Skrikig. Men inte för skrikig. Glad. Men inte för glad.

 

När kvinnor gör någonting blir det ofta nedvärderat och förminskat. Förlöjligat. När män sedan gör samma sak blir det helt fantastiskt och kutym. Accepterat. Kvinnliga egenskaper förknippas ofta med svaghet och känslor. Mindre viktigt. När sedan män tar sig an dessa egenskaper blir de plötsligt upphöjda. Normativa. Ta vänskap till exempel. Kvinnor har i alla tider visat kärlek till sina nära och vårdat sina relationer. Hon håller i hand med sin väninna. Kramas alltid. Gråter ihop. Går på toa i duo. Delar allt. Jävligt mesigt. Lite svagt sådär. Tills två män uttrycker sina känslor på samma sätt. Plötsligt är den manliga vänskapen HELT extraordinär och manliga duos gråter i podcasts, åker ut på resor och vältrar sig i manlig tvåsamhet. (Ser jag ett till program med två män som reser på en jävla resa kastar jag fan ut min teve genom fönstret) Lagar mat och gråter över hur gott det smakar. Älskar varandra. Och det är så fint.

 

Och så det här med bloggar. Bloggfenomenet startade som en kvinnlig företeelse. Unga kvinnor lade ut outfitbilder på sig själva, dokumenterade festnätter i Stockholms innestad och gjorde kollage över höstens hetaste trender. Fan, vad löjligt va. Vem vill läsa? Så jävla självupptaget. Dessa kvinnor har nu skapat en karriär på sitt "löjliga" bloggande och jobbar som designers, entrepenörer och utgör några av Sveriges mest inflytande personligheter. Syns överallt. Tjänar pengar. De är mäktiga. De har makt.

 

Samhället har insett att bloggare utgör en maktfaktor. Det handlar om politik och samhällsfrågor. Feminism och antirasism. Och det är kvinns som dominerar.

 

Vad händer när kvinnor dominerar ett fält? Hatet spirar. Måste ut. De där kvinnorna bakom de där bloggarna, de bara måste sättas på plats. De kan ju inte vara sådär perfekta. Och det där perfekt bakade muffinsen i de mintgröna formarna är jävligt löjliga. De lagda håret. Hon är säkert en jävla bitch privat. Hår under armarna har hon också. Så jävla ofräscht. Men varför har hon inte hår på benen om hon har det under armarna? Så jävla dubbelmoral. Och så allt det där sminket. Offer för skönhetsidealen. Så jävla plast. Så jävla fejk. Ful också. Så ful att hon är tvungen att skriva ett inlägg om American Apparels sexistiska reklam. Bara för att hon inte själv får vara modell. Varför måste hon lägga ut bilder på sig själv när hon står på tå? Varför står hon på tå? Sprider inte hennes bilder sjuka kvinnoideal. Varför skriver hon om att vara kurvig och älska sig själv. Lätt för henne när hon är så smal. Hon fat-shamar. Hon saknar klassperspektiv. Intersektionellt perspektiv. Raka dig kvinna!

 

 

Jag citerar Clara:

 

 

  

Jag får svettningar varje gång jag ser att jag fått en ny kommentar. När den där gula lilla rutan lyser på skärmen. Och så ska det ju inte behöva vara! Jag är rädd att någon ska bli stött av något jag skriver. Att någon tagit illa upp. Att jag fat-shamar, smal-shamar, slut-shamar. Inte uppfyller allas behov. Ibland är jag för radikal. Ibland för liberal. Är jag en bra feminist utan att diskriminera någon? Samtidigt ska jag vara jävligt skön. Gärna snygg. Fin. Kul. PK. Lagom. Skrikig. Men inte för skrikig. Glad. Men inte för glad. Ni fattar. Jag vet att jag inte kan sätta mig in i allt och jag tycker att det är viktigt att vara ödmjuk inför andras erfarenheter och tankar. MEN, jag är bara jag. Jag är Emelie och jag utgår från mig själv när jag skriver. Jag kan inte uppfylla allas krav. Allas önskningar. Skriva ur alla perspektiv. (Oftast uppskattar jag mina kommentarer. Det vill jag verkligen påpeka. Jag älskar att lära mig av er och jag tar till mig alla era perspektiv och berättelser. Ni är fantastiska läsare!)

Alla kan inte gilla det jag skriver. Men jag är jag i min blogg. Och det är det enda jag kan vara. Gillar ni ej. Läs en annan. 

 

 

 

Här är några andra texter från bloggerskor som säger ifrån:

 

 

Clara                Sandra              Elsa                  Anna

Emma              Emily                Emelie

 

 

 


Kommentarer
Fredrika skriver:

Du är bra. Och även om du inte vore det så skulle du inte behöva ändra på dig. Du måste få vara dig själv här, för det är vad som är bra!

