Nej du Blondinbella. Nu lämnar jag dig för gott.

 
 
 
 
Över middagar där vinet skvalpar och det grillade köttet osar. Där har jag försvarat dig. I ciggringen på förfester där röken stiger mot sommarhimmelen. Där har jag smetat över hatet och fått aha-nickningar tillbaka. I skolbänken bland rasslande papper och knapprande tangenter. Där har jag hyllat ditt entrepenörskap och sagt saker som "tycka vad man vill om Blondinbella, hon är en jävla stark kvinna ändå. Går sin egen väg. Startat eget." 
 
Nu är det slut på det där. Slutt. Finito. Det finns inget kvar. Con-sidan har besegrat pro-sidan. Och varför då?Jo, det här. Den mest urbota jävla dumma text jag läst. Att du dessutom sträcker dig så långt att du kallar dagens feministvåg för "rabiesfeminism." Ja, det har jag inga ord för. Och du menar att du inte kan se problematiken i den struktur och de normer som finns i vårt samhälle. Att de kanske inte finns överhuvudtaget. Vart fan har du befunnit dig senaste tiden? Just ja, i din lilla moderatbubbla på Östermalm. Just ja. Det där jävla högerdravlet om att man är sin "egen lyckas smed" och för fan kan ta och rycka upp sig lite. Man är sin egen entrepenör. Man kan SJÄLV bestämma om man blir kränkt på grund av sitt kön eller inte. Det handlar om INSTÄLLNING. I-N-S-T-Ä-L-L-N-I-N-G kvinns! Du ska inte klaga så jävla mycket utan förändra din situation "med hjälp av din egen energi."
 
"Största förändringen sker genom att man tar tag i sitt eget liv utan att hitta syndabockar." 
 
Vet du vad Blondinbella. Alla föds inte med en förmåga att med hjälp av sin jävla energi ta tag i sitt liv och därmed inte känna sig kränkt, åsidosatt, ensam, hjälplös, fattig, utsatt, förolämpad, sårad, förnedrad och utlämnad. Jag anser att denna syn är den STÖRSTA problematiken med högerpolitiken. 
 
Och just därför. För att alla inte "kan rycka upp sig" och sluta känna sig kränkta. Så behövs små hoper av "rabiesfeminister" som visar på det som ligger till grund för de STRUKTURER och NORMER i samhället som gör att folk far illa. Sedan kan ju du fortsätta att proklamera din jag-är-så-jävla-kvinnlig-och-det-är-inget-fel-med-det-och-jag-tar-avstånd-från-"rabiesfeminism"-för-jag-vill-minsann-bli-älskad-av-en-man-och-jag-är-min-egen-lyckas-smed-ryck-upp-dig-för-fan-det-finns-inga-strukturer-feminism. Det är inget fel att lyfta fram kvinnligheten. Men att ifrågasätta vad könsrollerna gör med våra liv och våra förutsättningar det kan vi inte blunda för. Eller jo, Bella kan. Hon menar ju dessutom att vi själva väljer vilka situationer vi hamnar i och huruvida vi blänger dem i vitögat eller kniper ihop ögonlocken. 
 
 
 
 
 
Nej du Blondinbella. Nu lämnar jag dig för gott. 
(Och nej jag tror inte du bryr dig ett skit. Det är lugnt.)

Kommentarer
Jessica skriver:

"Det handlar inte om att vi får lägre lön utifrån vårt kön utanför att vi är fegare." ALLTSÅ NÄE vad fan.

Har haft lite samma förut, försvarat för att jag tänkt att hon ändå har kört sitt race och gjort mycket, men på senaste tiden har hon sagt så urbota dumma saker att det inte går längre.

Rabies-feminism är dessutom bara ett konstigt val av ord. Är det en ordlek med rabiata feminister? Eller har hon sett många feminister med raserianfall och vattuskräck?!

Svar: Eller hur. Ska jag vara ärlig så tror jag att "rabiesfeminister" är en felsägning eller missförstånd av rabiatfeminister. Läste det på Hanapees blogg. Ja, nu lämnar vi henne tycker jag. Därhän. (Därhen, hahaha) Kram till dig!
.

Den 2013-06-11 klockan 11:51:17
URL: http://litesocker.blogg.se
Jimmy Block skriver:

Ja jisses. Jättekul att hon har lyckats med sitt liv, men att inte kunna se att det existerar strukturer som skapar hinder hinder för främst kvinnor och socialt svaga grupper (fattiga och sjuka)är verklighetsfrånvänt.

Hon tar upp en bild av att alla män förtrycker alla kvinnor. Ja strukturellt gör vi det, indirekt gör vi det. Jag som individ gör det aldrig medvetet, men strukturer ger mig fördelar och får mig antagligen att förtrycka kvinnor i vissa situationer för att det ses som normalt och oreflekterat. Att hitta "syndabockar" och få till en förändring borde vara välkommet.

