Grynet - min gud när jag var 12 år.



 
När jag var sisådär elva eller tolv år så var Grynet min stora idol och förebild. Jag hade en luddig dagbok med Grynet på framsidan där jag skrev ned mina tankar, kärlekslistor och hemlisar. Nu, mer än tio år senare så tittar jag på hennes program igen, på SVTplays öppna arkiv. Och jag känner, ja, fy fan vad bra! Jag kan dock ställa mig lite tveksam till hennes överdrivna flickighet med allt rosa och allt ludd. Men detta är så jäkla mycket bättre än alla trådsmala, passiva sagoprinsessor som min pojkväns syskonbarn bedyrar med all sin barnakärlek.
 
Grynet uppmanar unga tjejer att inte ta någon skit, att äta, rapa, prutta, skratta, dansa och vara sig själva. Och det tycker jag är väldigt fint. Mitt sentimentala jag fällde faktiskt en liten tår till den första delen av Grynets show. Kan hon inte komma tillbaka och sparka de knappt existerande sagorpinsessorna i sina beniga rövar och skrika dem i örat att inte ta någon skit? Svt? Elin Ek? Någon?

Kommentarer
Sarah - Har ni te? skriver:

Älskade också Grynet!

Den 2013-04-26 klockan 09:39:13
URL: http://harnite.blogg.se
Džana skriver:

Tycker ändå att det är bra att trots att hon är rosa, flickig, prinsessig så är hon så bra och tar ingen skit och frukt är inte godis och man bestämmer själv vad man ska tycka eller vem man ska bli kär i! <3 <3 Visste inte att hennes progam är med i arkivet aaaaa maraton näsa!

Svar: Visst är det så!! :)
.

Den 2013-04-26 klockan 09:56:12
URL: http://www.ifeltstupid.blogg.se
Johannas Rockabilly & Vintage skriver:

Haha jag och mamma pratade om henne igår, när slutade det att sändas?

Svar: Jag vet inte, jag tror det slutade sändas runt 2004. Jag funderar faktiskt på att skriva till SVT och säga att de får baskemig börja att sända ett program för unga flickor med en bra förebild omedelbart bums! :)
.

Den 2013-04-26 klockan 10:08:52
URL: http://johannasrockabilly.com
Carrå skriver:

Kollade också på Grynet nyligen, just detta avsnitt faktiskt! Hon är ju så sjukt bra! Här har vi feminism på hög nivå! :)

Den 2013-04-26 klockan 12:23:33
URL: http://minmormorsvind.blogspot.com
Ida Nielsen skriver:

MÅSTE kolla! Älskade det.

Den 2013-04-26 klockan 13:30:29
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Amanda skriver:

Jag hade grynets pappa i filmkunskap på gymnasiet. Grynet for president!

Den 2013-04-27 klockan 12:27:52
URL: http://almostteatime.blogg.se
lisa skriver:

haha älskade också grynet!

Den 2013-04-28 klockan 22:41:38
URL: http://popflickan.blogg.se
Siri skriver:

Jag kollade också på Grynet och hade en sån "Ta ingen skit"-tröja som min mamma köpt på svt's hemsida. Och gud vad cool jag kände mig när jag hade den tröjan och gled runt i mellanstadiets korridor! Men alltså satan vad bra hon är! Såg det programmet en gång för bara nåt år sen och undrade varför det inte finns några såna kvinnliga förebilder i tv längre. Visst var hon flickig, men hon var en tjej som tog plats och inte ursäktade sig samtidigt som hon hade bra värderingar. På sätt och vis är hon en av mina kvinnliga förebilder fortfarande eftersom hon är mycket av det som man inte "får" vara som tjej men som män gör utan att vi tänker på det; tar plats, rapar, skäms inte över sig själva etc. Töntigt nog är det fortfarande mindre accepterat för tjejer att göra det...

Svar: Jag vet, jag efterlyser verkligen en sådan förebild för unga tjejer/flickor som växer upp idag! Vi borde skriva till SVT!
.

Den 2013-04-30 klockan 13:54:51
Lesthis gothworld skriver:

Åh Grynet <3 nu måste jag titta!

Den 2013-05-01 klockan 13:11:35
URL: http://lesthi.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0