P-rings-test!

 
 
 
Jag har alltid haft lite probs med vilken p-metod jag ska använda mig av. När jag var 17 började jag med p-piller men som för många andra så var det inte alls bra för mig. Min kropp reagerar med att svälla upp som en ballong av hormonerna och det är främst kroppens övre delar som reagerar, läs brösten. Från min B-kupa till en F-kupa på en månad. Ingen behå passade och jag fick gå till en tantbutik på båtsmanstorget i Växjö och handla bysthållare för flera tusen. Det gick också ett härligt rykte i skolan om att jag skaffat sillisar. De värkte och ömmade och att sova på magen var no no no. 
 
Så då testade jag minipiller eftersom de ska innehålla mindre östrogen. Det gick bra till en början sedan var mina bröst två melonas igen. 
 
Så då testade jag kopparspiral, som inte innehåller några hormoner alls, vilket fungerade bra i fyra år tills jag fick sådana menssmärtor att jag svimmade lite överallt och det högg som en kniv in i livmodern.
 
Så jag testade att vara utan och använda kondom. Vilket fungerade sådär. 
 
Så jag testade avbrutet samlag vilket i och för sig fungerade men med en viss ovisshet om ett stort mått oro.
 
 
 
 
MEN NU har jag börjat att använda P-ring vilket hittills, en månad bara i och för sig, fungerar väldigt bra! Vad är det tänker ni? Hur fungerar det osv. Jo, det ska jag berätta. 
 
 
 
Vad? En ring av mjuk, genomskinnlig plast som är ungefär 5 cm i diameter. Den innehåller två hormoner; etinylestradiol och etanogestrel. Det är ungefär samma sak som östrogen och gullkroppshormon. Skillnaden är att eftersom den sitter i slidan så koncentreras mängden hormoner till det området. Till skillnad från ett piller som du tar oralt. Upptaget av hormoner i kroppen blir då jämnare från en p-ring än från p-piller. Hurra!
 
Hur? När man får ringen i sin hand så tänker man: va? Den är ju så stor? Hur ska den sitta i min mutti? Jag tänkte att den liksom skulle sitt vid livmoderhalsens öppning. Men icke! På något fantastiskt sätt så sätter den sig avlångt längs med slidan. Vi har någon slags liten hake där så den fastnar. Så här liksom:
 
 
 
 
När ringen sitter på plats i slidan avger den hormoner i låg dos hela tiden. Hormonerna tas upp i blodet via slemhinnan i slidan. Ringen skyddar mot graviditet framför allt genom att förhindra ägglossning. Gestagenet påverkar även slemhinnan i livmodern så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas där. Sekretet i livmoderhalsen blir också tjockare. Det gör det svårt för spermierna att ta sig upp genom livmoderhalsen till livmodern.

 

När man sätter in den knölar man bara ihop den mellan pekfingret och tummen. Så här: 

 

 

 

 
 
 
 
Och ställer/lägger/sätter sig i valfri position. Så här:
 
 
 
 
 
 
 
Och på något mirakulöst sätt så sitter den sedan fast. Det kan vara lite svårt att veta i början men man får ju pilla runt lite och känna efter. Gå runt lite. Obs! Den ska inte kännas alls när du rör dig.
 
Där sitter den sedan i tre veckor tills man tar ut den. Du kan då välja att sätta in en ny direkt och därmed hoppa över din mens eller låta fittan vara utan ring i en vecka och därmed få mens. Efter en vecka sätter du in en ny och så börjar det om igen. Den är väldigt enkel att ta ut då du känner den med två fingrar och bara drar. Du är skyddad mot graviditet även under den veckan den är ute! 
 
 
Känns den när du har sex? Man kan ju känna den med fingrarna men den skapar inga komplikationer under själva penetrationen (älskar det ordet). Om man tycker att det känns så kan man ta ut den och sedan sätta in den direkt igen! Jag upplever till och med mer känsel. Halleluja! 
 
 
Fördelar? 
- Fördelarna hittills för mig är att jag inte svullnat upp. Bara lite innan mens. 
- Mensen är smärtfri och kort. SÅ. SKÖNT. 
- Man behöver inte tänka på och hela tiden komma ihåg att ta ett piller.
- Hormonerna svävar inte runt i hela kroppen (enligt min barnmorska, kan behövas källkritik).
- Är ganska billig, ungefär 100 kronor per ring/månad. Eller är det dyrt? (Kopparspiralen är gratis)
- Kan lindra mensvärk.
- Att man ändå måste tillföra kroppen hormoner. 
- Biverkningar finns såklart men är ändå ganska lindriga. 
 
Nackdelar?
- Tydligen finns stor risk för minskad sexlust vilket är bu. Så har det inte varit för mig. Men har som sagt bara haft den i en månad ungefär. 
- Dyrare än kopparspiral som är gratis. 
- Inte så väldigt bra för naturen. Även en använd ring innehåller en viss mängd hormoner. Använda och överblivna ringar ska därför lämnas in till ett apotek för att undvika att det verksamma ämnet sprids i naturen. 
- Att man ändå måste tillföra kroppen hormoner. 
- Biverkningar finns. 
 
