Det stora inlägget om reklam som gör en förbannad.

 
Om man sitter och har en lite halvproduktiv dag och känner att man skulle vilja göra något viktigt och bra så tycker jag att man ska göra Sveriges Kvinnolobbys enkät om hur man påverkas och upplever reklam. Klicka på bilden ovan för att komma till enkäten!
 
Jag skrev ju för några månader sedan om arbetsförhållandena och synen på kvinnan inom företaget American Apparel. Men det är ju bara ett företag av hundratals som i ett ständigt flöde pumpar ut sexistisk, stereotyp och nedsättande reklam. Och ibland tycker jag att man reagerar på något, utan att riktigt veta på VAD det är man reagerar. Man börjar att klämma på magen, må illa eller förbannat bita sig i kinden utan att veta vad som är fel. Då kan det vara bra att ha Reklamombudsmannens definition på sexistisk och könsdiskriminerande reklam i bakhuvudet:


• Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).

• Reklam som ger en stereotyp syn på könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).

• Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.
 
 
 

Som till exempel det urhärliga och myspysiga företaget American Apparel. Den här bilden är ju ett typiskt sexistisk reklam. Mannen som står påklädd med ett par glesande kvinnoben som står åt alla håll och kanter. Vafan liksom.

 
Eller den här. "Hej hej, kom och köp ett par strumpor. Att jag bär dem och ENDAST dem är fullt normalt. Att jag sedan ligger i sängen och får orgasm tillhör också strumporna. Jo, jag hade strumporna på mig när jag låg där och sexade loss! Jag lovar!"
 
 
 
Och den här. "Vad detta är reklam för? Men hallå, American Apparels underkläder såklart! Gråa trosor ser du väl? Och yepp, jag slickar på en mans pung. Det kan man göra i mina grå trosor. Förresten! Hans kalsipper är också från American Apparel!"
 
 
 
Det finns även annan reklam som, tror det eller ej, inte American Apparel står för. Som utan tvekan och rent av är kvinnoförnedrande och sexistisk.  Som denna från Duncan Quinn. Denna tycker jag är direkt stötande och påminner om en våldtäkt. Hur sjuttsingen tänker man?


 
Eller Jack & Jones kampanj där man kunde ansluta sig till deras internetbaserade fitnessclub. Ehmgraagaaaaah! Läs mer om detta reklamfenomen här. Detta dömdes senare av Reklamombudsmannen.


 
"Hallå där! Här står jag i mina allra sexigaste underkläder och ska ta ut en stor jävla kalkon ur ugnen! Vad jag gör reklam för? Meeh, fattar du inte det? Antiperspirant såklart!" Från Lynx Dry.


 
 
"Hej hej, mellan mina brön har jag den nya parfymen från Tom Ford! Kom och köp! Fungerar också bra som onaniredskap eller muttskydd!" Reklam från modehusett Tom Ford.


 
Sexistisk och stereotyp. Kvinnoförnedrande och äcklig. Allt i en härlig blanding. Jag är inte riktigt säker på vart denna reklamen kommer ifrån. Googlade på Go Zero men det är ju även ett initiativ att minska avfallsmängden och värna om vår planet. Och det gör INTE denna reklam. Någon som vet?


 
Jobbigt som fan att vara singel alltså. Men förtrösta icke! Här kan man gå med gratis och verkligen FÅ TILL DET! Från en amerikansk match-making-sida. Oklart vilken.
 
 
 
Sedan finns det ju de reklamerna som bara totalt sågar sönder ens självkänsla och får en att gå hem och dunka huvudet i väggen. Jag tycker de flesta reklamerna från tex H&M, Gina Tricot och andra modekedjor får en att nypa lite extra i låren och minska ned på antalet pastafjärilar till köttfärssåsen. Denna ovan är en äldre reklambild från Warner's.


