Hemma-hos-reportage någon?

 
Jag tänkte höra ifall någon är intresserad av att göra ett Hemma-hos-reportage i min arma boning? Det är just nu sådär lagom spartansk och dekadent mysigt. Det skulle göra sig perfekt i Sköna Hem eller Hus & Hem Retro tänker jag. Bara att höra av sig! 
 
Nej, allvarligt nu. VART börjar man när man ska packa ihop hela sin lägenhet i flyttkartonger? Jag blir bara stående mitt i rummet med armarna slakt hängande utmed sidorna. Några små spasmatiska rörelser åt den ena högen bråte och sedan några stapplande steg åt den andra. 
 
 
 
 
ALLTSÅ: Flytt-packnings-tips mottages gärna! Jag tänker att ni har en massa bra tips. Så snälla hjälp. Jag tänker att jag borde börja med att köpa flyttkartonger, visst? 
 
 
 
 
 

Kommentarer
joanna skriver:

flyttar idag och packat i flera månader så är lite av ett proffs... flyttkartonger ja! köp fler än du tror att du behöver. börja med "finsaker", typ prydnader. sen nästa kategori. och så fortsätt så. och förbered kassar som heter "till myrorna!!" typ.
lycka till!

Den 2014-06-27 klockan 09:58:07
Annika skriver:

Att flytta är också ett ypperligt tillfälle att rensa. Så som Joanna säger, förbered påsar till Myrorna. Nu har du liksom chansen att börja om på nytt så bort med sånt som inte känns kul! Ibland har man saker som bara följer med bara för att, som gamla lampor man har bara för "att man ska väl ha en lampa på fot" typ. Trots att man mest tycker den är ful och trist.

Tror det var Ellen key som sa att du endast ska ha saker hemma som du har användning för eller som du blir glad av. Kanske var hon, eller nån annan, eller så hittade jag på nu.

Den 2014-06-27 klockan 10:11:39
URL: http://annikabackstrom.blogspot.com
m skriver:

Börja med böcker och prydnader och sådant du inte använder varje dag. Köp sopsäckar att packa kläder och textiler i. Skaffa gärna banankartonger att packa böcker i eller tänk på att aldrig fylla en "stor" kartong med böcker (går inte att bära...). Märk kartongerna med vad det är i / vilket rum de ska till och se till att ha någon kartong med det viktigaste väl utmärkt, så du snabbt kan få fram det när du flyttar. Dela upp sakerna i spara/släng/ge bort-kartonger och om du vill även en "spara på vinden". OCH se till att ha obegränsade mängder med tidningspapper och olika typer av tejp tillgängligt.

Den 2014-06-27 klockan 10:36:40
URL: http://vardagsuniform.blogspot.se
Maria skriver:

böckerna hade jag packat ner i papperskassar eller påsar, lättare att hålla vikten nere då.

vinterkläder, icke-säsong-skor, saker du inte använder på sommaren helt enkelt är rimligt att plocka ner tidigt.

markera vart allt ska och vad det innehåller, du kommer inte minnas det när du börjar packa upp. KÖKET och TALLRIKAR,GLAS som underrubrik. tänk på att ha det som du kan tänkas behöva rätt snabbt åtkomligt som burköppnare, kniv, sax osv.

och som andra skrivit, passa på att göra dig av med prylar du inte vill ha, behöver eller tröttnat på. Skänk helst, fast det vet du redan. Lycka tilL!

Den 2014-06-27 klockan 12:21:10
Cissi skriver:

Varför inte använda bananlådor? Finns att hämta i nästan vilken matvarubutik som helst och superbra återanvändning!! (och billigt om man vill spara lite)

Den 2014-06-27 klockan 17:43:05
T-Rebz skriver:

Mitt bästa packningstips är att verkligen vara noggrann med att skriva upp vad som finns i vilken låda så att du sparar tårar och tandagnisslan när du ska packa upp igen och inte hittar det absolut viktigaste för stunden. Lycka till med packningen!

Den 2014-06-27 klockan 17:43:57
Anna skriver:

Gör INTE som jag har gjort många gånger pga trött på hela skiten, alltså att slänga ner precis allt i flyttlådor och inte rensa alls. Då sitter man med typ 5 lådor sen som är fulla med gamla kvitton, fula kläder, några örhängen, tre koppar, väldigt gamla räkningar mm. mm. Big no-no!

