Ett svar på en fråga om den snedvridna synen på feminism. Vad sjutton är vi rädda för?

 
 
 
 
 
Jag skulle verkligen vilja svara på EN MASSA av era frågor och kommentarer. Om jag varit någon slags superhjälte med en otrolig fingerfärdighet och lasersyn så hade jag läst igenom alla kommentarerna nu i ett nafs och med snabbsspolningseffekt skrivit ned en massa smarta saker som svar på allt. (hehe) Men jag har helt tappat bort mig i kommentarstråden och mina fingrar känns så konstigt jävla stela när jag ska skriva på tangenterna. Hjärnan känns seg också. Jag tänkte i alla fall svara på ovanstående kommentar och om ni har några frågor som ni väldigt gärna skulle vilja ställa, ställa alltså, det är inte säkert jag kan svara, så får ni gärna skriva dem som kommentar i det här inlägget. Sedan behöver ju inte jag svara, det kanske kommer någon och kommenterar med en härlig input. Detta välkomnas! 
 
I alla fall. Fick en väldigt bra frågeformulering av Alice till mitt inlägg om American Apparels Unisexskjorta. Och då hajade jag främst till på frågan hur jag ser på ordet feminism och om jag själv kallar mig feminist. Detta är en fråga som kommit upp i kommentarsflödet också. "Är du feminist?" Många har också skrivit saker som till exempel "jag kallar mig inte själv feminist men..." eller "jag håller med om och upprörs över det här men..." och också "jag håller med om allt som nämns i 33 anledningar men...". 
 
Frågan jag ställer mig är, vart kommer detta "men" ifrån? Vad har vi för syn på feminism egentligen? Jag tycker  att det finns en så OTROLIGT negativ bild av vad en feminist är i vårt samhälle. Bara någon nämner ordet så dyker ett monster upp på mångas näthinnor. En arg, hårig, skrikande och manshatande zombie. På något sätt så har samhället LYCKATS att få oss att se en feminist på det här sättet. Ett monster som brölar fram saker som att vi ska utplåna alla män och som SKRÄMMER så oerhört många. "Åh nej, nu hotas vår lugna tillvaro av detta brölande monster, ta motposition!" Men vad är vi rädda för? 
 
Om vi försöker börja att ommformulera synen på vad en feminst är. Tror ni inte då att fler skulle kunna identifiera sig med ordet? Det tror faktiskt jag. Denna snedvridna syn är alltså SÅ JÄVLA förödande. Visst, jag säger inte att vi inte har rätt att vara arga. Det har vi. Jävligt förbannade. Men vem är inte förbannad? De arbetslösa är förbannade på hopplösheten på arbetsmarknaden. De röda är förbannade på de blå. Djurrättsaktivister är förbannade på pälsjacks-bärare och alla är förbannade på Jimmie Åkesson. (Skämt och sido, förlåt.) 
 
Jag får ofta höra påståenden som följande: 
"Meh, du som alltid har rött läppstift, ofta du kan vara feminist?"
"Meh, du är ju väldigt kvinnlig, Emelie, kan du tycka så här då?" 
 
Ja, jag kan vara feminist ändå. Jag anser att en feminist ser så OLTROLIGT OLIKA ut. Det går inte att se vem som är feminist. Vad är det för sjuk grej? Sedan finns det såklart alltid en inbillad stereotyp. Det gör det med alla olika inriktiningar på alla olika sorters saker. Och trots att jag uttrycker mig väldigt kvinnligt i klädsel och så vidare så har jag själv tankar om att jag inte tycker att kön ska spela speciellt stor roll, det finns faktiskt folk som inte identifierar sig med något kön. Jag tycker hen är världens smartaste och bästa ord. Jag tycker kärlek finns i alla former och att hår får växa precis där man vill. Sedan får vi inte glömma att det såklart finns olika inriktningar inom feminism. Och att feminister inte bara är kvinnor. Män kan också vara feminister. Och jag tror det är oerhört problematiskt att haka upp sig över att ordet är skrivet i femininum.
 
För att komma till en slutkläm. Det finns ingen mall över hur en feminist ska se ut. Vill jag raka mig under armarna, då gör jag det. Jag kan fortfarande vara feminist. Vill jag vara arg som fan, då är jag det. Vill jag ta avstånd från ett kön och inte kalla mig han eller hon. Då gör jag det. Sitter jag och läser 33 anledningar och blir ledsen och upprörd och känner att ja, ja, ja, ja, detta är ju SJÄLVKLARA saker, varför ska man då vara rädd att kalla sig feminist? 
 
Kan vi inte tillsammans försöka få tillbaka feminismens positiva klang och sluta vara rädda för känna att jag-aldrig-mer-kommer-att-få-ligga-gaaaah om jag tar ordet i min mun? BARA FÖR ATT MAN ÄR FEMINIST BEHÖVER MAN INTE HATA MÄN!!! Är ni med? 
 
