En tantaluring som berättar för sina rosa-kindade barnbarn om en svunnen tid.

 
(Eftersom jag har fått höra att jag ser ut som en tant så var det ju ingen konst att fixa till en tantabild. Easy-peasy!)
 
 
 
Vi befinner oss nu i framtiden. Kanske i Uppsala, kanske i Stockholm eller så har jag hamnat i det där lilla huset på landet som figurerar i ett drömskt ljus i mina tankar. Jag sitter i en sliten fotölj med mitt grå hår i en fläta och i mungipan hänger en pipa. Nej förresten. Jag sitter i en gungstol! Vi tar om det. 
 
Vi befinner oss nu i framtiden. Kanske i Uppsala, kanske i Stockholm eller så har jag hamnat i det där lilla huset på landet som figurerar i ett drömskt ljus i mina tankar. Jag sitter i en gisten gungstol som knarrar behagligt när jag sparkar ifrån med benen. Mitt grå hår är i en fläta och i mungipan hänger en pipa. På en pläd på golvet sitter mina tre barnbarn med stora tindrande ögon och på den infisna soffan i hörnet sitter min äkta make Mårten och läser en bok med glasögonen på näsan. Han vilar den på sin böljande ölmage och från vinylspelaren, som vi inhandlade på ungdomens höst då det blev trendigt med analogt, snurrar "Sånger om kvinnor" på lagom volym. Ibland kan man genom musiken höra Mårtens hörapparat gnissla till. Detta i takt med den sprakande brasan i spisen. 
 
Har ni bilden framför er? Bra. 
 
"Ja, mina kära små barnbarn." Börjar jag och klappar mig nöjt på magen. "Det fanns en tid då den värld vi lever i, inte såg ut som den som finns idag." Barnens munnar öppnas nyfiket och lilla Mårten junior utrbister: "Berätta mormor, berätta!" Jag gungar lite och gör en konstpaus. Tystnad. Ljudet av hörsnäckan viner till. Men mina små rosa-kindade barnbarn rör inte en min. "Jo, mina barn. Det var så här att en gång i tin, när jag och er morfar var unga. Då var det nämligen så, att man värderades olika utifrån sitt kön. Om man var kvinna så tjänade man tex mindre på sina arbeten. Även ifall man utförde samma jobb som männen." Mina små ögonstenar ser helt förbluffade ut. "Berätta mer!" utbrister Märta. "Ja, och så använde sig företag av sexistisk reklam där kvinnor visades upp nakna för att sölja produkter." "Nähä!" utbrister Sven. "Jo, så var det." konstaterar jag. "Och kvinnor blev våldtagna och misshandlade men när de väl gick till polisen och anmälde så var de dem själva som blev anklagade för att de kanske haft för kort kjol på sig eller varit berusade." Sven, Mårten junior och Märta sitter helt stilla och gapar. "Är det sant, mormor!" "Ja, det är sant. "Och i vissa länder hamnar kvinnor i fängelse för att de flytt från sina män som misshandlar dem." De nickar förnumstigt. "De kanske också mördades för att de ansett ha vanhedrat sina familjer." Och mina barnbarn skulle vara så belästa och smarta att det fattade vad vanhedrat betydde. "Och man fick inte välja om man ville göra abort. De fick inte bestämma över sina egna kroppar. Och det som ansågs fint det var att vara smal som ett benrangel. Att svälta sig själv. Så kvinnor fick anorexia och när de var så nära att dö att de lades in på sjukhuset. Vet ni vad som hände då?" "Nääää!" i en rungande kör. "Då stod modellagenturer utanför sjukhuset och sade till flickorna att de var vackra och fina när de var så smala att de nästan dog och så ville de att de skulle skriva på modellkontrakt." Ja, och så babblade jag på om allt det här samtidigt som en oroande tanke skavde bakom öronen om att mina små ögonstenar skulle drömma mardrömmar i natt. 
 