Som avslutning, jag vet att de långt på vänsterkanten kan ha ett minst sagt provocerande språkbruk. Men från högerfolk kommer dessa provocerande och nedsättande termer från folk på uppsatta positioner och med (någon form) av makt! Vilket känns som ett bevis för att omhuldar du högerpolitik så anser du att vissa ska ses ner på...vilket vi i och för sig ser i politiken som förs.

Svar: Tack för din kommentar! Fint som snus. Så jävla viktigt att du liksom, trots att du är man, kan säga att det finns strukturer som förtrycker kvinnor, men att man inte själv aktivt utövar detta förtryck. Viktig poäng!
.

Den 2013-06-11 klockan 12:06:23
Jimmy Block skriver:

Tryckte på fel knapp med, vill ju få med bloggen :)

Den 2013-06-11 klockan 12:07:12
URL: http://hjock.blogg.se/
jasmine skriver:

Håller med till 100 procent. Slutade läsa bloggen för ett halvår sedan för jag orkade inte bli så arg som jag blev. Vill liksom inte stöda henne.

Svar: Precis så känner jag nu. Man vill inte bli en unik läsare på hennes blogg. NEJ! :) Tack för din kommentar!
.

Den 2013-06-11 klockan 12:35:48
Elina Pahnke skriver:

Håller med dig! Kände också att jag var tvungen att skriva ett 'svar' på dessa dumheter häromdan (http://fittjournalen.blogg.se/2013/june/kom-over-pa-var-sida-blondinbella-2.html#comment). Tror det är viktigt att visa en annan syn på det hela, även om blondinbella säkert skiter i det. Kram!

Svar: Jag tror inte hon skiter i det innerst inne. Plus, att VI skiter inte i det och VI vill läsa. Jätteviktigt inlägg du skrev (läser det nu) och fin blogg du har! Tack för din kommentar!
.

Den 2013-06-11 klockan 12:56:51
URL: http://fittjournalen.blogg.se
lydia skriver:

epedimifeminism, JA tack! istället för att fortsätta vara hatisk så att min son får en dålig lekkompis just nu så säger jag istället TACK, för att du är fantastisk.

Svar: Tack själv! :)
.

Den 2013-06-11 klockan 12:58:09
URL: http://clublions.tumblr.com/
lydia skriver:

Allt hon skriver om handlar ju om pengar ( nu har jag läst och ångrar mig, måste få vara arg en stund). PENGAR PENGAR PENGAR! Att få upp kvinnor i höga chefs positioner är väl endast en liten del av målet i jämställdhetens namn, herre gud. Jag spyr på dessa pengakåtakapitalist tomtar! Jag spyr på "Alla föds under samma förutsättningar Alla har räkor på sitt smörgårdsbord och ett trefaldigt leve till jämställdheten, höhöhö vi har precis anställt en kvinna till i köket" . HELVETE! Länge leve pojkar som bär klänning, Iggy Pop och Rabiesfeminister.

Länge leve kärleken.

Svar: Gud, jag rös när jag läste din kommentar. "pengakåtakapitalist-tomtar". Jag spyr med på dem. Och FAN vad det är skönt att vara förbannad ibland. Och viktigt! Vi kan vara förbannade ihop!
.

Den 2013-06-11 klockan 13:12:55
URL: http://clublions.tumblr.com/
Norah skriver:

"Självklart ska samhället vara jämställd. Det är jämställt." Fy fan alltså. När jag läste den meningen var det som att en kniv vreds om i magen på mig. Hon verkar vilja stanna halvvägs eftersom hennes del i "loppet" är avklarat. Isabella har sprungit sin del, skapat sitt perfekta liv, men vi andra vill avsluta loppet och faktiskt ta oss till målet som är jämställdhet. Det verkar inte intressera henne.

Blir bara så arg.

Älskar din blogg förresten!

Svar: Men det intresserar oss och vi ska kämpa vidare! :) kram till dig!
.

Den 2013-06-11 klockan 14:43:54
URL: http://norahjulia.blogg.se
frida skriver:

alltså ser hon inte hur samhället ser ut?
jag har en sån jävla bra inställning och kämpar alltid till hundra procent i skolan men jag vet ju att jag i framtiden ändå kommer få lägre lön än de slöa killarna i min klass om vi har samma jobb dvs (oooom det inte hinner ändras på några år och bli helt jämställt här, men det kan man ju fetglömma om man ska tänka som henne)
kör på emelie, du är bäst!!!

Svar: Det undrar jag också. Öppna ögonen och kolla själv. Men umgås man i den där högersvängen och lever där så kanske man inte ser det övriga samhället. Tragiskt!
.