 
 
 
Ps. Nej, jag kommer ALDRIG mer att handla på American Apparel. Herregud, hur skulle det se ut? Även ifall jag hade velat hade det ju varit en otroligt skämmigt och efter mitt inlägg en OMÖJLIG sak att göra. Haha. Men som tur är så VILL JAG INTE det. Men, ja. De har väldigt snygga kläder. Grrrr. (Det går att hitta lika mycket second hand! Lovar!)

Kommentarer
Frökenfilantrop || Your cup of tea skriver:

Bra svar! Jag kallar mig själv feminist och har inga problem med det. Möts dock ofta av typ "oj då vill du inte att vi ska vara män/kvinnor då utan massa grå hennar". Vanligt att en ses som extrem! Å andra sidan är jag rätt van, jag är kristen och får då ännu mer fördomar kastade i ansiktet! Folk älskar att placera andra i fack. Det är en försvarsmekanism( vet jag VEM du är vet jag vad jag FÅR av dig)
Jag håller med om att feminister kan se ut hur som helst absolut! Men jag beundrar ändå dem som skippar rakning, smink varje dag, push-up BH mm. Inte för att den som vill inte ska gå ha det, utan för att de som INTE vill ska slippa. Hur vi än vänder och vrider på detta så finns föreställningar om hur vi ska se ut och de är dem som går emot som tar kampen. Rar skiten för att andra längre fram ska slippa liksom....

Svar: Verkligen! Tack för din kommentar! Jag håller verkligen med om att man ska, om man vill, skippa att raka sig, sminka sig och så vidare. Jag själv har slutat att raka mig under armarna eftersom jag tycker att det är sjukt jobbigt, jag får utslag och så tycker jag faktiskt att det är bekvämare och snyggare med. Sedan ska man inte hymla med att det också finns ett ställningstagande i att inte raka sig under armarna. Ibland kan det kännas som att jag skiter i det för att röra om i grytan och jag märker hur jag tycker det är intressant att se folks reaktioner. Man utmanar normen liksom.
Men som sagt. Jag intresserar mig mycket för mode och framför allt svunna tider som 30-40-50 och 60-talet. En tid då modet var väldigt kvinnligt. Jag älskar att klä mig i sådana kläder och det är verkligen jag. Och varför skulle inte det och feminism vara förenligt? Jag är också medveten om att detta INTE är en oproblematisk fråga. För detta intresse för kläder, smink och sådär, det kommer ju från en struktur som på många sätt är bra att ifrågasätta.

Tack för din kommentar igen och kram!
.

Den 2013-05-17 klockan 10:36:20
URL: http://www.frokenfilantrop.se
Malin skriver:

Hej alla,

jag skulle behöva hjälp med en namninsamling:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7735#.UZSVULWeM1l

Den handlar om att oroligheterna i Gottsunda/Valsätra måste få ett slut!
Några saker som har hänt:
- skolor, garage, bilar, förråd, soprum och skogsområden har blivit utsatt för bränder
- skolor/förskolor har blivit utsatt för vandalism och förstörelse, glasrutor har blivit krossade, trasiga glasflaskor har blivit nergrävda i sandlådor mm
- skottlossning mot privatpersoner och väktare i centrum

Detta är en helt seriös namninsamling!
Snälla, skriv under och sprid namninsamlingen vidare till kollegor, släkt,

vänner och via sociala medier som Facebook. Varje underskrift behövs för att

kunna göra skillnad!

Tack på förhand

Malin Eriksson

Den 2013-05-17 klockan 10:52:50
ELKAZA JEWELRY, tävling! skriver:

Superbra skrivet, keep it up!

Klicka in på min blogg för att delta i utlottningen av ett vackert armband!! :)

Den 2013-05-17 klockan 13:23:42
URL: http://kjld.blogspot.fi/2013/05/elkaza-jewelry.html
Tess skriver:

Fy faaaaaan vad bra skrivet! Vad glad jag blir! Heja heja! Det är dags att folk förstår vad ordet feminist faktiskt innebär. Stor kram till dig!

Den 2013-05-17 klockan 13:29:45
URL: http://inifranochut.se
isabelle - hälsa & träning skriver:

Vinn en Nikon-kamera i valfri färg, filmar i HD och har 20 megapixlar = en väldigt bra kamera!

Enkla tävlingsregler, så in och delta nu innan det är försent!

http://fitnessbyisabelle.shapemeup.se/2013/05/15/tavling-vinn-en-digitalkamera-nikon-coolpix-s3500/

Den 2013-05-17 klockan 13:46:41
URL: http://fitnessbyisabelle.shapemeup.se
jo skriver:

Är glad att jag hittade din blogg. Du skriver bra, om feminism = asbra givetvis :D och har fin stil!

Svar: TAAACK! Fan vad fint Tack!
.

Den 2013-05-17 klockan 14:40:07
Natta skriver:

Så väldigt bra skrivet!!

Är så glad över att jag hittade hit och kan få läsa lite vettiga åsikter!

Svar: Du är välkommen! :) Och Tack!!
.

Den 2013-05-17 klockan 18:52:18
Miriam - Schitzo-Cookie skriver:


Riktigt bra inlägg, tack för det! Behövs i diskussionen och håller med dig till fullo!