När min tandalösa mun till slut kom in på Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna, nej, då kände jag sannerligen att det var dags att sluta. Herregud, och Mårten Junior som så lätt kissar i sängen. "Nej, nu pratar vi om något annat tycker jag." Något roligare. De nickar och mmm:ar i kör. Mårten travar fram med sin käpp och Sven, Mårten Junior och Märta reser sig och kastar sig runt hans ben. "Morfar, morfar, vet du vad!?" Ett intresserat "nej?" kommer från den bastanta skäggväxten. "Mormor har berättat hur det var när ni var unga. Det lät läskigt. Jag är så glad att det har blivit bättre nu. Att allt blev bra." Mårten junior kramar hans ben hårdare. "Hohoho, ja sannerligen!" myser min fina man och sedan dricker vi varm choklad och spelar sällskapsspel. 

Kommentarer
Fantasy Realm ~ en fantasyblogg skriver:

Haha, underbar bild :)

Den 2013-05-16 klockan 13:27:34
URL: http://fantasyrealm.se
Jennifer skriver:

Haha, åh. Du är så bra! Heja dig, och alla andra som fortsätter kämpa.

Den 2013-05-16 klockan 13:32:07
URL: http://jenniferstroud.blogg.se/
andréa skriver:

<3

Den 2013-05-16 klockan 13:47:47
URL: http://kaffehuset.ratata.fi/
bella skriver:

Åhhhhh så bra skrivet

Den 2013-05-16 klockan 14:07:12
URL: http://bela.blogg.se
Ida! skriver:

Åh vad skönt att veta att allt det dåliga har blivit bättre lagom till pensionärsåren!

Den 2013-05-16 klockan 14:29:55
ahmenduvet skriver:

Vilken fin komplimang! Jag gillar tanter!

Den 2013-05-16 klockan 15:18:28
URL: http://ahmenduvet.blogspot.se
Emma-Lou skriver:

Hahaha, underbar pic och vad bra du skriver :-)

Rösta gärna så att min son vinner plats till Bloggbussen13, sista tävlingsdagen idag, fram t.o.m kl 23:59 ikväll. Klicka på +1-tecknet till höger om mitt namn, Emma-LOU (inte EMMA): http://bloggbussen.bloggportalen.se/top-list Tack till er alla som röstar, top-10 får följa med på resan.

Den 2013-05-16 klockan 15:28:41
URL: http://www.mondoblog.se/emmalous/
Elise skriver:

Hahah roligt bild

Den 2013-05-16 klockan 16:09:39
URL: http://sandblom.blogg.se/
Ida Nielsen skriver:

Vad du skriver kul Emelie!!!!! Tycker du är så himla bra. på alla sätt och vis!

Den 2013-05-16 klockan 16:10:21
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Malin skriver:

Såååå bra. Hurra för dig!

Den 2013-05-16 klockan 18:31:46
URL: http://enstarklitenmamma.blogg.se
Sofia skriver:

Åh, blev alldeles rörd! (kan ha fällt en liten tår, men bara kanske...)

Svar: Ahhhhh, bästa komplimangen att du var nära en tår! Puss!
.

Den 2013-05-16 klockan 18:38:24
Frökenfilantrop || Your cup of tea skriver:

Härligt skrivet! Har alltid fått höra samma sak(inte att jag ser ut som en tant men att jag är tanten bland mina vänner) ;-)

Den 2013-05-16 klockan 18:51:45
URL: http://frokenfilantrop.se
Nadeen skriver:

Hahhah du är rolig! 👌😂

Den 2013-05-16 klockan 18:57:37
URL: http://Nadeens.blogg.se
Elna skriver:

Det gör mig väldigt ledsen att det samhälle, eller den värld vi lever i faktiskt är så, även om folk kämpar för att vi ska leva i en bra värld så verkar det som att det aldrig ska bli helt perfekt? Fast vi människor kanske är skapta för att kriga och så, men så kan det väl inte vara? Väldigt bra skrivet i alla fall!!! :D

Svar: Jag tror den perfekta världen är ett ouppnåeligt mål. Men man måste ju vara lite framtidsoptimist. Eller hur? :)
.

Den 2013-05-16 klockan 20:12:26
URL: http://simelnis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0