Servettblomman - The Return.

Nu är det snart vår (jo, men snart faktiskt!) och då är det dags att börja vika servettblommor
igen. Helst till fingrarna blöder. Jag gjorde en liten guide i juli 2011. Om ni glömt bort den och
av någon dum anledning inte gått igenom HELA mitt arkiv så kommer en liten repetition av 
servettsvikningen här. Ni klumpfingrade och helt pysselointresserade. Kolla bort. Klicka på
krysset. Gå in på Facebook. 
 
 
 
Så här ska alltså slutresultatet se ut. 
 
 
 
Men först ser det ut såhär. Du behöver alltså en helt vanlig servett. I vilken färg som helst,
i vilket mönster som helst. Jag tog rosa då jag gjorde guiden. Idag skulle jag tagit gul, grön
eller röd. Kanske blå. 
 
 
 
Först lägger du servetten tillrätta på bordet så den ligger med kanten uppe till höger. 
Se bild. 
 
 
 
Efter detta så börjar du, med dina flinka fingrar, att riva av kanten. Cirkus 2 cm bred. 
 
 
 
Såhär!
 
 
 
Den lilla ensamma snutten av servetten tvinnar du ihop till ett litet spröt. 


 
Såhär.
 
 
Lägg nu ditt spröt (haha, skrattar för mig själv åt ordet) åt sidan och börjar angripa själva
servettkroppen. Vik den alltså i ett dragspelsliknande mönster. 
 
 
 
Såhär.
 
 
 
Knyt nu ditt servettspröt runt servettkroppen och se till att det är lite mer servett på 
den ena sidan. Den sidan som du inte tidigare rivit av. 
 
 
 
Den andra sidan ska nämligen, också den, rivas av. Cirkus 1 cm. 



 
Lägg den lilla fjärilsliknande servettkroppen med den lilla knuten på sprötet nedåt mot
bordet.
 
 
 
Börja nu att dra det översta lagret av servetten mot mitten. 
 
 
 
När den ena sidan är klar börjar du med den andra.
 
 
 
Och ja, här har du den! Bästa vårpysslet I know.
 
 
 
 
Kika gärna in här för att se den tidigare versionen. Och den något mer seriösa. Där inte 
ordet spröt och servettkropp ingår. 

Kommentarer
Hanna skriver:

Det här ska jag försöka mig på någon gång, jättefin dekoration!

Den 2013-02-01 klockan 20:10:34
URL: http://hannaedman.blogg.se
Anonym skriver:

Bra

Den 2013-12-27 klockan 21:52:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0