 
"Ehm, borde nog börja jobba lite på bikinibodyn." Så tänker man när man ser denna bild från Twilfit. Visst, så här kanske man kan se ut. Om man tränar fem gånger om dagen, äter ett salladshuvud var tredje dag och satsar ALLT ALLT på sin arma kröpp. Men jag gillar tamejfan prinsessbakelser, rödvin och ost. Och det är viktigare för mig.
 
Senare notering: Det jag kritiserar är självklart det ständiga flödet av åsikter som samhället har på kvinnokroppen. Och det sjuka idealet att man ska vara så smal som möjligt. Det finns dem som är smala av naturen och blir kritiserade för det och som ständigt får stå till svars för en påstådd anorexia osv. Och det är minst lika förlamande idiotiskt. Samhället ska ge blanka fan i hur du ser ut och hur du lever i din kropp. 


 
Oh, sexy booody! "Jag är så jävla snygg så att jag har plastplagg med bara trosor under för att visa så mycket av min silkeslena hud som möjligt." Om man känner så, ja då är man fan snygg. Från Björn Borg.


 
Sedan finns det ju reklam som är väldigt könsstereotyp. Man spelar på antingen det manliga eller kvinnliga könet. Som denna med allt det rosa, som anses typiskt kvinnligt, den nakna mannen och betoning på "kvinnlig" julklapp. Soffreklam från Tove.
 
Senare notering: Reklamen kan såklart också ses som sexistisk för mannen då han agerar passiv och ligger naken medan kvinnan sitter där påklädd. Texten att "julklapp säljes" anspelar ju också på att mannen skulle vara till salu. Men eftersom det mesta av reklamflödet i världen sätter det kvinnliga könet i underläge, gör henne passiv och avklädd i förhållande till mannen så är det främst detta som behandlas.
 
 
 
 
 
Ett bord som passar, wait for it, wait for it, BÅDE män och kvinnor! För kvinnor som redskap för att vårda sitt sköna och fläääärdfulla yttre och för mannen att bli svettig och idka manliga kroppsliga sysslor! Bordet är från Stylo och uppmärksammades av  bloggerskan Hanapee och som sedan togs bort av företaget! (Vi gör skillnad, power to the people!!)



 
Ja, som ni ser så omhuldas vi av jävligt jävlig reklam vart vi går. Så då är det väl inte så konstigt att man mår skit och börjar att klämma och ifrågasätta sin egen kröpp. Har ni några exempel på reklam ni mått dåligt av eller som ni uppmärksammat?
 
 
 


 
 
 


 

Kommentarer
Lotta skriver:

zero är väl Coca-Colas "kill/man variant på cola light för den är väl mer tjejig va?

Svar: Ja, det kanske det är!! Tyckte inte alls jag kände igen typsnittet osv. Men så kan det nog vara! Tack! :)
.

Den 2013-05-13 klockan 15:40:14
Carrå skriver:

Du skriver för jävla bra du och du har så rätt. Blir såååå trött på dessa förnedrande och stereotypiska reklamer att man blir spyfärdig. Bort!! Det behövs reaktioner helt klart, tyvärr så ursäktar sig företagen med att de är ute efter att provocera och då kan det kallas konst. Sjukt. Urs!

Svar: Visst är det så! Uscha! :)
.

Den 2013-05-13 klockan 17:55:18
URL: http://minmormorsvind.blogspot.com
Karla skriver:

Svinbra inlägg!!!

Svar: Tack! :)
.

Den 2013-05-13 klockan 17:57:08
Knubbsälen skriver:

En gång när jag såg CC Zero-reklamen på bio blev jag så förbannad att jag övervägde att gå till kassan och kräva pengarna tillbaka. Det var reklamen där snubben ska dumpa sin flickvän och restaurangen blir till en strippklubb. Hon förvandlas till en "skön brud" som rapar upp osäkra mäns standarsursäkter till varför de gör slut ("vill vara fri", "inte bunden", "ha kul med andra" osv), säger att han kan ringa henne om han vill ha lite kul och sen han sticker därifrån med tre kvinnor/strippor och stället sprängs. Blev så fruktansvärt förolämpad, äcklad och irriterad att jag inte kunde hålla käften och dissekerade skiten högljutt i biografen, struntade i om folk tyckte jag var en humorlös hagga jag blev bara så arg.