Den 2013-06-11 klockan 15:53:09
URL: http://stummaord.blogg.se
Linnéa skriver:

När jag läser din text känns det inte som om jag har missat något viktig genom att aldrig börjat läsa Bondinbellas blogg.

Svar: Bra! Börja ej heller! :)
.

Den 2013-06-11 klockan 16:14:55
URL: http://girlathome.blogg.se/
Amaia skriver:

Herre gud! Har jag förstått fel eller är det 600 inpå 700 som har gillat inlägget, sjukligt.

Den 2013-06-11 klockan 21:14:38
N.k skriver:

Så jävla rätt! Är så sjukt trött på hennes trams, hon och pojkvännen sin. Det är så SJUKT lätt för henne att säga att det är jämställt i detta samhälle när hon och alla hennes vänner lever livet i Stockholms fina kvarter. Nej, fyfan. SE VERKLIGHETEN, KVINNA! Jämställt? Hah.

Den 2013-06-11 klockan 23:45:35
Ingeborg skriver:

Hade det inte varit för mormorgenerationens rabiesfeminister hade hon säkert inte ens kunnat läsa och skriva! Jag blir så uppgiven på alla kvinnor som tycker att feminister är fjantiga. Hade det inte varit för fjantiga feminister hade de kvinnorna säkert dött av hemgjorda aborter eller något för länge sen.
Och jag förstår inte att det är så många som tror att vi alla är lesbiska, kortklippta (fast såklart, kör på till alla er/oss, kortklippt feminist själv här), trångsynta och hatar män. Och att alla våra kampanjer slutar med att vi vill ut på stan och klippa av alla penisar vi kommer åt. Jag älskar män, ni vackra varelser, jag stickar på fritiden och syr mina egna klänningar. Jag är feminist. Utan rabies. (Och om hon menar rabiat så har hon tack vare tidigare feminister, utbildning nog att veta skillnaden.)

PS! Här i Oslo gratulerades alla kvinnor över högtalarna på tåget i går, det var 100-årsjubileum för norska kvinnors rösträtt. Grattis!

Svar: Åh tack för din kommentar. Och jag håller med dig. Är urbota trött på den där jävla shablonbilder av feminister. Och urbota trött på Blondinbella och hennes trams. kram till dig!
.

Den 2013-06-12 klockan 15:48:15
URL: http://ipaulsrud.blogg.no
Erika skriver:

Känner samma sak. Alla får tycka olika, det är kul att ha diskussioner. Men jag blir så otroligt trött över Isabellas oförmåga att sätta sig in i andras situationer! Om problemet inte finns för henne eller hennes vänner finns det inte alls liksom. Det är som att säga till en anorektiker "Men det är ju bara att äta. Vi andra äter ju". Eller att säga till en deprimerad person "ryck upp dig. " Tycker att hon visar stor rist på medmänsklighet i det här ämnet och saken blir värre då hon säger att hon vill hjälpa kvinnor. Hon vill bara hjälpa de kvinnor

Den 2013-06-12 klockan 19:37:07
Erika skriver:

...som hon kan tjäna pengar på.
Råkade visst trycka på skicka lite för snabbt där. ;-)
Kommer ihåg att Filip Hammar sa någon gång i Filips & Fredriks podcast att vissa dagar orkar han eller vill bara stirra in i väggen en hel dag. Alla kan inte rycka upp sig och vara sin egen lyckas smed. Vissa behöver hjälp och dessa personer måste vi hjälpa. Men det vill tydligen inte Isabella. :-(

Svar: Precis! Jag håller med dig till punkt och pricka. Kram!
.

Den 2013-06-12 klockan 19:40:49
Ia // Betraktelser från Fronten skriver:

Usch, jag brukar inte läsa Bellas blogg men nu gick jag in för att du länkade. Jag har fruktansvärt svårt att fatta hur man kan ha så starka åsikter om något (som i detta fall 'rabiesfeminismen') utan att känna att det vore en bra idé att ta sig tid att läsa på lite och kolla upp vad det faktiskt innebär. För att tolka Fannys inlägg som att alla män är as, det tyder ju bara på att man inte vill förstå vad som egentligen åsyftas - nämligen att vi alla är medskyldiga till att upprätthålla strukturer och konstruktioner kring kön och genus.

Och när hon i samma inlägg säger att lägre löner för kvinnor hänger ihop med att vi är 'fega' och borde tuffa till oss - och att sedan kritisera förskolor som strävar efter att uppfostra tjejer mer 'killigt' (läs: 'tuffare')... Sorry, men jag kan inte tolka det på något annat sätt än att Bella inte tänkt till för fem öre utan bara drar slutsatser som är bekväma för hennes egen världsbild.
Det blev ett kort förhållande mellan mig och Bella, det varade i knappt tio minuter (så lång tid det tog att läsa hennes text och skriva denna kommentar). Nu är det slut även mellan henne och mig. Det är inte henne det beror på, det är jag.... eller nä, vafan, det beror visst på henne. Tack och adjö liksom!