Jag är så trött på att alla som egentligen är feminister i dess ords betydelse inte kallas sig det,
bara för att ordet har smutskastas så. Suck!

Den 2013-05-17 klockan 19:21:31
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
En stark liten mamma skriver:

Kloka, sunda, braiga människa!

Svar: ÅH TACK! Tack tack, vad glad jag blir!
.

Den 2013-05-17 klockan 21:52:53
URL: http://enstarklitenmamma.blogg.se
Ida skriver:

Idanikolina.blogg.se

Den 2013-05-17 klockan 22:59:39
Ida skriver:

Bra skrivet! Jag tycker det är väldigt spännande det här med att ordet feminism är så provocerande för att det är ett feminint ord. Det är inte en jävel som blir provocerad av att vi säger MÄNniskor eller att MAN ska göra si eller så. Ytterligare ett bevis för vår ojämställda värld.

Den 2013-05-17 klockan 23:04:22
URL: http://Idanikolina.blogg.se
Josefina skriver:

Jag kallar mig också feminist men tycker att det är ett ganska dåligt ord eftersom att det bara sätter fokus på kvinnor, men att leva i ett patriarkat ger ju konsekvenser för både kvinnor och män! Av den anledningen tycker jag att det vore bättre att ha ett mer neutralt ord.

Svar: Visst ger det konsekvenser för både män och kvinnor. Och jag kan förstå hur du tänker med just det ordet. Men sedan får vi komma ihåg att ordet skapades då kvinnor knappt hade några rättigheter över huvudtaget. De var helt underordnade männen. Och så är det delvis fortfarande idag. Vi är på många sätt underordnade männen och ordet feminism samt dess innebörd handlar fortfarande om att lyfta fram kvinnor i samhället. Sedan finns det ju olika inriktningar inom feminismen. Det finns dem som är mer aggressiva och vill utrota männen och de som vill ha det jämställt. Men jag tycker att själva ordet är ganska bra och tycker att det kan vara en missuppfattning när man tolkar in att ordet är femininum.

Det är främst attityden till dess innebörd som jag anser måste förändras. Men vi tycker ju så olika!
.

Den 2013-05-18 klockan 13:05:41
URL: http://elinjosefina.wordpress.com
Anonym skriver:

Håller med. Är så himla trött på alla människor som förknippar feminister med brudar som inte rakar sig under armarna, tycker att samhället skall ställas tillbaks till medeltiden med ombytta roller osv... Jag är också less på bloggare som skriver saker i stil med "Jag vill inte ha ett samhälle där inga kön finns, därför klär jag lilla Lisa i rosa klänning och pigge Per i Cars".

Kom Igen. Problemet i vårt samhälle är inte att killar är väl inte i första hand att killar inte får ha på sig klänning? Själv så klär jag mig som tjej eftersom att jag tycker att det är det jag är och känner mig bekväm i det. Skulle någon vilja klä sig på ett annat sätt, kan de väl göra det. Folk får leva hur de vill, så länge de och deras barn är lyckliga. Dessutom så är det inte så förbannat jobbigt att raka sig, och jag gillar att känna mig kvinnlig.

Nej, problemet i vårt samhälle är hur våra könsroller påverkar oss negativt. De flesta jag känner säger "Ja... Kvinnor ska ha samma lön som män...", men då de t.ex. umgås med barn, förutsätter nästan alla jag känner att pojkar ska vara busiga, slåss och gnälla, medans flickor ska vara försiktiga, alltid låta pojkarna gå före. Det är inte för att Lisa har på sig en rosa klänning som hon kommer få högre lön, har större chans att drabbas av psykiska problem och har lägre sannolikhet att göra karriär och få en chefsposition i framtiden det är för att hon får lära sig att i större grad acceptera orättvisor och ta ett steg bak än pojkarna. Detta kan hjälpas, genom att förbättra flickor och pojkars självförtroende, samt förändra strukturen i vårt samhälle genom kunskap och respekt. Vem vinner egentligen på den här strukturen i vårt samhälle där man inte får vara den man egentligen vill? För att göra en lång text kort, som du säger, folk har en sån konstig syn på feminism...

Svar: Ja, det finns väldigt många olika sätt att se det på. Man får inte glömma att även inom feminismen finns många olika inriktningar :)
.

Den 2013-05-18 klockan 17:06:39
Anonym skriver:

*lägre lön menar jag

Den 2013-05-18 klockan 17:07:41
Ida skriver:

Exakt sådär känner jag också! Bra skrivet, Emelie.

Svar: Tack Ida!
.

Den 2013-05-19 klockan 22:32:12
URL: http://idautanp.blogg.se
Lisen skriver:

Det har ju hetat feminism since the beginning så varför ändra det nu? Ordet bär dessutom med sig ett fint jävla arv och jag har så svårt att förstå varför någon ens orkar bli upprörd? Vi skulle komma så mycket snabbare fram om alla bara koncentrerar sig på de verkliga problemen istället!

Den 2013-05-21 klockan 15:26:51
URL: http://absolutlisen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0