Den 2013-05-13 klockan 20:00:41
Moa skriver:

Jag haller med dig om att den har reklamen ar forjavlig, men jag tycker faktiskt det ar lika forjavligt att du pastar att man bara kan vara sa smal som tjejen pa bilden (Twilfit) om man inte ater.

Vissa manniskor ar naturligt smala. De ser ut sadar fastan de ater en massa pastafjarilar och aldrig tranar. Det ar kanske orattvist, men sa ar det. Att du eller andra da sitter och sager (indirekt) att de har anorexi eller (direkt) svalter sig sjalva for att se ut sa tycker jag ar ett slags "skinny-shaming" som inte hor hemma i media 2013. Jag, som naturligt smal och som ater HELT normalt och aldrig tranar, ar sa OLIDLIGT trott pa att smala tjejer blir kallade benrangel, skelett, "riktiga kvinnor har kurvor", "smala tjejer ser ut som sma pojkar" osv. osv. Om tjocka tjejer ska fa lov att se ut som de vill utan glapord och trakasserier, oavsett sin form, da ska vi smala ocksa fa lov att gora det. Snalla tank efter hur du uttalar dig om andra kvinnor. Det paverkar mer an du tror och det bidrar till en riktigt trist stamning nar det galler hur "riktiga" tjejer "ska" eller inte ska se ut. For visst ska vi val alla fa se ut som vi vill/gor? Tack for mig.

Svar: Hej Moa och tack för din kommentar! Jag tycker det är otroligt viktigt det du tar upp, och du har rätt att det ofta bortses ifrån i media och i debatter. JAG bortsåg ju ifrån det när jag skrev detta inlägget. Vilket är bra att du påpekar! Asbra! Jag förstår att du blir trött på att bli ansedd ha anorexia för att du är smalt byggd och jag anser att felet inte ligger i om du är smal eller tjock. Felet ligger i att samhället med media och allt i en salig blandning ständigt ska ha synpunkter på kvinnokroppen. Egentligen ska folk ge blanka fan i hur din kropp ser ut och hur du lever med den. Du skriver att "riktiga kvinnor har kurvor" men vilka är de "riktiga kvinnorna" och vem är det som bestämmer det?
Du kommer verkligen med en viktig aspekt i den här frågan och tack för att du gjorde så att jag lade märke till den. Jag har ju själv en vän som fått stå ut med så mycket skit för att hon är för "smal" och "anorektisk". Men som sagt. Normen säger att en kvinna ska vara smal för att vara snygg. Så ser idealet ut i vår tid. Det är kanske därför det blir lite svårt när man vänder på det. Och det är för jävligt att när man då är smal så ska folk ha åsikter på det. Det är så skevt hela skiten.

Hoppas att att mitt svar var okej och förlåt att jag uttryckte mig lite plumpt. Det är bra att du skriver.

Kram!
.

Den 2013-05-13 klockan 20:01:43
Alexander skriver:

Angående t.ex. Twilfit-reklamen: Du skriver indirekt att du tycker att tjejen på bilden är för vältränad och har för lite kroppsfett. Med det rådande idealet som måttstock, skulle man helt enkelt kunna säga att modellen är "för snygg". Upplever du någon slags etiskt dilemma i att dessa "för snygga" tjejer ska bannlysas från reklambilder, för att de främjar ett svåruppnåeligt (och i vissa fall t.o.m. ohälsosamt) ideal? Är inte detta också någon form av diskriminering? Är det inte att nedvärdera de kvinnliga fotomodellerna när vissa rörelser går häxjakt efter både dem, fotografen, företaget bakom, etc., och hävdar att de ser "sjuka" och "felaktiga" ut? Vem ska bestämma det nya idealet, eller nästa ideal? Det var en av många tankar ditt inlägg väckte. Nyfiken på din åsikt!

