Secondhandguide del 1.

När jag flyttade till Uppsala för ett och ett halvt år sedan så tyckte jag från början att det var ett dåligt utbud på secondhandfronten. Men nu har jag strövat runt en del och hittat en massa bra loppisar och vintagebutiker. Så jag tänkte helt enkelt dela med mig av en liten Uppsala-secondhand-guide till er alla. Det blir en rafflande resa i två (kanske till och med tre) delar.

 

Så håll i hatten gått folk!

(Och hoppas det uppskattas!)

 

 

 

 

 

 

Presenta

St Olofsgatan 48

75330 Uppsala

 

Karta kan du hitta här!

 

 

 

 

 

En fantastisk butik som först och främst inriktar sig på möbler, konst och glas från 1900-talet och framåt. Men det finns även lite kläder i en liten gömma längst in i butiken. Fantastiskt fina plagg till väldigt bra priser! Jag köpte min fantastiska mintgröna fransklänning där för fyrtio kronor bland annat. Damen som äger butiken är otroligt trevlig och berättar gärna lite om alla saker om man frågar. De flesta av kläderna har dessutom en gång hängt i hennes garderob.

 

Väldigt mycket retro och på stringhyllorna längs med väggarna trängs bersåserviser med annat retroporslin, Lisa Larsson-figurer, tekannor, lampskärmar, tallrikar och krukor. Fina teakmöbler finns att köpa och en och annan fåtölj.

 

Ett absolut nödvändigt stopp på er loppisrunda!

 

 

 

 

Myrorna

Kungsängsgatan 20

75322 Uppsala

 

 

Öppettider:

Måndag-fredag 10-18
Lördagar 10-16

 

Karta kan du hitta här!

 

 

 

Klassikern. Myrorna är alltid Myrorna. I Uppsala har vi äran att ha två butiker. Måste dock säga att den på Kungsängsgatan är mycket bättre än den på Sysslomannagatan. Man hittar nästan alltid någonting här. De har dock inte mycket fint porslin och eller prylar.

 

Ska man gå hit ska man ha siktet inställt på kläder. Jag har bland annat köpt min fina gröna tröja härifrån. För fnuttiga fyrtio kronor.

 

Styr kosan hit!

 

 

 

 

Söders gammalt och nytt

 

Kungsgatan 54
75321 Uppsala
 

Öppettider:

Tisdag-fredag 15-18

Lördagar 11-15

 

 

Karta kan du hitta här!

 

 

 

 

En alldeles nyupptäckt skattkammare som ploppade upp mitt i ingenstans när jag strövade hem från skolan. Väggarna är fyllda med saker från golvet upp till taket och det finns så mycket att titta på att butikens öppettider knappt räcker till!

 

Här finns otroligt mycet retroporslin, allt från Stig Lindberg till Rörstrand och Arabia. De har en stor Uppsala-Ekebysamling av tallrikar, koppar, skålar, tekannor och allt möjligt. De vet dock att detta är eftertraktat och har satt ett rättvist pris på porslinet. Så om du vill fynda kanske det inte är hit du ska gå, de vet vad saker och ting är värda. Men om du inte har mycket slantar i plånboken är det i alla fall värt ett besök bara i utställningssyfte!

 

Jag köpte en mintgrön liten plåtburk att ha mina läkerol i. Ja, fast den kostade sextio kronor... (Jag är helt insnöad på allt mintgrönt just nu...)

 

 

 

 

Helping Hand

Kungsängsgatan 20

75322 Uppsala

 

 

Öppettider:

Tisdag-fredag 12-18

Lördagar 12-16

 

Karta kan du hitta här!

 

 

 

Precis brevid Myrorna (Med ett sushiställe emellan) ligger Helping hand. Här är också fokuset inställt på kläder och det finns en del att hitta här. Det är dock något dyrare än Myrorna och det känns svårt att göra några fynd. Jag har faktiskt aldrig hittat några kläder här men jag har däremot handlat mycket fina handdukar,kuddar och andra textilier. Och så kan det gömma sig en och annan söt pryl på nedervåningen också.

 

Definitivt värt ett besök om du ändå har vägarna förbi Myrorna!

 

 

 

 

Håll nu utkik efter del två i denna rafflande guide till loppisarnas förlovade land!

 

 

 

 

 

 

 

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0