 
 
Jag tänker att detta är ett ganska bra alternativ till p-piller och minipiller. MEN jag vill betona att erfarenheter av preventivmedel är så himla olika från person till person. Jag tycker i alla fall att P-ringen fungerar bra och jag hoppas den fortsätter att göra det! Är glad att jag hittat något som inte är piller. Och just det, ringen jag använder är en NuvaRing, läs mer om den här!
 
 
 
 
 
P-rings-puss och hej! 
 
 
 

Kommentarer
Mielo skriver:

Kanske har du medvetet valt bort det, men jag måste ändå tipsa och slå ett slag för hormonfria preventivmedel. Jag pratar såklart om p-appar (Natural Cycles) eller p-datorer. Jag använder själv NC sen några månader tillbaka och är oerhört nöjd. Det lilla arbetet jag gör är att ta tempen varje morgon och sen vet jag vilka dagar jag kan ha oskyddat sex och när jag behöver använda kondom för att undvika graviditet (jag har fast förhållande, annars hade jag naturligtvis alltid använt kondom med tanke på könssjukdomar). Dessutom är det ju en fantastisk hjälp den dagen en (eventuellt) vill skaffa barn då en vet när ägglossningen inträffar.

Så mitt tips är att skrota hormoner helt och hållet, både för din och miljöns skull :) Kram!

www.henniska.blogg.se

Den 2015-04-28 klockan 17:32:35
URL: http://henniska.blogg.se
Ebba skriver:

Jag tycker det är jättefint att det är många som har fått upp ögonen för hormonfria preventivmedel, trevligt att det finns flera alternativ liksom. Natural Cycles är dock INTE ett godkänt preventivmedel och de kör med väldigt aggressiv marknadsföring som jag nästan tycker är lite obehaglig.

Den 2015-04-28 klockan 19:55:06
Anonym skriver:

Jag ger hört mycket bra om den. Men får jag fråga varför kondom funkade 'sådär'. För mig har det varit det enda möjliga preventivmedlet som skyddat mot allt(ködisar och bebisar) och har svårt att förstå att så många är negativa mot kondom.

Den 2015-04-28 klockan 20:50:54
Annika skriver:

Jag tycker annars att hormonspiral är helt fantastiskt! Som kopparspiral men utan de obehagliga biverkningarna (smärtor, extra blödningar, etc.). Och hormonerna är bara lokala så man slipper alla de där hormonbiverkningarna. Sätter in den och så funkar den i 5 år.

Den 2015-04-28 klockan 21:10:45
URL: http://colombialiv.blogspot.com
Fredrika skriver:

Alltså måste bara säga att du är fett bäst! Är så glad att du pratar, berättar , LÄR UT om sånt som "en bara ska veta" och som ingen pratar om. DIGGAR DIG.

Svar: Alltså <3! Tack för att du läser!
.

Den 2015-04-28 klockan 21:49:47
None None skriver:

Wihoooo!! Härligt att du slår ett slag för p-ringen! Den ÄR verkligen värd att rekomendera eftersom att den avger en liten (men tillräckligt stor) mängd hormoner för att förhindra en oönskad graviditet känns det som att kroppen inte tar så mycket stryk. Både fysiskt och paykiskt. Även bra för oss med migrän som är känsliga mot östrogen

Den 2015-04-28 klockan 22:47:52
URL: http://oldpandadays.blogg.se/
Maria skriver:

Vill höja pessaren till skyarna, det hormonfria preventivmedlet som funkat absolut bäst för mig. Vill man köra hormonfritt och i likhet med mig blir snustorr vid kondomanvändning så tycker jag absolut man ska prova ett pessar!

Den 2015-04-29 klockan 08:10:32
fridanygard.blo.gg skriver:

Välkommen till P-ringsgänget! Hoppas du trivs lika bra som jag gör! (dvs enda hormonella p-medlet jag kan ha som dessutom minskar min pms + mensvärk, heja!)

Den 2015-04-29 klockan 12:04:18
URL: http://fridanygard.blo.gg/
Lou skriver:

Åh, jag använder också p-ring, senaste 4 åren och det har funkat fint! Fick allergisk reaktion av p-piller då det är laktos i dem.. och det är så skönt att ha ett preventivmedel som inte ska förtäras!

Den 2015-04-29 klockan 15:14:57
Daisy skriver:

Aldrig hört talas om men så intressant att läsa om ändå!

Den 2015-05-02 klockan 15:35:01
URL: http://vinylbrus.blogspot.com/
Alexandra skriver:

Helt säker på att min syster hade placerat den fel eller något MEN hon bajsade alltså ut sin p-ring en dag och det var en mycket dyster dag i hushållet. Skulle inte säga att det är en nackdel av p-ringen då jag som sagt är rätt säker på att hon inte hade placerat den riktigt rätt men alltså... det var en mörk dag.

Den 2015-05-03 klockan 15:23:40
Alexandra igen skriver:

Vill tillägga att min syster hade placerat den i rätt hål, men hon tog i väldigt mycket. Så att vi har rett ut det :-)

Den 2015-05-03 klockan 15:24:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0