Svar: Hej! Tack för din comment. Hm, allt det här år väldigt svårt. Det är verkligen inte lätt. Läs gärna min kommentar till Moa nedanför för lite svar på dina frågor. Jag tror att allt, vad man än säger och alla åsikter man har, blir diskriminering åt något håll. Men jag vet, av erfarenhet av att vara en ung kvinna i dagens värld, att dessa ständiga, och ja, snygga kvinnokroppar som möter än på reklampelare och butiker verkligen får en att ifrågasätta sin kropp. Det kan börja med lite fett på magen som man stör sig på och som man sedan ser helt avsaknas på kvinnorna i det ständiga mediaflödet. Man kanske kan tycka att det vore common sense för en kvinna idag och att hon borde veta att "sådär ser inte de flesta kvinnokroppar ut" eller "men den är ju retuscherad". Och visst, det finns i bakhuvudet ibland. Men omedvetet så börjar man jämföra sin egen kropp. Och vi måste faktiskt komma ihåg att kvinnorna på reklampelarna inte ser ut så som de flesta kvinnor ser ut. De kan även vara retuscherade.
Jag är glad att det väckte tankar och jag kan tyvärr inte svara på dem. Bara babbla på och försöka, som jag precis gjorde. Och ja, idealet idag är sjukt. Det känns som om the botten var nådd när det raggades modeller utanför anorexiakliniker. Och vem vet vem som skapar framtidens ideal. Förhoppningsvis ser det sundare ut och representeras av fler OLIKA kvinnorkroppar. För de ser väldigt olika ut. såklart.
.

Den 2013-05-13 klockan 20:48:46
Tanten på auktion skriver:

Bra skrivet! Jag blir både underhållen, av ditt språk och dina kommentarer och irriterad över så idiotisk reklam det finns),så bättre kunde det nog inte ett inlägg bli.

Den 2013-05-14 klockan 14:19:23
URL: http://tantenpaauktion.blogspot.se/
Jennifer - i jakt på lyckan, friheten och kärleken, snart i Indien skriver:

Det är så sjukt!! Svarade på enkäten :) Vem är det som gör undersökningen?

Svar: Sveriges Kvinnolobby! Ett väldigt bra initiativ! :)
.

Den 2013-05-14 klockan 14:54:17
URL: http://jennifersandstrom.se
Agnes skriver:

Önskar att man kunde dela ut feta sexist-böter till American Apparel!
Keep up the good work! Kul att hitta en så bra blogg!

Den 2013-05-14 klockan 16:02:24
Olof Hansson skriver:

Jag mår dåligt över all herrmode-reklam. Det är liksom inte bara tjejer som har svåruppnåeliga ideal i reklamer.

Att du kan få den rosa soffan att vara kvinnoförnedrande och inte omedelbart såg det ENORMA övertrampet mot mannen i den reklamen som är fullt jämförbart med det american apparel pysslar med får mig att bli ledsen.

Jag är för jämställdhet. Frågan är om du är det eller att det är ok att exploatera män och ha skyhöga ideal där?

Sån här typ av helt ensidig kritik och som inte ens kan se det motsatta problemet är kväljande.

Den 2013-05-14 klockan 18:22:23
Olof Hansson skriver:

Som exempel kan man titta på en Armanibild för boxerkallingar.

http://cdn.yoox.biz/48/48147823DQ_11_F.jpg

Tror du snittmannen ser ut så? Lika lite som twilfitreklamen är representativ för gensomsnittskvinnan. Ska det då vara förbjudet med sådana bilder? Givetvis inte. Vill jag se ut som idealet får jag väl anstränga mig hårdare. Men jag gillar hamburgare och öl. Stereotypt men sant. Precis som att du gillar rödvin.

