Mormors kjol.

 
Jag har så himla mycket kläder och skor från mormors garderob i mina ägo. Egentligen
var det så jag började att intressera mig för gamla saker. Varje gång jag besökt mormor
så kom jag hem med något nytt. Skor, klänningar, väskor och blusar. Rotandet i hennes
garderob och på hennes vind slutade aldrig att ge resultat. Jag hittade alltid någon ny
gömma, någon ny väska att öppna och någon ny kartong att riva upp. 
 
Jag har länge trott att jag kramat den sista sak-letar-droppen ur mormors alla förråd och
gömmor. Men så i somras så hittade jag en ny koffert vars innehåll jag inte ögnat igenom. 
Där låg en så fantastisk fin kjol som mormor sydde i sin ungdom. En vit sak med perfekt
fall om än något stor i midjan. Fram med mormors symaskin så var det åtgärdat. 
 
Tänk vad fint att mormors kjol, som hon sytt efter egna mönster och mått, nu sitter på
mig och inte ligger och dammar i en sliten resväska. Det är sånt här som gör det värt
att leta på loppisar, bläddra bland galgar och riva i dammiga skrymseln. Plagg med 
historia får nytt liv. 
 
Tack mormor, för dina alla gömmor och skatter. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0