En novell om varför jag är feminist. (Skriven för Unga Feminister)

 
Idag kan man läsa en novell om varför jag är feminist på Unga Feministers nya fantastiska blogg. Den handlar om en sommarkväll i augusti i Uppsala. En kväll då det hände två saker som symboliserar varför jag är feminist. Jag mötte två män som sade och gjorde saker som sammanfattar min övertygelse.
 
"Hur jag, varje gång något sånt här händer, växer i min roll som feminist. Växer i min övertygelse om att feminism är bland det viktigaste som existerar. För jag anser att det är de vardagliga sakerna, i varje människas liv, som spelar roll. Allt du känner. Alla orättvisor du upplever. De är viktiga som fan. Det är om denna kväll jag tänkte berätta."
 
 
 
 
Läs den gärna. Antingen genom att klicka på bilden ovan eller på denna länk. Puss! 
 
 

Kommentarer
Madeleine skriver:

Så har jag känt också, när jag jobbade som bartender. Knuffade bort taskiga killar varje kväll och sa ganska ilsket till dem att gå. En var jag till och med tvungen att kalla vakten på då han förföljde mig hela kvällen. Synd på såna tölpar, annars kanske jag hade fortsatt att vara bartender då det annars var kul.

Den 2013-10-03 klockan 11:20:13
URL: http://whitemaskgirl.wordpress.com
Lisa skriver:

Känner igen mig i din text, tyvärr, men håller med om hur dessa situationer samtidigt kan stärka oss och vår feminism! Och måste fråga om du möjligtvis vill dela med dig av din pepp lista? Kände direkt att jag saknar en :) Kram!

Den 2013-10-03 klockan 19:34:24
Fredrika skriver:

Åh, Emelie, åh vad jag älskar dig! Du är ju bara bäst. Bäst på att sätta ord på det som är viktigt och förmedla saker och ting så att vi alla kan känna igen oss. Din text ska jag sprida till folk som börjar gapskratta eller rygga tillbaka så fort jag säger ordet feminism.

Den 2013-10-03 klockan 19:58:52
Linn skriver:

Fick gåshud av att läsa din text, jättebra skrivet!

Den 2013-10-04 klockan 08:05:57
Martina skriver:

Så jädrans bra skrivet! Kram Martina

Den 2013-10-04 klockan 20:22:51
URL: http://www.martinamattsson.se
fanny darling skriver:

DU ÄR SÅ BRA. Dina exempel på hur patriarkatet förstör för båda kön var så på pricken. Kram!

Den 2013-10-05 klockan 23:02:05
URL: http://fannydarling.devote.se/
Mattias skriver:

Jag vill dansa med dig!

Den 2013-10-06 klockan 23:13:10
Elin Lindblad skriver:

Så rätt. Så sant. Vi ska dansa!

Den 2013-10-15 klockan 19:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0