Den 2013-05-14 klockan 18:27:12
Peter Isotalo skriver:

Notera att strumpkvinnan är en f.d. porrstjärna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lauren_Phoenix

Fräckt va?

Den 2013-05-14 klockan 20:46:58
Louise skriver:

Jag vill gärna slå ett slag för de reklamer som använder sig av kvinnor i alla former och färger som modeller. Till exempel Dove. Ta bara deras senaste film om Real Beauty Sketches (finns här: http://www.youtube.com/watch?v=XpaOjMXyJGk) som verkar för att förbättra kvinnors egna självbilder, istället för att fokusera på sex och nakna kroppar. Även när de har haft nakna kroppar i bild har det alltid varit classy och snyggt, utan att det står sex över hela bilden. Det är något att berätta om, såhär BÖR man göra. Själv arbetar jag med marknadsföring och anser att det är en självklarhet att man inte försöker sälja med sex, oavsett kön. Förutom vad det gör med idealen och mediabilden så ger det företagen en oseriös stämpel. Jag utgår alltid ifrån att smarta, välinformerade konsumenter inser detta och att det i längden reflekterar negativt på företagets image.

Den 2013-05-14 klockan 20:59:33
Louise skriver:

Vill även tillägga att SAMTLIGA bilder ovan är hårt retuscherade. Dvs, inte ens modellerna ser ut sådär. Det kan jag garantera.

Den 2013-05-14 klockan 21:02:18
Ia skriver:

Ujujuj, upptäckte din blogg nyss via senaste American Apparel- inlägget. Och kikade vidare. Och blev fast. Gosh, kvinna vad du skriver bra, underhållande, intressant och engagerande! Jag skickar nu en astral, blommig tekopp full av väldoftande jasminté till dig! Hepp! :D

Svar: Men åh, finaste kommentaren på länge! Tack! Jag inbjuder dig att avnjuta jasmintét med mig! :)
.

Den 2013-05-14 klockan 22:44:24
URL: http://metrobloggen.se/razumishin/
Erika skriver:

Jag tänker ofta på att reklamen framställer män och kvinnor i gamla stereotyper. Det kan vara reklam för vad som helst, typ vitaminer, mat eller Windows 8 reklamen som gick för inte så länge sedan. Männen visas alltid då de är på jobbet, affärsresa, gymmet eller allmänt on the go. Kvinnor visas ofta i hemmet eller tillsammans med barn. Varför skulle inte kvinnan kunna vara på kontoret och mannen hemma med barnen när man gör reklam för tandkrämen, datorn eller vad det nu kan vara?Kommer ihåg en gammal TV-shops reklam eller om det var Twins. Reklamen var för en maskin som kunde laga fryst mat på kort tid. Pappa och två barn sitter hungriga vid köksbordet och väntar på maten, och så kommer mamman hem från affären eller jobbet och HON måste sätta igång med maten. För det kan ju inte pappa och barnen göra liksom?Helt skruvat.Tur för henne att hon hade den underbara laga-fryst-mat-snabbt-maskinen, annars hade blivit jobbigt.

Den 2013-05-15 klockan 01:09:02
Anonym skriver:

Fyfan vilken värld vi lever i, vill spy

Den 2013-05-15 klockan 10:15:52
anna skriver:

