Hej hej paprika, hej på dig paprika. (Ett anrop!)


 

 

Min paprikaplanta skjuter i höjden gott folk! Snart måste jag plantera om den

i andra krukor misstänker jag. Fast jag är verkligen ingen expert på plantering

och mina fingrar är då inte alls gröna. Är det någon som vet om man ska plantera

om med varje frö för sig eller kan de stå kvar och trängas i samma kruka?

 

 

Jag anropar alltså grönfingrade läsare där ute. Och när du ändå är igång kanske du

vet om man ska göra samma sak med pelargoner?

 

Puss på er!


Kommentarer
Caroline skriver:

Jag blir så sugen på att plantera massor av grönsaker, blommor och örter när jag läser såna här bloggar. Har du några tips på vad man kan plantera om man inte har så stora krukor?

Den 2012-04-27 klockan 12:11:19
URL: http://wordsbycaroline.blogg.se/
Lotta skriver:

ojojojoj! ja, du dom behöver verkligen palneterasom, en i vardera kruka, ner till hjärtbladen. Inte för att göra dig besviken men det är iprincp omöjligt att få tillräckligt med solljust och värme för paprikor om man inte tar hjälp av växthus i et land som Sverige...Jag försökte förra sommaren men var tvungen att fuska i växthus annars så hinner paprikan inte...Kramkram

Den 2012-04-27 klockan 21:54:25
Sofi skriver:

Okej. Jag måste skriva det här för jag har följt din kamp om att få dina paprikaplantor att frodas. Jag fick samma galna idé som du fick, förutom att jag fick det ett tag innan dig. Mina paprikaplantor är nämligen... väldigt höga nu. Och bor i köksfönstret. Några bor i konservburkar, andra bor i plåtkrukor. Mina tips till dig - och tro mig, jag har blivit duktig (om jag får skryta lite själv då jag är hemskt stolt över mina plantor) på det här med att få paprikaplantor att må bra - är följande:

Vattna. Dagligen. Det har du nog redan märkt, men står får dessa solljus dagligen behövs mycket vatten.

Plantera om genast! De som mår bäst är de som får bo ensamma i en plåtburk eller med en eller två kamrater men i en stor kruka.

Mätte just min högsta planta. Den är nästan tre decimeter. De växer som bara den... Jag har förresten lekakulor (såna där runda saker som får... hm.. jorden att.. må bättre? ;P) i jorden. Vet inte om det hjälper något eller om det bara är min dagliga omsorg som får de att må så bra men bra mår de sannerligen. Eller kanske solen... och det ständiga vattnandet.

Jaja det var mina tips, och detta blev väldans långt. Och osammanhängande. Men något kanske du kanske du lär dig. Om inte annat kan du glädjas åt att dina plantor förmodligen kommer bli gigantiska trots att du inte har gröna fingrar. Det har nämligen inte jag heller.

Den 2012-04-27 klockan 22:15:17
URL: http://litenoskyldig.blogspot.se/
Sofi skriver:

Och en sista sak (nejdå det här är inte alls hetsigt av mig men jag kom på något jag tycker är viktigt): vänd de. Jag har märkt att de lätt kan bli lite böjda, vilket minskas om man vänder runt krukan då och då så varje sida får lika mycket solljus och inte bara växer snett...

Den 2012-04-27 klockan 22:17:28
URL: http://litenoskyldig.blogspot.se/
felicia - fotokobran skriver:

Hoppas du hade en finfin fredag som start på helgen! :D

Den 2012-04-28 klockan 23:01:43
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0