Svar: <3
.

Den 2014-05-15 klockan 19:34:38
Simona skriver:

Fina Emelie, fortsätt att vara dig själv för du är så jävla häftig!

Den 2014-05-15 klockan 22:13:24
URL: http://www.simonasgata.blogspot.com
Queen of Kammebornia skriver:

Amen till det. Hoppas du får en fin dag i solen!

Den 2014-05-16 klockan 08:30:01
URL: http://kammebornia.se
Frida skriver:

Emelie, du är fantastisk.

Din blogg får mig på bra humör. När jag känner mig nere så klickar jag mig in här för att få mig antingen ett gott skratt eller lite hat i magen. Du kan verkligen skriva, och du är en sjukt bra feminist. Vi alla feminister är sjukt bra. Varför ska man trycka ned människor (främst kvinnor) när vi egentligen ska heja/jubla/skrika/dansa?
Sluta aldrig blogga, aldrig aldrig aldrig. Jag vill ju ha någon att vila min axel på när jag har mensvärk eller när jag är ledsen.

Den 2014-05-16 klockan 09:32:02
Madeleine skriver:

Skrev om det på min blogg. Blir stört arg över detta, och är glad över att jag har en liten pyttblogg så jag slipper allt detta. Stå på er och var alltid dig själv!

Den 2014-05-16 klockan 09:46:23
URL: http://whitemaskgirl.wordpress.com
Madeleine skriver:

Skrev om det på min blogg. Blir stört arg över detta, och är glad över att jag har en liten pyttblogg så jag slipper allt detta. Stå på er och var alltid dig själv!

Den 2014-05-16 klockan 09:46:23
URL: http://whitemaskgirl.wordpress.com
Ida skriver:

Älskar att den här diskussionen äntligen har dykt upp och fått ta plats i cyberspace! Hoppas verkligen att det leder till en bättre och snällare bloggosfär för alla. Bra skrivet, håller med dig och övriga bloggare till fullo!

Den 2014-05-16 klockan 10:44:47
URL: http://idautanp.blogg.se
Kicki skriver:

Läser ofta Din blogg. Är 57 år. Kämpat för kvinnor hela mitt liv. Är trött nu men, hopp finns då det finns sådana tjejer som Du! Tack för modig blogg som andas kurage. Bristvara idag, tyvärr! Kram!

Den 2014-05-16 klockan 12:17:24
Mia Hanson skriver:

Jag skriver under på hela inlägget! Själv känner jag mig osäkerhet för vad andra ska tänka och tro om jag visar upp den här sidan av mig, som de kanske inte känner igen. Men jag skriver ändå.
Det svåraste av allt, att skriva kommentarer om man inte själv tycker så som bloggaren. Hur ska jag framföra detta på ett ett positivt och öppet sätt utan att stöta och göra illa? Ska jag säga emot eller ska jag bara byta blogg? Till sist, tänker i bland på dig bla på boxen då jag står där i linne och ser mina orakade armhålor i spegeln. Tröstar mig med att tänka: Va´fan nu syns det ju att jag är feminist ;)Kram till en tuff brud som lär oss gamla hundar sitta Från Baralillaja, 46 år

Den 2014-05-16 klockan 15:57:47
URL: http://baralillaja.blogspot.com
Emelie Coco skriver:

Jag håller med, jag har skrivit ett inlägg kring detta.
Jag tar mig nu modet och försöker så gott jag kan, för att visa mitt stöd. <3
http://www.nattstad.se/emeliecocoedfors/jag-spottar-och-svar-nar-svetten-rinner-13939984

Den 2014-05-16 klockan 23:38:24
URL: http://nattstad.se/emeliecocoedfors
Snöret skriver:

Du är bra och häftig och förtjänar all respekt! För det här inlägget och för din blogg och för att du är du.

Den 2014-05-17 klockan 18:15:05
Hanna - Min vardag som trebarnsmamma skriver:

Du är bra som du är!!

Den 2014-05-17 klockan 21:54:04
URL: http://hannafialotta.blogg.se
Sara skriver:

Hoppas du inte får svettningar av min kommentar nu! DU ÄR JU HELT FANTASTISK! Tro inget annat. *cyberkram*

Svar: <3
.

Den 2014-05-21 klockan 12:19:19
URL: http://helgur.blogg.se
Anna Munkhammar skriver:

Så jävla bra skrivet!!!!!!

Den 2014-05-25 klockan 22:11:36
URL: http://amunk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0