Nej för i helvete. Det är inte bara en dans. Ditt jävla äckel.

 
 
 
En hand på ditt lår. Ett tag om din rumpa. Händer som letar sig upp under din kjol på dansgolvet. Ögon som fastnar lite för långt nedanför hakan. "Fan, vad söt du var då, kom så får jag titta på dig." "Jävlar vilken snygg röv du har. Helvete." Någon som kommer lite för nära. Någon som tar sig friheten att klä av dig med blicken. "Men jävlar, vilka bröst alltså. Snyggaste jag sett." "Hur gammal är du?" Någon som lägger händerna runt din midja när du dansar. Händer som etsar sig fast och ett kön som trycker sig mot din rumpa. "Men kom igen! Vafan, vi dansar ju bara." 
 
 
Nej för i helvete. Vi dansar inte bara. Du stryker ditt kön mot min röv. Mot min vilja. Och du ska ge fan i att göra det. Vem har gett dig rättigheten? Är det för att vi är på en klubb och du anser att det är ett forum där det är okej? Är det för att jag skakar rumpa till Beyonce och du helt enkelt inte kan motstå? Du ska passa dig jävligt noga ditt jävla äckel. Du har ingen rätt till min kropp. Jag kan ha hur kort kjol jag vill, rör du mig ska jag fan hugga kuken av dig. "Jävlar vilken snygg röv du har." Vad sa du? VARFÖR tar du ens min kroppsdel i din mun och VARFÖR tar du dig rätten att göra det. 
 
 
Vare sig det är ord eller handling. Det är inte okej. Jag har fått nog. Jag har allt för många gånger i mitt liv viftat bort sexistiska påståenden och handlingar. Märkt att det är omöjligt att på dansgolvet urskilja VEM det var som just stoppade in handen under min kjol. Men nu är det faktiskt dags att det blir ett stopp på det här. Börja prata om det. Säga ifrån. Ifrågasätta. Dela med oss. Och twitterkontot EverydaySexism är ett perfekt forum. 
 
 
 
 
 
Nej, det är inte bara en dans. Det är mitt liv. Och MIN kropp. 

Kommentarer
Erika skriver:

Jag har fölt din blogg i flera år men har nog aldrig kommenterat något men tänkte bara säga att jag ÄLSKAR att du vågar vara så arg. I många bloggar känns tonen på feminismen så normativt kvinnlig och snäll men du RYTER IFRÅN MED STORA BOKSTÄVER och vågar kalla folk för det de faktiskt är: äckel. För det är äckligt att folk (mest män) tar sig friheten att ta på folk (mest kvinnor) på offentliga platser som dansgolv och på tunnelbanan och att de sedan tycker att det de gjort är helt legitimt och okej.

Var med om en sådan grej i fredags: var på en examensfest med mina fantastiskt snygga kompisar. Vi står i baren och beställer när det kommer en man och lägger armarna runt min kompis bakifrån. Hon blir aslack och säger åt honom att gå. Han kommer tillbaka två sekunder senare och försöker igen. På samma tjej som nyss sagt åt honom att gå. Vi säger ifrån hela gruppen varvid den här ÄCKLIGA mannen försöker tafsa på en annan i gänget och samtidigt försöker få med oss ut på dansgolvet. Här kommer hans kompis till undsättning. Men inte för att be om ursäkt utan för att säga åt oss att lugna ner oss och att vi ska gå och dansa allihop istället. För att ens bli av med de här PUCKADE männen som vi inte kände eller hade pratat med innan, var vi tvugna att prata med festens värdinna för att få dem utslängda. Bad de om ursäkt och gick utan strul? Nej, de ställde till en scen, sa att de inte gjort något och började nästan slåss med människorna som försökte mota iväg dem. Detta händer alltså på riktigt, sommaren 2013.

Hade en kvinna gjort såhär? Knappast.

Svar: Ja, är man förbannad så är man! jag tycker man har rätt att vara det och att ryta ifrån ibland. VAFAN! :) Och tack för att du delade med dig av din historia. Tror tyvärr denna är mer än vanlig. Jag känner själv STORA igenkänningskänslor. jag blir så JÄVLA upprörd. GRRRRR!

Kram till dig!
.

Den 2013-06-10 klockan 12:10:46
kerstin skriver:

Love you. Måste förbereda ett hyllningstal till nästa gång jag möter dig på uppis gator!

Svar: Vad fin du är! :)
.

Den 2013-06-10 klockan 12:22:09
Mathilda skriver:

Bra skrivit!

Den 2013-06-10 klockan 14:18:35
URL: http://Mathildis.blogg.se
Ia//Betraktelser från Fronten skriver:

Word & Amen.

Den 2013-06-10 klockan 15:19:19
URL: http://metrobloggen.se/razumishin/
ahmenduvet skriver:

Bra skrivet! Känns som att det håller på att hända stora saker nu ändå (Filmen. Ryyyser), även om det ibland känns som en hopplös kamp. Det är i rörelse!

Svar: Visst är det i rörelse! Och det är mäktigt! kram!
.

Den 2013-06-10 klockan 22:28:34
URL: http://ahmenduvet.blogspot.se
Ida H skriver:

Just för tillfället (och ett par år tillbaka) är jag inte ute bland okända folk så mycket men har råkat ur för ett par äckel i mina dagar ändå (men mindre än många andra då jag oftast är ensam med mig själv). Jag vill så gärna högt säga "Ta inte på mig!" när någon gör det utan min tillåtelse men jag är än så länge för feg, eller så fattar jag inte vad som hänt förrän efteråt (och att bli arg ensam på kammaren gör ju inte mycket skillnad).

Svar: Det är därför vi måste peppa varandra att säga ifrån. För jag känner igen mig exakt i det du skriver. Man kommer på efteråt vad man velat säga osv. Kram till dig!
.

Den 2013-06-14 klockan 15:42:48
URL: http://idahscorner.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0