Andreas, Chris, Jesper, Martin, Mikael, Sebastian, Jonathan, Albin, Ismet, ni borde skämmas så ända in i helvete.

 
 
Jag vet inte om det är någon som har missat denna otroligt provocerande twitterkavalklad som spreds sig idag på instagram och facebook. Jag hittade den hos Lady Dahmer och Hanapee och snart hade även Kvinnohat spridit den. Jag läste igenom tweetsen och upptäckte hur jag liksom segnade ihop, fick något svart i bröstkorgen och sedan tårar i ögonen. Va? Va? Va? Vilken jävla misogyn, sexistisk, homofobisk, kränkande soppa.
 
Vilka är ni? Som skriver så här? Och skäms ni inte? Andreas Stockenberg, Chris Gustafsson, Jesper Höök, Martin Andersson, Mikael, Sebastian Aurelius, Jonathan Wisten, Albin Alfsson och Ismet Jusopovic. Vart är er respekt för den kvinnliga könet? Hur är er relation till kvinnorna i er närhet? Till era flickvänner? Till era mammor? Vänner, mostrar, mor och farmödrar. Chris, kallar du kvinnorna i din omgivning för horor? Jesper, vad FAN spelar bröststorleken för roll på en fotbollsplan? Martin och Sebastian, vad anser ni om homosexualitet och skulle ni stå för ert förakt mot "flator" bortom tangenttryckningarna på era datorer? Ute i verkliga livet. Jonathan, vad tänker du när du kallar kvinnor för horor? Albin, har du reflekterat över varför du väljer att kommentera utseendet på spelarna när du säger att de är dåliga? Ismet, kallar du din flickvän eller mamma för kossa? 
 
 
 
 
 
 
Ni borde skämmas så ända in i helvete. Jag hoppas ni gör det. Och jag hoppas att era arbetsgivare och familjer får syn på vad ni skriver. Rasistiska uttalanden kan få ödesdigra konsekvenser för ens arbetsliv. Varför ska sexism vara ett undantag? Jag är så förbenat jävla glad att jag inte har män som er runt mig i min vardag. Ja, jag fattar faktiskt inte vart folk som er håller hus. För jag känner inga. Och det är jag fruktansvärt glad över. Lika glad som jag är över att jag har en humanistisk utbildning och vett att veta hur man respekterar människor. Fast det behöver man ingen utbildning i världens för att göra. Det kallas common sense. För detta är INTE respekt. När herrlaget spelar fotboll så samlas hela Sverige i nationsenlig gemenskap. Ja, till och med alla rasistiska as glömmer bort att Zlatan inte är "etnisk svensk". Det är FAN ingen som talar nedvärderande om spelarna. Varför ska damlandslaget vara ett undantag? 
 

Kommentarer
Fanny skriver:

Kastade nästan upp lunchen i rent äckel när jag läste detta på jobbet idag. U S C H.

Den 2013-07-11 klockan 16:35:10
MosterMia skriver:

Blir faktiskt inte ens upprörd. Ointelligens och social missanpassning som de tom väljer att skylta öppet med har jag bara ett ord för-STACKARE!!!

Den 2013-07-11 klockan 16:54:26
C skriver:

Förr blev jag så arg och då suckade folk och tyckte på "att jag bara orkade bli arg för sådant" så mycket att jag till slut inte orkade bli arg för sådant utan bara blev trött. Idag blev jag mycket trött. Jag är glad att du orkar.

Den 2013-07-11 klockan 17:36:35
Miranda skriver:

Så jävla bra skrivet, veta hut ska de göra!!!
Jag fulgrät/skrek/brölade ut tårar när jag lästa detta Twitter potpuri! Fy fan!

Den 2013-07-11 klockan 19:36:10
URL: http://armandarockstrom.blogg.se
Svalin skriver:

De kvinnohatiska och homofoba reaktionerna är väldigt likt det kvinnohat och homofobi som kvinnliga fotbollsspelare fått ta emot historiskt,och som finns beskrivet i boken Strong women, deep closets: lesbians and homophobia in sport av Pat Griffin.

Svar: Bra tips! Tack! :)
.

Den 2013-07-11 klockan 19:38:28
URL: http://intersektionellsolidaritet2.wordpress.com
Longevity - en blogg om hälsa skriver:

Det är små avundsjuka män som troligtvis inte fått sig något på länge som skrivet det där "sa hon helt ogenerat fördomsfullst"

Den 2013-07-11 klockan 20:47:01
URL: http://madelein.se/
Longevity - en blogg om hälsa skriver:

Vill också tillägga att jag till stor del instämmer med MosterMia här ovan!

Den 2013-07-11 klockan 20:48:30
URL: http://madelein.se/
Kajsa skriver:

Oj, vad jag gärna skulle vilja sparka dessa så kallade män i skrevet, spotta dom i ansiktet, förnedra dom och binda fast deras händer efter en bil och släpa dom i lera. Mordisk blir jag. Äckliga är dom. Äckliga svin och jag hoppas att dom får stryk för det här. Jag hoppas deras vänner, familjer och hela samhället vänder dom ryggen. För det kommer vara omöjligt att banka något vett i huvudet på dom. Åh, denna respektlöshet som äcklar mig så enormt och gör mig så hämndlysten. Dom förtjänar ingen respekt när dom inte själva äger någon. Oj vad jag kokar nu. Fy fan, fy fan. Jag hoppas alla kvinnor dom någonsin stöter på hädanefter kan trycka ner dom både fysiskt och mentalt så att dom lär sig en läxa. Svinjävlar!

Den 2013-07-12 klockan 08:43:56
Ida Nielsen skriver:

Fy ja, en fd klasskamrat postade ett liknande inlägg och jag blev så jädra ARG! Självklart fick det massa likes också. *cool kille* AAAAAARGAGGAggGA

Den 2013-07-12 klockan 12:38:03
URL: http://hebreiska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0