Och ett mer hjärtkänt tack till dig för att du är så awesome och skriver så bra om bra saker! <3

Den 2013-06-14 klockan 12:36:38
URL: http://metrobloggen.se/razumishin/
Johanna skriver:

"Hon menar ju dessutom att vi själva väljer vilka situationer vi hamnar i och huruvida vi blänger dem i vitögat eller kniper ihop ögonlocken."
Det var det värsta. Asså. Har aldrig hört tex en brud som blivit våldtagen, som valt den situationen? Har jag fel?!

Den 2013-06-30 klockan 16:00:54
Fanny skriver:

Det värsta är att jag tror att Blondinbella är medveten om vad hon gör när hon skriver såna här inlägg på sin blogg. Ingen av oss som bara läser hennes blogg eller ser henne i media vet ju vad hon tänker på riktigt, men jag tror personligen inte att hennes åsikter är lika svart-vita som hon framställer dem på sin blogg. Däremot tror jag att hon vet precis hur provocerande vissa saker är att skriva ut. Och hon väljer att göra det, för att uppröra och chockera, och i förlängning få mer publicitet och tjäna mer pengar.
Men som en offentlig person och antagligen förebild för många unga tjejer tycker jag det är oförsvarbart att i ett andetag säga sig vilja få unga tjejer att må bättre och kämpa för kvinnors rättigheter, för att sen i nästa andetag komma med såna där totalt verklighetsfrånvända åsikter som hon gör i ovannämnda blogginlägg.
Samma sak gäller också hennes sätt att tjäna pengar överlag. Hon säger sig vilja hjälpa unga tjejer bort från kroppskomplex. Och för att göra det behöver man köpa hennes bok som handlar om... just det: kroppskomplex. Då ska du bara lära dig hur du slutar älta din kropp. När det egentligen handlar om att bara gå t i världen och göra andra saker än att tänka negativt om sin kropp. Nej gud så trött jag är på hela den här diskussionen om utseende. Hos Blondinbella och överlag. Din kropp i kombination med din själ är det vackraste du har. Lev, älska, njut. Punkt.

(Det är såklart en annan sak om det handlar om allvarliga ätstörningar eller liknande.)

Den 2013-07-15 klockan 15:57:12
Fanny skriver:

Och din blogg är verkligt bra! Det glömde jag skriva nyss :)

Svar: Vad fin du är!
.

Den 2013-07-15 klockan 15:59:14
Anonym skriver:

Personligen tror jag extrema feminister stjälper oss kvinnor istället för hjälper. Då man tänker på dem som arga, tjuriga och rent ut sagt jobbiga ger det inte direkt något vidare rykte - vilket självklart leder till att INGEN vill lyssna på en när man säger att kvinnor bör vara jämställda med män. (Detta är vad jag har hört från folk och vad jag känner själv, finns väl folk som tycker annorlunda också antar jag :))

Jag känner mig lite sårad när du skriver "alla föds inte med förmågan att med hjälp av sin jävla energi för att ta tag i sitt liv". Jag har det SÅ JÄVLA TUFFT, jag har inga speciella förmågor. Och jag tror ofta att jag inte kommer klara de utmaningar jag står inför. Men jag jobbar så jäkla hårt, det gör jag verkligen. Jag kämpar och kämpar.

Jag tänker skaffa ett lika bra (BÄTTRE FAN) jobb som vilken man som helst. Jag ska nå långt. Men vad jag framförallt ska göra är att inspirera andra kvinnor, säga åt dem att de är så jävla bra och att de kan nå så långt de bara vill. Först när vi faktiskt börjar tro att vi är grymma, kan resten av världen göra det med.

Nu ska jag fortsätta plugga den jävla matten som jag redan gråtit över 3 gången ikväll haha MEN FAN DET SKA GÅ
KRAM

Den 2013-11-27 klockan 23:27:15
Elin skriver:

Heja heja! Jag tänker också bojkotta. Saknar ord för hur arg jag är på den blåsta idioten, främst för att hon når ut till så många unga tjejer som hon är förebild för... Det äcklar mig vilken makt hon har.

Rösta FI i höst! Kram!

Den 2014-02-13 klockan 17:11:53
Emelie skriver:

Wow.. undrar hur jag hamnade här? ännu en röd feministisk blogg. Hur orkar ni? Lev livet, var glada. Har ni det så tråkigt och bra i er tillvaro att ni måste hitta på saker att bli arga över. "Oj det heter brandman istället för brandperson". Vem fan bryr sig... ärligt talat? skaffa ett liv och ett riktigt jobb och sluta klaga på allt som små bäbisar.

Den 2015-09-11 klockan 16:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0