Appropå Twilfit-reklamen måste jag tillägga ett definitivt NEJ. Till och med med fem träningspass om dagen och ett salladsblad i veckan och när hela månadslönen läggs på skönhetsprodukter går det inte att se ut sådär. Jag har varit intresserad av reklam sedan lågstadiet och sedan jag började fotografera för ett antal år sedan och senare skaffade en PhotoShop-licens har mina ögon öppnats så enormt mycket för mode- och skönhetsindustrin och det jag ser gör mig på samma gång så full i skratt och så ledsen. Jag, som kan sådant här, som vet att man inte skickar iväg en helkroppsbild för underklädesreklam till tryck utan kanske 10 timmar retuschering, finner det otroligt skrattretande att se den löjligt släta hyn och de omänskliga kurvorna. Men resten av världens kvinnor, de ser bara en skitsnygg kvinna, och tror att de själva kan se ut så om de bara har tillräckligt med tid, motivation och pengar. Men det går inte. Det går aldrig. Om man har kurvor har man också veck, celluliter, bristningar och knappast den där perfekta runda rumpan. Om man är smal har man födelsemärken, beniga armar, revben som sticker ut och kanske ändå lår som snuddar vid varandra när man står med knäna ihop. Om man har en "ideal"kropp precis mellan "tjock" och "smal" har man lite av varje. Även om en kvinna på miljonen kan undvika det mesta har ALLA kvinnor NÅGRA skavanker, och dessa plockas ALLTID bort i PhotoShop och jag blir gråtfärdig när jag inser att trots att de flesta förstår ATT bilderna är photoshoppade, begriper de inte hur mycket.

I skolan håller jag faktiskt just nu på med ett litet Flash-projekt om just moderetuschering. Jag har tagit lite foton på min jättevackra vän som har nästan silkeslen hy och en superfin alldeles "normal" kropp och sedan retuscherade jag och manipulerade dem fruktansvärt hårt till "idealet" helt enkelt för att visa att det går. Och det här är alltså vad JAG, en artonårig självlärd gymnasieelev nästan helt utan erfarenhet, fick ihop på ett par timmar. Tänk dig vad en professionell retuscherare kan göra med underklädesmodellerna.

Här finns video av porträttretuscheringen, med länkar till före- och efterbild:
http://www.youtube.com/watch?v=pRBp4DNnXTA

Och helkroppsvideon kraschade tyvärr när jag var klar, men här finns före-och efterbilder:
http://i.imgur.com/HOKLn1F.jpg
http://i.imgur.com/ufdzdFf.jpg

Och slutligen måste jag tillägga att fan, vilken härlig människa du verkar vara.

Den 2013-05-15 klockan 19:14:22
URL: http://passingoftime.webblogg.se
Rebecca skriver:

Åh vad bra du skriver! Tycker du lägger i en härlig, sarkastisk humor i dina kommentarer till dessa bilder :)
Håller med i allt, har själv haft anorexi som inleddes med all jävla media och affischer. Hatar reklamen de har gjort för biggest loser, har du sett den? Det är typ i varje busskur. En bild på stranden i solnedgången med antingen en vältränad man/kvinna och så biggest loser deltagaren till höger med bara överkroppen och har den där "perfekta kroppen" under, samtidigt som de håller varandra i hand. I texten står det typ "Biggest Loser, tro hopp och kärlek" och under det "Hitta kärleken med hjälp av biggest loser" typ. Som om man måste vara snygg och smal för att hitta kärleken. Jag höll på att spy när jag satt på bussen och såg dessa reklamer i varje busskur jag åkte förbi...

Den 2013-05-15 klockan 23:00:22
URL: http://starsinstorage.blogg.se
rasmus skriver:

Snalla nu far ni luygna ner er, finns ju en andledning till att dessa reklamer ar sexistiska , sex saljer. Sluta hacka ner pa dessa tjejer i reklamerna, finns ju tejer som inte tillhor den arga feministkategorin som tar illa vid sig..

Den 2013-05-16 klockan 14:10:44
marycaroline.blogg.se skriver:

Men fy fan, det är ju så man kan kräkas :(

Den 2013-05-16 klockan 15:56:23
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Elin skriver:

Verkligen vidriga reklamer! Men bra skrivet!!

Den 2013-05-17 klockan 16:52:24
URL: http://elinnystrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0