borde skriva om? Maila mig på [email protected]!
 
 
 

Kommentarer
Daniella 🌙 skriver:

Det finns gratis mensskydd! Tamponger från free tampons, mot lite reklam på förpackningen.

Den 2013-07-31 klockan 23:10:27
URL: http://vapenbroder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0