Det känns som om mitt hjärta ska hoppa ur bröstkorgen och smetas ut över mina vitmålade väggar.

 
 
 
Fredrik Petterson har skrivit en SÅ OTROLIGT BRA och OMSKANDE ledare i tidningen Folket om hur sexistisk reklam påverkar oss. Han skriver att kapitalismen och patriarkatet älskar varandra och hur otroligt djupt rotat den nedvärderande synen på kvinnan är i vårt samhälle. Hur vi accepterar det och hur reproducerar det. Hur vi lever med det varje dag och hur avtrubbade vi blir inför det.
 
"Sexismen säljer. Kvinnokroppen säljer, kvinnokroppen säljs. Män vill äga kvinnors kroppar - betala för dem eller inte. Och kapitalet är inte sena att dra nytta av detta. Det är en inte helt oväsentlig faktor i detta avseende. Patriarkatet och kapitalismen älskar varandra."
 
Fredrik visar detta genom att sätta det i jämförelse med en annan stor nyhet denna vecka. Nämligen det uppmärksammade våldtäktsfallet i Umeå där tre killar friades efter att de kört upp en vinflaska in en ung kvinnas underliv. Varför? För att man inte kan bevisa huruvida kvinnan samtyckt till detta eller inte. När han gör det och när han visar på hur den vardagliga sexismen ute i samhället går hand i hand med sexistiska våldsbrott. Ja, då ryser jag enda ned i tåspetsarna. 
 
Fredrik sätter ord på alla mina känslor och på mina åsikter. Jag ryser tamejsjutton inte bara ända ned i tåspetsarna. Jag känner ilningar i skinkorna också. Det brusar till i huvudet. Tänderna gnisslar till. Det känns som om mitt hjärta ska hoppa ur bröstkorgen och smetas ut över mina vitmålade väggar. 
 
 
Läs, gott folk. Läs. 

Kommentarer
B skriver:

Håller med dig!

Den 2013-05-19 klockan 18:54:06
URL: http://www.beriz.blogg.se
Sofia skriver:

Hej! :) Vilken fin blogg du har!
Jag och min kompis skriver en fan fiction om Justin Bieber, skulle vara kul om du kikade in där :)
Vi uppdaterar ett kapitel om dagen ungefär :)

Svar: Ojoj! Intressant! :) Tack för dina fina ord!
.

Den 2013-05-19 klockan 19:53:50
URL: http://borntobelieve.blogg.se
Madeleine skriver:

Hej! Jag har poppat in här flera gånger de senaste månaderna, då du nämns ganska ofta på Karolines blogg. Jag tycker du skriver om så mycket viktigt, älskar AA-serien. Som du nämnt ovan också, så håller patriarkatet och kapitalismen varandra hand i hand. Det är därför när man läser miljövetenskap också får läsa om genus, för att få insikt om hur det påverkar både miljön och människan. Ekofeminism heter det. Låter litegranna som den artikeln du länkade till.

Svar: Hej! Tack för dina fina ord. Och ja, visst är artikeln bra och jag har hört talas om ekofeminism och jag skulle gissa att det är lite de riktningar som författaren är inne på i sin ledare. Otroligt intressant och viktigt i alla fall! Kram till dig och du är välkommen hit!
.

Den 2013-05-20 klockan 11:43:24
URL: http://whitemaskgirl.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0