Den 2014-06-28 klockan 00:42:36
biggeros skriver:

Bra början att köpa lite flyttkartonger. Håller på att flytta på 3 olika ställen. Jobbigt!! Packa glas, koppar,och dylikt i banan kartonger. Lätt att bära. Packa inte så många böcker i samma box. Tungt!! En del flyttkartonger är vaga i botten. Tejpa i botten, så att den inte ger vika. Namnge gärna boxarna såsom: kök, vardagsrum etc.

Den 2014-06-28 klockan 12:18:01
URL: http://biggeros.blogg.se
Maria Gadd skriver:

Åh, vad roligt! Jag älskar att göra hemma-hos-rep och bara på dessa få bilder ser denna lägenheten fantastiskt mysig ut! Synd att jag bor för långt bort i landet, annars hade jag haffat dig direkt.

Har jag vägen förbi Uppsala någon gång (kikade in på "mer om mig" och utgår ifrån att du bor kvar där?) och ingen annan har hunnit före så hade det ju varit hur kul som helst!

Den 2014-06-28 klockan 12:56:41
URL: http://miadiao.webblogg.se
Julia Müller-Sandvik skriver:

Jag har tyvärr inga tips, jag står alltid lika handfallen själv!

Den 2014-06-28 klockan 16:48:11
URL: http://lorissalovebomb.blogg.se/
Sofia skriver:

haha åh så jobbigt :( hoppas du kommer på något som funkar för dig!!

Den 2014-06-28 klockan 22:32:41
URL: http://skimmer.blo.gg
Anonym skriver:

Försök finna glädjen i att organisera. Kategorisera olika högar och namnsätt dem, lägg sedan strukturerat rätt sak på rätt plats. Till en början kan det se mer kaotiskt ut på golvet än innan, men eftersom att du har total koll på vad som är vad så är det organiserat kaos. Det känns så skönt att sen lägga allt i kartonger och känna att var sak har son plats. Alla små pinaler går att hitta en kategori för, jag lovar! Viktigt att tänka på är att inte ha för många kategorier och att även ha en "gå igenom sen igen-hög", ifall ifall man blir ståendes med en sak i handen för länge och får panik över vilken hög den borde ligga i. Det här grovjobbet ska nämligen inte ta alltför lång tid, utan ska ses som en snabb rensning i röran.

Om du vill ha ett sminkbord till din nya lya så finner du ett tjusigt här:
http://www.blocket.se/stockholm/Litet_sminkbord_Retro_54664310.htm?ca=16&w=3

Lycka till med flytten!

Den 2014-06-28 klockan 23:59:37
Anonym skriver:

Försök finna glädjen i att organisera. Kategorisera olika högar och namnsätt dem, lägg sedan strukturerat rätt sak på rätt plats. Till en början kan det se mer kaotiskt ut på golvet än innan, men eftersom att du har total koll på vad som är vad så är det organiserat kaos. Det känns så skönt att sen lägga allt i kartonger och känna att var sak har son plats. Alla små pinaler går att hitta en kategori för, jag lovar! Viktigt att tänka på är att inte ha för många kategorier och att även ha en "gå igenom sen igen-hög", ifall ifall man blir ståendes med en sak i handen för länge och får panik över vilken hög den borde ligga i. Det här grovjobbet ska nämligen inte ta alltför lång tid, utan ska ses som en snabb rensning i röran.

Om du vill ha ett sminkbord till din nya lya så finner du ett tjusigt här:
http://www.blocket.se/stockholm/Litet_sminkbord_Retro_54664310.htm?ca=16&w=3

Lycka till med flytten!

Den 2014-06-28 klockan 23:59:54
Anonym skriver:

Försök finna glädjen i att organisera. Kategorisera olika högar och namnsätt dem, lägg sedan strukturerat rätt sak på rätt plats. Till en början kan det se mer kaotiskt ut på golvet än innan, men eftersom att du har total koll på vad som är vad så är det organiserat kaos. Det känns så skönt att sen lägga allt i kartonger och känna att var sak har son plats. Alla små pinaler går att hitta en kategori för, jag lovar! Viktigt att tänka på är att inte ha för många kategorier och att även ha en "gå igenom sen igen-hög", ifall ifall man blir ståendes med en sak i handen för länge och får panik över vilken hög den borde ligga i. Det här grovjobbet ska nämligen inte ta alltför lång tid, utan ska ses som en snabb rensning i röran.

Om du vill ha ett sminkbord till din nya lya så finner du ett tjusigt här:
http://www.blocket.se/stockholm/Litet_sminkbord_Retro_54664310.htm?ca=16&w=3

Lycka till med flytten!

Den 2014-06-28 klockan 23:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0