Fyra bra grejs och en dålig.

 
Bra grej nummer ett)
 
 
 
 
 
Elin Lucassis nya gästserie "Ett as är ett as"på Genusfolket.se. Lika klockrena varje gång. In och kika på fler av hennes serier där vettja!
 
 
 
 
 
Bra grej nummer två)
 
 
 
 
På tal om serier och fenomenala seriekvinns så har serietecknaren Lisa Ewald nyligen debuterat med en ny bok. "Allting kommer bli bra" heter den och finns att beställa på Adlibris här. Lisas blogg kan du klicka dig in på här. 
 
 
Bilden ovan är ett utrag ur hennes bok. 
 
 
 
Bra grej nummer tre)
 
 
 
 
 
Okej, jag tjatar. MEN ALLTSÅ. Ni måste lyssna på Randiga Ruts låtar Individens val och Kära Rut läget är akut. Så väldigt bra! De handlar bland annat om att en viss Blondinbella och en annan Fredrik Reinfeldt måste förstå att de inte bara kan utgå från sig själva när de argumenterar kring människors lycka och levnadsätt. Låtarna problematiserar högerns politik som utgår från den egna individen och att denne själv väljer ifall den till exempel känner sig kränkt, orättvist behandlad eller på andra sätt utsatt i samhället. Oförståelsen för att vi alla föds med olika förutsättningar och olika möjligheter att nå våra mål. I en minoritetsgrupp, i en lägre klass eller med ett handikapp till exempel. 
 
"Kul för Freddi att han har så mycket valmöjligheter. Kul för Bella att hon accepterar sin kropp." Men Freddi, du kan inte bara utgå från dig själv. Alla kan inte välja själva även fast många säger så." 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bra grej nummer fyra)
 
 
 
Initiativet Asylstaffetten verkar för en human flyktingpolitik och för att öka förståelsen och lyssna till de som är drabbade går de i sommar från Malmö till Stockholm. Längs vägen samtalar de med människor om den värld de vill leva i. De vill se ett samhälle som gör sitt yttersta för att upprätthålla de mänskliga rättigheterna och verkar för att de papperslösas rättigheter måste respekteras. "Sverige bör vara en fristad för människor som söker skydd från krig och förföljelse."
 
 
 
På deras facebookgrupp kan man följa deras färd med hjälp av texter, bilder och videos. Ett väldigt viktigt och bra initiativ. Vi gillar olika! 
 
 
 
 
 Dålig grej nummer ett)
 
 
 
 
Att man i sitt Facebookflöde ska behöva möta denna typ av reklam. Jag spyr. URSÄKTA MIG. Men jag sitter här och äter min Ben and Jerrys half baked och vill njuta av det. Ta bort den där jävla skiten från min feed. Jag hjärntvättas tillräckligt dagligen av platta magar och uteblivet lårfett. Låt mig slösurfa ifred. 
 
 
 
 
 
Ha en fin fredag! 
 

Kommentarer
Ida Nielsen skriver:

Åh men eller hur, blev också pellegrin av den dumma reklamen!

Den 2013-07-26 klockan 11:40:21
URL: http://hejaida.com
VisaLiza skriver:

Sååå bra! Viktiga frågor som verkligen måste fram. Att det dessutom görs med mycket humor gör saken ännu bättre. Liza

Den 2013-07-26 klockan 12:18:56
URL: http://visaliza.blogspot.se
Ia // Betraktelser från Fronten skriver:

Åå vilka bra serier! Speciellt den om den onyttiga folkgruppen är fantastisk. :D
Sen all skitreklam som en tvingas utstå i sitt facebook-feed... Det är ju under all kritik ofta. Jag känner mig dagligen hetsad till att skaffa barn, gå ned i vikt, fixa brösten etc etc etc. Jag skulle mycket hellre få reklam för något jag är intresserad av. Kan man inte få välja sin reklam på nåt sätt? Typ: jag är intresserad av tv-spel. Ge mig reklam från EA. Eller jag gillar bilar. Ge mig Ford-adds ist. Ffs.

Svar: Jag vet! ja, man skulle ju önska att det på något sätt kunde regleras. Men jag tror att de reklamer som ibland syns tex på blogg.se är ett resultat av vilka sidor du ofta gå in på. Tex om du surfar skor så är det mycket skoreklam osv. Men det kan vara en myt... :)
.

Den 2013-07-26 klockan 14:05:42
URL: http://metrobloggen.se/razumishin/
Erika skriver:

Det är tack vare all skitreklam som jag nästan aldrig är på fb längre.Blir bara trött på allt. Det bästa med instagram är att det inte finns reklam där (än). Det jobbiga är dock att fb äger instagram så man sponsrar väl fb på ett eller annat sätt :-(

Den 2013-07-26 klockan 15:11:13
Kajsa skriver:

Viktnedgång är jättejätteviktigt för den egna hälsans skull. Men att förlora så många kilo på så kort tid är inte bra! Och viktnedgång ska ske på grund av dess hälsoeffekter. Det ska inte handla om att gå ner i vikt för att passa in i normen och för att bli accepterad. Och viktnedgång ska ske med motion och hälsosam mat som stärker dig in ifrån. Jag vet alls vad detta handlar om, för jag läste inte det på FB. Men jag tycker absolut att vi måste göra något åt fetman, INTE på grund av att kvinnor SKA vara smala utan för att det främjar hälsan och det själsliga måendet! Jag brinner för dessa frågor, jag vill få bort socker, transfetter, e-nummer och alla dessa LIVSFARLIGA kemikalier vi stoppar i oss varenda dag. Det är ingen som säger att man måste tugga på morötter dagarna i ända. Det finns massor av nyttiga alternativ till kakor, glass, bröd, pasta, pizza... vad man nu vill ha. Men som sagt, viktnedgång ska göras för sin hälsas skull, inte för att vi inte accepterar överviktiga människor. Sen blir jag förbannad över alla anorektiska modeller, det är minst lika OHÄLSOSAMT som fetman. Och ska jag äta glass gör jag en vegansk raw food-glass som proppar mig full med näring och viktiga vitaminer. Vill jag äta choklad äter jag raw choklad. Vill jag äta en tårta finns det ENORMA mängder av riktigt goda recept på raw food-tårtor. Så jag önskar att alla farligheter vad gäller kost försvann och ersattes av naturliga och ofarliga alternativ. Det går ju att njuta precis lika bra av dessa godsaker. Nu blev detta en lång kommentar som kanske egentligen går lite utanför ämnet, men jag tänkte att andra kan blir lite inspirerade... eller nåt.

Den 2013-07-27 klockan 09:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0