Randiga Rut.

 
Jag blev tipsad av min vän och före detta klasskompis Viktor om ett band som heter Randiga Rut. Och ja, vad ska man säga. Jag föll direkt. Ja, och eftersom jag är inne i en otroligt blödig period och gråter en tår eller två varje dag så fällde jag såklart en när jag lyssnade på deras låt "Rut skäms." Inte för att den är sorglig utan för att ett jävla pepp växer i mig då jag ser fyra unga tjejer sjunga om viktiga saker med vackra stämmor. Ett il av kämparglädje. Jag färdas tillbaka till 1960- och 70-talets kvinnokamp då sånger som "Vi är många", "Vi måste höja våra röster" och "Innerst inne är du en riktig kvinna" fungerade som kampsånger. För Randiga Rut påminner lite om dessa tycker jag. I modern tappning. 
 
Bandet består av Hanna Winberg, Vera Stigmar, Emma Wallerö och Karin Wallerö. De bildades när de var på kollo och låttexter utgår från saker som de är missnöjda över i samhället. Samhällskritik förvandlad till ljuva toner. Ja, och de är väldigt bra!
 
Lyssna här:
 
 
 
 
 
 
Och här: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sedan tycker jag att ni ska gå in och gilla dem på Facebook här. På SR finns en kortare intervju med bandet. Den kan ni lyssna på här. Fler av deras låtar finns att åtnjuta på Soundcloud här. 
 
 
 
 
 
Tack Randiga Rut! Och tack Viktor! 
 
 
 

Kommentarer
Karoline skriver:

ÅH, mina gamla elever ju!!!!!!!!!!!!!!!!
dom är fantastiska!

Svar: Är det sant?! Vad roligt! Popkolla verkar vara världens bästa grej!
.

Den 2013-07-25 klockan 13:06:31
URL: http://www.karolinesvintage.se
karoline skriver:

Popkollo ÄR världens bästa grej! nästa generations feminister liksom!
MEN, Randiga Rut har jag haft på rytmus! puss

Den 2013-07-31 klockan 15:14:42
URL: http://www.karolinesvintage.se
Emma skriver:

Åå va fint du skriver om oss!!! Så kul att du gillar oss och uppmärksammar! Alla i bandet är mkt glada för vad du skrivit. Kram från Randiga Rut

Svar: TACK SJÄLVA! :) Ser fram emot att se er slå igenom och göra ännu fler låtar som förgyller mitt öra. Kram till er!
.

Den 2013-08-12 klockan 22:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0