En förbenad blomma som jag inte hittar namnet på.

 
Det är faktiskt dags för ett törpainlägg. Det har varit alldeles för torftigt på den fronten den senaste tin. Och idag kommer jag att skriva om något jag hittade i torpets gröna bokhylla. (Och vad denna lilla upptäckt mynnade ut i.)
 
 
Nämligen denna fina bok: 
 
 
 
 
 
Vår flora i färg från 1964. 
 
 
 
 
 
 
Så medan Mårten satt och gormade till nån jävla fotbollsmatch på teve tog jag boken under armen. Hällde upp ett glas vin och en kopp kaffe och satte mig på glasverandan. (Alltså herregud vilken äckligt gemytlig och idyllisk sysselsättning. Men det är faktiskt sant. Men ni ska veta att jag först svor över Mårtens omysiga fotbollstittande. Den där men-nu-är-vi-ju-ute-i-törpet-och-ska-mysa-och-så-sitter-du-här-och-är-överdrivet-manlig-och-patriarkig-harangen.) 
 
 
 
 
 
Ganska snabbt växte ett behov att utforska, lära och mina vinindränkta läppar suktade efter visdom. Jag rusade ut i rabatterna och hittade en liten gräslökskvist. Tada! Fan vad najs! Ett rätt! Allium schoenoprasum på latin och medlem av familjen Lökväxter. 
 
 
 
 
 
Den andra fullpotten för kvällen inträffade då jag bröt av en Hundkäxskvist från den fina buketten på bordet. Även kallad hundloka, vilket resulterade i lite missförstånd i mitt letande. Anthriscus sylvestris på latin och en medlem av familjen flockblommiga växter. Släktet småkörvlar. 
 
 
 
 
 
Och sedan så går det såklart helt utför. När fotbollsmatchen nått sitt förbarmande slut hittar Mårten mig stående i rabatterna med växterna slingrande upp på smalbenen. Jag har nämligen hittat en förbenad blomma som jag inte kan hitta namnet på. 
 
 
 
 
 
Men va tusan. Vilket släkte? Familj? 
 
 
 
 
 
*Funderar djupt så att hjärncellerna dansar rumba.*
 
 
 
 
 
VAFAN! Nej, det måste vara en oupptäckt liten fuling. Den finns verkligen ingenstans. Och det grämde mig något så förbenat. Men till slut slog jag igen boken och tillsammans med Mårten konstaterades att det antingen är en ny art som uppkommit efter 1964 eller så håller jag på att skriva flor-historia. 
 
 
 
 
 
http://picasion.com/i/1UxO7/

 
 
 
 
En uppdatering om detta kommer. Med eventuell hjälp från er blom-experter därute. Vill ni läsa mer om torpet? Gå in i min kategori Törpalivet här. Och förresten, på måndag flyttar vi ut. Tjoho! 
 

Kommentarer
Maria skriver:

Om det är blomsterståndet som du står i på bilderna så kan det kanske vara en praktlysing som du letar efter?

Svar: Googlade nu och tyvärr. Nej, ingen praktlysning. Attans!
.

Den 2013-06-19 klockan 07:22:55
C skriver:

Skulle man månne kunna få se en bild på blomman...?

Svar: Det kommer! :)
.

Den 2013-06-19 klockan 11:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0